aa
Bachelor's and Master's Theses

Bachelor's and Master's Theses

aa
LS 2023/2024 - Akademické dovednosti/psaní 2 (KAA/2AKP2 + 21AP2)

Cílem kurzu je vybavit frekventanty praktickými dovednostmi, které jim umožní efektivně zvládnout psaní textů v anglickém jazyce. Kurz navazuje na 2AKP1 a systematicky opakuje a procvičuje znalosti a dovednosti, získaných z kurzu 2AKP1. Zaměřuje se jak na jazykovou správnost, tak i na klíčové zásady zpracování odborných referátů v anglickém jazyce, se zvláštním zřetelem na potřeby vlastní bakalářské práce. V rámci této složky kurzu jsou studenti seznámeni s jazykovými i technickými zásadami zpracování odborného textu. Podstatnou část výuky tvoří společné hodnocení písemných projevů studentů a diskuze nad možnými řešeními jazykových a technických problémů.

aa
LS 2023/2024 - Americká alternativní kultura (KAA/7AMAK)

Cílem kurzu je zkoumání různorodých projevů americké alternativní kultury jako výsledku radikalizace americké společnosti, přičemž zvláštní důraz se klade na postavení "podzemní" kultury v padesátých a šedesátých letech 20. století (Beat Generation, hipsters, "květinové hnutí" hippies, Woodstock, rocková scéna, psychedelická kultura?). Zvláštní pozornost je věnována vlivu americké alternativní kultury na český kulturní underground. Kurz nastoluje řadu otázek, z nichž jedna se jeví jako klíčová: Jsme dostatečně tolerantní ke kulturním odlišnostem?

aa
LS 2023/2024 - Americká literatura 2 (KAA/2AML2)

Kurz poskytuje přehled vývoje moderní americké literatury 20. století a sleduje nejvýraznější trendy v americké próze, poezii a dramatu až po současnost. Cílem kurzu je přiblížit studentům moderní americkou literaturu v její rozmanitosti a přispět k poznání jejího multikulturního charakteru. Z tohoto důvodu se pozornost věnuje nejen tzv. "hlavnímu proudu" amerického písemnictví, ale i literaturám etnických menšin a spisovatelům, kteří teprve nedávno obohatili literární kánon. Kurz rovněž u studentů rozvíjí jejich literárně interpretační dovednosti.

aa
LS 2023/2024 - Americká židovská literatura 2 (KAA/7AZL2)
Tento kurs interdisciplinárního charakteru seznamuje studenty s různorodými formami literárního zpracování holocaustu. Hlavním těžištěm kursu je prezentace holocaustu v umělecké literatuře, nicméně beletristické texty jsou doprovázeny historickými dokumenty, memoáry a eseji, které se vyslovují k jednotlivým fázím historie nacistické genocidy. Výběr textů je podřízen zastoupení všech tří společenských skupin dějinných událostí holocaustu - pachatelů (perpetrators), obětí (victims) a přihlížejících (bystanders), aby tak studenti pochopili nejstrašlivější údobí dějin 20. století v jeho komplexnosti. Kurs nastoluje řadu kontroverzních témat, která by mohla studenty dovést k diskusi o otázkách obecnějšího rázu, týkajících se psychologických, sociálních i filozofických příčin lidského zla, jedinečnosti a univerzálnosti holocaustu, genocidních tendencí lidské společnosti, povahy historického antisemitismu a rasismu apod. Ačkoliv se kurs v rámci amerických studií soustředí především na literární ohlasy amerických autorů, jejich texty jsou konfrontovány s texty i jiných literatur, například britské, polské, české, německé a italské (u posledních jmenovaných literatur v anglickém překladu). Cílem kursu je seznámit studenty s některými stěžejními texty o holocaustu a přispět tak k lepšímu pochopení této temné stránky lidské historie.
aa
LS 2023/2024 - Analýza diskursu pro učitele (KAA/3DIAN)
Cílem předmětu je poskytnout studentům inspirativní a solidní lingvistické zázemí pro moderní výuku anglického jazyka: ukázat text jako jednotku mezilidské komunikace a jeho svázanost s jazykovým i mimojazykovým kontextem, na jakých principech je vystavěn a jak v komunikaci funguje, které faktory ovlivňují jeho porozumění a interpretaci adresátem. Studenti se seznámí s různými přístupy k analýze textu, které budou demonstrovány na rozborech autentických jazykových projevů různých stylů a žánrů. Výběr písemných i mluvených projevů k analýze i zaměření analýz vycházejí z potřeb budoucích učitelů angličtiny jako cizího jazyka a relevance pro učitelskou praxi.
aa
LS 2023/2024 - Anglická gramatika v diskurzu 1 (KAA/1GRA1)

