Cílem předmětu je poskytnout posluchačům orientaci v problematice institucionalizace a organizace lidských činností. První část semestru je zaměřena na typologii a vývoj organizační teorie. Samostatná přednáška je věnována analýze byrokracie a charakteristice totálních institucí. V průběhu druhé části semestru se posluchači seznámí s mechanismy fungování organizace na úrovni organizační struktury, řízení a vedení organizace, organizační kultury a komunikace.
Intercultural communication or cross-cultural communication belongs to the soft skills, which are getting in our globalized world more and more important. In this course students will be introduced to the theoretical and practical basics of intercultural communication: On theoretical level participants become acquainted with the most important concepts of culture and communication used in social sciences, the practical part of the course should help the students to understand better inter and cross-cultural complexity and should cultivate their awareness of their own and others´ cultural identities. By dint of practical exercises the students discuss about (cultural) values, norms, communication styles and social rules. The aim of the course is to build up the students´ intercultural competence and prepare them for the meeting with other cultures in different contexts. Part of the course is continuous student performance assessment. IMPORTANT INFORMATION: This course can include a COIL (Collaborative Online International Learning) cooperation with our partner University of Central Arkansas, USA (or another university). You will cooperate in the frame of the project for five weeks with a group of students from a foreign university under the supervision of their teacher. Together we are going to work on an international project and assigments which you are going to present at the end of the COIL period. This type of international learning is quite new at the university of Ostrava (the first COIL course ran in the summer semester 2022) and it is important that you are willing to cooperate with the American and foreign students during the semester. The language of the cooperation is English.
Cílem předmětu je objasnit studujícím epistemologické základy a hlavní metodologické principy kvantitativního sociologického výzkumu. Důraz je kladen na porozumění logice vědeckého výzkumu, specifikům sociálněvědního výzkumu a nejdůležitějším pojmům spojeným s kvantitativní výzkumnou strategií (např. kvantifikace, reprezentativita, validita, reliabilita, operacionalizace). Předmět se věnuje jednotlivým fázím přípravy a realizace kvantitativního výzkumu. Z konkrétních výzkumných techniky je největší prostor věnován dotazníkovému šetření (survey). Na semináři se studující učí stanovovat adekvátní výzkumné cíle, formulovat vhodné výzkumné otázky (resp. hypotézy), konstruovat výběrový soubor a připravit standardní dotazníkové šetření (konstrukce dotazníku, pilotáž, příprava sběru dat).
Cílem kurzu je - v návaznosti na kurz dějin sociologie, ne který Obecná sociologie navazuje výběrem novějších autorů - představit sociologii jako multiparadigmatickou, multiperspektivní disciplínu. Kurz prostřednictvím jednotlivých perspektiv představuje současně i vybrané klíčové koncepty a témata sociologie 20. století.
Sociologický dokumentární film popisuje společenské podmínky, problémy a jevy. Vnímání a umělecké zpracování jednotlivých témat je různé a záleží na uměleckém vyjádření režiséra. Filmy se liší jednak mírou zevšeobecnění, časovou (ne)aktuálností, či, a to zejména, volbou témat. V rámci tohoto semináře bude představen výběr českých a mezinárodních dokumentárních filmů, které se věnují různým společenským tématům a jevům. Jejich odlišnost vyplývá také z konkrétního zpracování sledované tematiky: od dlouhodobého pozorování až k fiktivnímu vyprávění. Studentům tento seminář poskytne pestrý přehled nejen o současné dokumentární tvorbě v České republice či v jiných státech, ale i o aktuální společenské problematice. Filmy jsou většinou v AJ (částečně s titulkami)
Cílem kurzu je seznámení s oborovou subdisciplínou sociologie náboženství. Jeho pozornost se zaměří na hlavní tematické oblasti sociologického studia náboženství. Studující získají základní přehled o náplni a možnostech této sociologické disciplíny a jejích vazbách na obecnou sociologii. Po absolvování kurzu budou studující schopni aplikovat probírané koncepty a teorie na konkrétní jevy v současné společnosti a jejich prostřednictvím je náležitě sociologicky vyložit. Kromě teoretické reflexe probírané problematiky nebude chybět ani její přiblížení za pomoci vybraných empirických příkladů vztahujících se primárně k evropskému kontextu.