Gramatika angličtiny je představena a vykládána v rámci systémově funkčního přístupu k jazyku a diskurzu. Cílem předmětu je ukázat na autentickém mluveném i psaném jazykovém diskurzu, jak morfologické tvary přispívají k vyjadřování významových vztahů. Studenti se seznámí se základní terminologií morfologie současné angličtiny na pozadí systémově funkčního a normativně-gramatického přístupu a s teoretickými východisky pro funkční morfologickou analýzu. Pozornost bude zaměřena na procvičení těchto aspektů v praxi na různých diskurzních typech textů a žánrů. Studenti se naučí analýze morfologických tvarů a struktur a naučí se je správně používat v písemném i ústním projevu. Předmět uplatňuje také hledisko konfrontační (porovnání angličtiny s češtinou).

aa
LS 2023/2024 - Anglická gramatika v diskurzu 1 (KAA/8GRA1)

Gramatika angličtiny je představena a vykládána v rámci systémově funkčního přístupu k jazyku a diskurzu. Cílem předmětu je ukázat na autentickém mluveném i psaném jazykovém diskurzu, jak morfologické tvary přispívají k vyjadřování významových vztahů. Studenti seznámí se základní terminologií morfologie současné angličtiny na pozadí systémově funkčního a normativně-gramatického přístupu a s teoretickými východisky pro funkční morfologickou analýzu. V korespondenčních úkolech budou systematicky procvičovat tyto aspekty v praxi na různých diskurzních typech textů a žánrů. Studenti se naučí analýze morfologických tvarů a struktur a naučí se je správně používat v písemném i ústním projevu. Předmět uplatňuje také hledisko konfrontační (porovnání angličtiny s češtinou).

aa
LS 2023/2024 - Anglický jazyk pro sociální oblast (KAA/76AJS)
Cílem semináře je prohloubit u studentů základy anglického jazyka tak, aby byli schopni dorozumět se v komunikačních situacích spojených s jejich studijním oborem. Kurz předpokládá vstupní úroveň A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky; cílem je postupný rozvoj jazykových a komunikačních dovedností studenta vedoucí k dosažení výstupní jazykové kompetence A2+ (dle SERR). Důraz je kladen na interkulturní kompetence a žánry relevantní pro daný stupeň studia. Studenti dokáží vhodně použít běžné komunikační a zdvořilostní fráze v interkulturním prostředí, osvojí si patřičnou odbornou slovní zásobu a procvičí se v používání mírně pokročilé gramatické struktury anglického jazyka. Slovní zásoba a gramatika bude vybírána tak, aby umožnila naplnit charakterizované komunikační potřeby studentů zejména na akademické půdě a v profesním prostředí. Zvláštní pozornost je věnována terminologii a odborným tématům z oblasti sociální práce a dalších sociálních věd. Získané znalosti a dovednosti budou v souladu s aktuálními požadavky sociální práce, tj. porozumět zahraničním klientům v domácích organizacích a institucích či domácím klientům v zahraničních organizacích a institucích sociální práce, a zacházet s těmito požadavky. Náplň kurzů je spoluutvářena a průběžně upravována dle profilu absolventa a potřeb studentů a katedry. Základní literaturou pro výuku je vybraná učebnice ze sekce literatura. K dosažení stanovených cílů se používají i doplňkové materiály a další zdroje. Minimální počet zapsaných studentů pro realizaci předmětu musí být: 12 studentů.
aa
LS 2023/2024 - Angličtina 4 (B1) (KAA/74AN4)

Cílem semináře je prohloubit u studentů komunikační a prezentační dovednosti v angličtině natolik, aby se dokázali účastnit rozhovoru na akademické půdě plynule, spontánně a mohli vést běžný rozhovor na dané, předem připravené odborné téma, aby uměli vysvětlit své kritické názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností, uměli jazyk užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely a byli schopní vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané ústní prezentace na složitá témata. Důraz je kladen na interkulturní kompetence a žánry relevantní pro daný stupeň studia. Studenti dokáží vhodně použít běžné komunikační a zdvořilostní fráze v interkulturním prostředí, osvojí si patřičnou odbornou slovní zásobu a procvičí se v používání pokročilé gramatické struktury anglického jazyka. Slovní zásoba a gramatika bude vybírána tak, aby umožnila naplnit charakterizované komunikační potřeby studentů na akademické půdě i mimo ni. Absolvent prokáže znalosti na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Seminář není určen pro studenty oborových kateder. Náplň kurzů je spoluutvářena a průběžně upravována dle profilu absolventa a potřeb studentů a katedry. Základní literaturou pro výuku je některá z učebnic v sekci literatura. K dosažení stanovených cílů se používají i doplňkové materiály a další zdroje.

aa
LS 2023/2024 - Angličtina 4 (B1) (KAA/77AN4)

Cílem semináře je prohloubit u studentů komunikační a prezentační dovednosti v angličtině natolik, aby se dokázali účastnit rozhovoru na akademické půdě plynule, spontánně a mohli vést běžný rozhovor na dané, předem připravené odborné téma, aby uměli vysvětlit své kritické názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností, uměli jazyk užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely a byli schopní vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané ústní prezentace na složitá témata. Důraz je kladen na interkulturní kompetence a žánry relevantní pro daný stupeň studia. Studenti dokáží vhodně použít běžné komunikační a zdvořilostní fráze v interkulturním prostředí, osvojí si patřičnou odbornou slovní zásobu a procvičí se v používání pokročilé gramatické struktury anglického jazyka. Slovní zásoba a gramatika bude vybírána tak, aby umožnila naplnit charakterizované komunikační potřeby studentů na akademické půdě i mimo ni. Absolvent prokáže znalosti na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Seminář není určen pro studenty oborových kateder. Náplň kurzů je spoluutvářena a průběžně upravována dle profilu absolventa a potřeb studentů a katedry. Základní literaturou pro výuku je některá z učebnic v sekci literatura. K dosažení stanovených cílů se používají i doplňkové materiály a další zdroje.

aa
LS 2023/2024 - Angličtina 6 (B2) (KAA/74AN6)
Cílem semináře je prohloubit u studentů komunikační a prezentační dovednosti v angličtině natolik, aby se dokázali účastnit rozhovoru na akademické půdě plynule, spontánně a mohli vést běžný rozhovor na dané, předem připravené odborné téma, aby uměli vysvětlit své kritické názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností, uměli jazyk užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely a byli schopní vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané ústní prezentace na složitá témata. Důraz je kladen na interkulturní kompetence a žánry relevantní pro daný stupeň studia. Studenti dokáží vhodně použít běžné komunikační a zdvořilostní fráze v interkulturním prostředí, osvojí si patřičnou odbornou slovní zásobu a procvičí se v používání pokročilé gramatické struktury anglického jazyka. Slovní zásoba a gramatika bude vybírána tak, aby umožnila naplnit charakterizované komunikační potřeby studentů na akademické půdě i mimo ni. Absolvent prokáže znalosti na úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Seminář není určen studentům oborových kateder. Náplň kurzů je spoluutvářena a průběžně upravována dle profilu absolventa a potřeb studentů a katedry. Základní literaturou pro výuku je některá z učebnic v sekci literatura. K dosažení stanovených cílů se používají i materiály z doplňující literatury a dalších zdrojů.
aa
LS 2023/2024 - Angličtina 8 (B2+/C1) (KAA/7AN8X)