Předmět bude organizován jako diskusní seminář založený na četbě primární literatury (českojazyčné a anglickojazyčné). Smyslem a cílem je - kromě vytvoření základního přehledu v dané subdisciplíně - naučit studenty chápat (a realizovat) četbu odborného textu jako základní a nenahraditelnou studijní metodu, která jim teprve umožní dané téma znát a diskutovat tak, aby nehrozil pád do banality. Po základním představení sociologie politiky jako hraniční disciplíny mezi politologií a sociologií budou probíráni konkrétní autoři zabývající se politickými tématy v širším sociologickém kontextu. Výběr autorů bude ještě upřesněn (a nutně bude vysoce selektivní), ale bude se soustředit především na základní autory a témata tak, aby pokud možno neduploval ostatní předměty (tj. vynecháni budou autoři opakovaně probíraní ve většině předmětů, např. Marx, Durkheim, Weber), tematizováni budou naopak někteří specifičtější autoři sociologie politiky, a to z tematického okruhu demokracie, totalitarismus, politická kultura, politické ideologie, politické ovlivnění vědění či teorie elit (viz níže). Důraz bude kladen na schopnost porozumět čtenému textu, reprodukovat ho a na jeho základě se zamyslet. Předmět bude zakončen ústní zkouškou, v jejímž rámci budou texty diskutovány. Pro absolvování předmětu bude nutnou podmínkou také aktivní účast v diskusi - kladení diskusních otázek.
Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií disciplíny i s historickým vývojem zkoumání fenoménu rodiny. Pozornost je věnována rovněž současným teoriím a směrům v rámci sociologie rodiny. Ve výuce je zohledněn také interdisciplinární kontext otázek spojených s fungováním rodin.
Absolvováním předmětu si studenti osvojí schopnost analýzy struktury a reprodukce lidských populací. Po seznámení s předmětem demografie, prameny demografických dat a elementární metodikou konstrukce demografických ukazatelů budou studenti schopni interpretovat údaje o stavu a struktuře obyvatelstva České republiky - data mapující skladbu podle pohlaví, věku, socio-ekonomického statusu, vzdělání, náboženského vyznání, národnosti a typů domácností.
V rámci předmětu bychom se měli ptát na roli médií v současném světě. Nepůjde ani tak o popis fungování současných médií, jako spíš o to, jak ovlivňují či určují současnou společnost a život člověka. Jsou dnes média určujícím jevem naší doby a lze hovořit o medializované společnosti?
Předmět představí nejvýznamnější sociologické příspěvky 19. a počátku 20. století. Studující se seznámí s hlavními proudy sociologického myšlení daného období. Dějiny sociologie budou sledovány z hlediska vymezení oboru, pojetí moderní společnosti, klíčových společenských institucí, společenského vývoje a sociální změny.
Předmět se zaměří na bližší seznámení studentů s kritickou tradicí sociologického myšlení. Bude se skládat z přednášek, na nichž se studentům dostane základního přehledového seznámení s problematikou, a seminářů, na kterých bude studentům umožněno se na základě četby a diskuse dostat do tématu hlouběji.
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxi projektového managementu. Studenti se po absolvování předmětu budou orientovat v problematice projektového managementu a budou také sami schopni v praxi využívat nástroje projektového managementu, kterými jsou např. analýza zainteresovaných skupin, analýza rizik, strom problémů, matice logického rámce, atd.
Cílem předmětu je uvést studující do problematiky sociologického studia sociální stratifikace. Pozornost bude také věnována souvisejícím tématům chudoby a sociálního vyloučení (exkluze).
Cílem předmětu bude seznámit studenty s hlavními problémy týkajícími se moderní společnosti.
Cílem předmětu je představit studentům základní sociálněvědní přístupy k výzkumu médií. Jednotlivá témata se snaží uvést všechny dominantní náhledy na výzkum médií v současnosti, s přihlédnutím k aktuálnímu mediálnímu dění.
Obsahem předmětu je objasnění specifických aspektů migrace a získání orientace potřebné k hlubšímu chápání migračních procesů jako specifických společenských problémů.
Work plays an important role in human life and in society: it has often been taken as a symbol of personal value: work provides status, economic security and can help to develop one's personality. But work can also embody opposite experiences: work can be used as a punishment, work can divide societies into workers and employers, work can be exploitative and deepen inequality.
Cílem kurzu je zdokonalení schopnosti studentů aplikovat sociologické poznatky na "nesociologické" situace. Vychází z předpokladu, že sociologie není pouze "teoretickou" disciplínou odtrženou od každodennosti, ale naopak má napomáhat se v každodennosti orientovat.