Cílem semináře je prohloubit u studentů komunikační a prezentační dovednosti v angličtině natolik, aby se dokázali účastnit rozhovoru na akademické půdě plynule, spontánně a mohli vést běžný rozhovor na dané, předem připravené odborné téma, aby uměli vysvětlit své kritické názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností, uměli jazyk užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely a byli schopní vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané ústní prezentace na složitá témata. Důraz je kladen na interkulturní kompetence a žánry relevantní pro daný stupeň studia. Studenti dokáží vhodně použít běžné komunikační a zdvořilostní fráze v interkulturním prostředí, osvojí si patřičnou odbornou slovní zásobu a procvičí se v používání pokročilé gramatické struktury anglického jazyka. Slovní zásoba a gramatika bude vybírána tak, aby umožnila naplnit charakterizované komunikační potřeby studentů na akademické půdě i mimo ni. Absolvent prokáže znalosti na úrovni C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Seminář není určen studentům oborových kateder. Náplň kurzů je spoluutvářena a průběžně upravována dle profilu absolventa a potřeb studentů a katedry. Základní literaturou pro výuku je některá z učebnic v sekci literatura. K dosažení stanovených cílů se používají i materiály z doplňující literatury a dalších zdrojů.

aa
LS 2023/2024 - Angličtina v odborné komunikaci 1 (KAA/1ANO1)
Předmět uvádí studenty do problematiky jazyka ekonomie a firemní komunikace. Vytváří se jazykový základ pro další navazující předměty 1ANO2-3. V centru pozornosti stojí odborná terminologie níže uvedených témat, které jsou zároveň i tématy pro hlubší jazykovou analýzu. Důraz se klade zejména na autentické texty a nahrávky. Studenti se seznamují se základními principy formální / neformální komunikace, různými typy komunikačních situací na pracovišti, které mohou nastat při práci v mezinárodních týmech a analyzují typické písemné i ústní firemní žánry. Schopnost prezentace a obhajoba svých postupů a názorů s použitím odborné terminologie je nedílnou součástí obsahové náplně semináře.
aa
LS 2023/2024 - Angličtina v odborné komunikaci 1 (KAA/8ANO1)
Předmět uvádí studenty do problematiky jazyka ekonomie a firemní komunikace. Vytváří se jazykový základ pro další navazující předměty 8ANO2-3. V centru pozornosti stojí odborná terminologie níže uvedených témat, které jsou zároveň i tématy pro hlubší jazykovou analýzu. Důraz se klade zejména na autentické texty a nahrávky. Studenti se seznamují se základními principy formální / neformální komunikace, různými typy komunikačních situací na pracovišti, které mohou nastat při práci v mezinárodních týmech a analyzují typické písemné i ústní firemní žánry. Schopnost prezentace a obhajoba svých postupů a názorů s použitím odborné terminologie je nedílnou součástí obsahové náplně semináře.
aa
LS 2023/2024 - Angličtina v odborné komunikaci 3 (KAA/1ANO3)
Předmět navazuje na podmiňující semináře 1ANO1 a 1ANO2. Studenti jsou seznámeni s odbornou terminologií zejména v oblasti monetární a fiskální politiky, účetnictví, marketingu a propagace, či řízení výroby a poskytování služeb zákazníkům. Součástí semináře je práce s autentickými, odborně zaměřenými texty, které jsou předmětem žánrové / diskurzivní analýzy. Studenti si rozvíjí schopnost prezentace a obhajoby svých postupů a názorů s použitím odborné terminologie a také schopnost formulace kritického pohledu. V průběhu semestru studenti plní dílčí úkoly průběžně zadávané v seminářích.
aa
LS 2023/2024 - Angličtina v odborné komunikaci 3 (KAA/8ANO3)
Předmět navazuje na podmiňující semináře 8ANO1 a 8ANO2. Studenti jsou seznámeni s odbornou terminologií zejména v oblasti monetární a fiskální politiky, účetnictví, marketingu a propagace, řízení výroby, či poskytování služeb zákazníkům. Součástí semináře je práce s autentickými, odborně zaměřenými texty, které jsou předmětem žánrové / diskurzivní analýzy. Studenti si rozvíjí schopnost prezentace a obhajoby svých postupů a názorů s použitím odborné terminologie a také schopnost formulace kritického pohledu. V průběhu semestru studenti plní dílčí úkoly průběžně zadávané v seminářích.
aa
LS 2023/2024 - Britská literatura 1 (KAA/2BRL1)
Kurz představuje přehled vývoje britské literatury od 16. století do konce 19. století. Studenti jsou průběžně seznamováni s hlavními literárními hnutími a proudy. Reprezentativními texty vybraných autorů jsou předmětem literárněkritické interpretace.
aa
LS 2023/2024 - Britská studia (KAA/7BRST + 8BRST + 11BRS)

Cílem tohoto jednosemestrálního kurzu je seznámit studenty s vývojem a současným stavem britských institucí, společnosti, hospodářství atd., včetně poukazu na regionální zvláštnosti jednotlivých částí Spojeného království. Kromě výkladu studenti čtou doprovodné texty a diskutují o nich, připravují a přednášejí referáty na témata z britských reálií. Referující si připravují otázky k diskusi, kterou samostatně vedou.

aa
LS 2023/2024 - Čeština pro překladatele 2 (KAA/3CJP2)
Předmět volně navazuje na program předmětu Čeština pro překladatele I a dále upevňuje a rozvíjí kompetenci studentů překladatelsky orientovaného programu v jejich mateřském jazyce se zaměřením na slovní zásobu českého jazyka a charakteristiku jeho funkčních stylů. Pozornost je věnována lexikální sémantice (různým aspektům slovního významu), lexikální paradigmatice (zvláště synonymii, opozitnosti, hyponymii) i lexikální syntagmatice (kompatibilitě a kolokabilitě slov); v oblasti stylistické se práce v semináři zaměří na charakteristiku funkčních stylů a jejich slohových útvarů. Sledované jazykové jevy v českých textech jsou vnímány na pozadí angličtiny a v konfrontaci se souměřitelnými aspekty anglické slovní zásoby a stylového ustrojení anglických textů.
aa
LS 2023/2024 - Čtení s porozuměním (KAA/7CTEN)

This course aims to develop advanced reading comprehension and analytical skills in students majoring in English. It focuses on a diverse range of texts from different periods, genres, and styles, enhancing students' ability to understand, interpret, and critically engage with complex works. Students will be introduced to advanced reading techniques such as speed reading strategies (for example, skimming - reading for the gist, scanning), and critical reading and annotation methods. Attention is paid to multiliteracy, context, subtext and hypertext.

aa
LS 2023/2024 - Kontrastivní analýza (KAA/3KONA + 31KOA)

Frekventanti kurzu získají základní znalosti obecných principů kontrastivní lingvistické analýzy a naučí se je aplikovat v praxi. Semináře se zaměřují na kontrastivní analýzu češtiny a angličtiny. Srovnávají se lexikální, fonologické, morfologické a syntaktické systémy se zvláštním zřetelem k typologickým rozdílům mezi oběma jazyky, přičemž je hlavní důraz kladen na funkčně-strukturální přístup. Studenti si tak doplňují a prohlubují znalosti jazykových systémů v konkrétní i obecné rovině.

aa
LS 2023/2024 - Kulturní zeměpis USA (KAA/7KZUS)

Kurz doplňuje předmět Americká studia, avšak na rozdíl od něj má však mnohem specifičtější charakter a jednotlivá témata jsou probírána do větší hloubky. Jádrem kurzu je prezentace jednotlivých regionů Spojených států z geografického, sociálního, kulturního a historického hlediska. Pozornost je však věnována i některým dalším aspektům, které výrazně ovlivňují americkou společnost, např. problematice přistěhovalectví, etnicity, urbanizace obyvatelstva apod.

aa
LS 2023/2024 - Lexikologie a stylistika (KAA/1LEXS + 8LEXS + 11LEX)

Předmět studenty seznamuje se základními poznatky o slovní zásobě jazyka jako dynamickém a vnitřně provázaném systému a představuje stylistiku jako součást teorie textu; zahrnuje výklad základní terminologie obou těchto oborů. Těžištěm práce v semináři je lexikální a stylistická analýza konkrétních textů různých žánrů a z různých stylových vrstev.

aa
LS 2023/2024 - Literatura a společnost 1 (KAA/1LIS1)
Cílem předmětu je seznámit studenty s obrazem britské společnosti v soudobé literatuře. Prostřednictvím textů významných britských autorů (např. J. Swift, Ch. Dickens, G. Orwell) studenti nahlédnou na formativní události a klíčové problémy jednotlivých období, tzn. od 18. století až po současnost.
aa
LS 2023/2024 - Literatura a společnost 1 (KAA/8LIS1)
Cílem předmětu je seznámit studenty s obrazem britské společnosti v soudobé literatuře. Prostřednictvím textů významných britských autorů (např. J. Swift, Ch. Dickens, G. Orwell) studenti nahlédnou na formativní události a klíčové problémy jednotlivých období, tzn. od 18. století až po současnost.
aa
LS 2023/2024 - Nová média a komunikace (KAA/1NKOM + 2NKOM + 8NKOM + 21NMC)

Cílem kurzu je vést studenty k profesionální práci s webovými žánry a k analýze jejich fungování v různých komunikačních prostředích na internetu a k profesionálnímu zájmu o webová komunikační prostředí obecně. Na výuce v kurzu se podílejí čtyři vyučující, kteří se postupně věnují čtyřem komunikačním oblastem digitálního prostředí a žánrům, které jsou s nimi spojeny: institucionálním webovým stránkám a blogům, digitálním vzdělávacím platformám, firemní komunikaci s klienty a komunikaci na sociálních médiích.

aa
LS 2023/2024 - Poslech s porozuměním (KAA/7POSL)
Cílem kurzu je rozvoj schopnosti poslechu s porozuměním. Student demonstruje svou schopnost rozumět monologům i dialogům na různá témata, rozsáhlejším konverzacím, obecným či odborněji zaměřeným promluvám a přednáškám v angličtině. Východiskem jsou vybrané autentické nahrávky ilustrující různé varianty angličtiny v různých komunikačních situacích. Schopnost porozumění je ověřována / rozvíjena škálou post-poslechových cvičení, která jsou dále stimulačním podkladem pro slohové či konverzační úkoly. The course aims to equip students with practical skills enabling them to master listening to audio (audio-visual) materials with full comprehension. The course is designed for students who need to improve their skills of understanding monologues and dialogues on various topics as well as more extensive conversations and discussions, speeches on general topics or lectures on academic topics. In the course students listen to authentic recordings illustrating variants of spoken English in various communicative situations. Students´ ability is developed and tested in a number of written follow-up exercises.
aa
LS 2023/2024 - Pragmalingvistika (KAA/3PRGM)
Cílem semináře je poskytnout studentům vhled do této moderní pomezní disciplíny, nabídnout jim možnost nahlédnout za chápání jazyka v rámci tradičních lingvistických disciplín a objasnit podstatu pragmatického přístupu k jazykovým jevům. Studenti se tak seznámí se základními pojmy, koncepty a teoriemi, které poskytují komplexnější pohled na jazykové formy a jejich funkce, jež v promluvě plní. Funkční přístup zohledňuje pragmatické faktory, ovlivňující volbu jazykových prostředků a komunikativních strategií, které mluvčí užívá, a ukazuje, jak se možnost této volby podílí na interpretaci významu v komunikaci mezi mluvčím a adresátem.