aa
LS 2023/2024 - Individuální praxe (UOM/0IDID)
Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností ve zdravotnickém zařízení poskytovatele zdravotních služeb, a to v rámci poskytování ambulantní péče. Cílem je naučit studenty zhodnotit prostředí, ve kterém pacienti žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámit s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučit využívat metody zdravotní výchovy individuální i skupinové. Naučit studenty základním ošetřovatelským dovednostem zhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince a hodnotit potřeby pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
aa
LS 2023/2024 - Individuální praxe (UOM/0ID18)
Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností ve zdravotnickém zařízení poskytovatele zdravotních služeb, a to v rámci poskytování ambulantní péče. Cílem je naučit studenty zhodnotit prostředí, ve kterém pacienti žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámit s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučit využívat metody zdravotní výchovy individuální i skupinové. Naučit studenty základním ošetřovatelským dovednostem zhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince a hodnotit potřeby pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
aa
LS 2023/2024 - Ekonomika ve zdravotnictví

Předmět je koncipován jako teoretický celek. Učí základní orientaci v ekonomické problematice zdravotnických zařízení, právním normám, které vymezují hospodaření zdravotnické organizace. Seznamuje studenty se systémem zdravotního pojištění, se seznamem výkonů a platnou legislativou pro úhrady poskytované péče. Dále informuje o podnikatelské činnosti ve zdravotnictví a ekonomických aspektech tohoto podnikání, o způsobu úhrady zdravotní péče.

aa
LS 2023/2024 - Etika ve zdravotnictví (UOM/0IETZ + 0IET1)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními etickými pojmy a teoriemi, vývojem zdravotnické etiky, současnými etickými principy a etickými problémy, které mohou nastat při vykonávání nelékařské profese ve zdravotnictví. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty s etickými povinnostmi zdravotníků, etickými kodexy a právními normami v souvislosti s etikou ve zdravotnictví.

aa
LS 2023/2024 - Etika ve zdravotnictví (UOM/0IFET)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními etickými pojmy a teoriemi, vývojem zdravotnické etiky, současnými etickými principy a etickými problémy, které mohou nastat při vykonávání nelékařské profese ve zdravotnictví. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty s etickými povinnostmi zdravotníků, etickými kodexy a právními normami v souvislosti s etikou ve zdravotnictví.
aa
LS 2023/2024 - Komunitní péče (UOM/0IKP9 + 0IKPK)

Anotace: Předmět je koncipován jako teoreticko praktický celek. Je součástí předmětů z ošetřovatelství v oblasti primární a terciární péče. Zaměřuje se na zdraví lidí v komunitě. Studenti pochopí význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod-město-okres-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. Naučí ošetřovaní klientů/pacientů v podmínkách domácího prostředí. Studenty seznámí s organizační strukturou služeb Agentur domácí péče a platnou legislativou pro jejich činnost. Cíle: Studenti porozumí pojmu komunita, významu zdravého společenského a přírodního prostředí pro zdraví člověka. Seznámí se s rozvojem zdravotních a sociálních služeb v rámci komunitní péče o zdraví jednotlivců a jednotlivých populačních skupin. Přijme filozofii domácí péče a seznámí se se základní organizační strukturou domácí péče, s interdisciplinárním přístupem v domácí péči. Uvědomí si odlišnosti poskytování péče v domácím prostředí.

aa
LS 2023/2024 - Management ve zdravotnictví

Předmět seznamuje studenty se základy obecného managementu tak, aby se dokázali orientovat v základních pojmech a uměli tyto informace využít ve své praxi. Současně je pozornost věnována problematice řízení lidských zdrojů a řízení organizace v podmínkách krize.

aa
LS 2023/2024 - Marketing a management výž.poradenství (UOM/0IMMK + 0IMMV + 0ISMZ)

Cílem části marketingu je seznámit studenty se základy marketingu, fungováním trhu, objasnit marketingové prostředí, výzkum, informace, marketingový mix, specifika marketingu ve veřejném sektoru, včetně zaměření na zdravotnictví a zaměřit se na etickou oblast. Cílem části managementu je seznámit studenty se základy managementu, nastínit problematiku jednotlivých oblastí managementu, se kterými se mohou studenti ve své budoucí praxi setkat, vystihnout charakter manažerské práce, role, funkce, činnosti a vlastnosti manažera, etapy vývoje manažera, manažerské odpovědnosti, dovednosti a požadavky, styly vedení, vést k orientaci v potřebných informacích manažerského typu, přinést přehled žádoucích aktivit organizace při řízení managementu rizik. Získat informace o organizační kultuře, komunikaci, etice a time managementu. Získat přehled o řízení lidských zdrojů a o jejich zkušenostech v souvislosti s různými stránkami personálního řízení. Definovat základní úkoly personálního managementu.

aa
LS 2023/2024 - Odborná praxe 2 (UOM/0IE2D)

Studenti/studentky se naučí zhodnotit potřeby dětí a dospívajících na dětských odděleních, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče. Budou aktivně využívat techniky ošetřovatelského procesu.

aa
LS 2023/2024 - Odborná praxe 2 (UOM/0IE28)

Cílem je naučit studenty/studentky ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních. Studenti/studentky se naučí zhodnotit potřeby dětí a dospívajících na dětských odděleních, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.

aa
LS 2023/2024 - Odborná praxe 2 (UOM/0IP2S + 0IP24)

Anotace předmětu: V rámci ošetřovatelské praxe si studenti upevní a transformují vědomosti a dovednosti potřebné k realizaci ošetřovatelských činností v kontextu holistického přístupu ke klientům s duševní poruchou s důslednou akceptací práv klientů. Důraz je kladen na proces systematického hodnocení duševně nemocného a jeho podpůrných systémů. Plánování ošetřovatelské péče, její realizace a vyhodnocování je vedeno s důrazem na kontinuitu péče. Základním cílem je zajistit a udržet maximálně možnou autonomii klienta a vést ho společně s jeho rodinou k soběstačnosti a nezávislosti. Cíle: Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností připravit studenty k aplikaci a organizaci a řízení a/nebo k poskytování ošetřovatelské péče klientům s duševní poruchou včetně validní ošetřovatelské diagnostiky a v souladu ošetřovatelské praxe založené na důkazech.

aa
LS 2023/2024 - Odborná praxe 4 (UOM/0IE4D)

Cílem je naučit studenty/studentky ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních. Studenti/studentky se naučí zhodnotit potřeby dětí a dospívajících na dětských odděleních, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.

aa
LS 2023/2024 - Odborná praxe 4 (UOM/0IE48)

Cílem je naučit studenty/studentky ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních. Studenti/studentky se naučí zhodnotit potřeby dětí a dospívajících na dětských odděleních, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.

aa
LS 2023/2024 - Odborná praxe 6 (UOM/0IE6D)

Cílem je naučit studenty/studentky ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních. Studenti/studentky se naučí zhodnotit potřeby dětí a dospívajících na dětských odděleních, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.

aa
LS 2023/2024 - Odborná praxe 6 (UOM/0IE68)

Cílem je naučit studenty/studentky ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních. Studenti/studentky se naučí zhodnotit potřeby dětí a dospívajících na dětských odděleních, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.

aa
LS 2023/2024 - Organizace a řízení zdravotnictví (UOM/0IIOR)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy, teoriemi a determinanty zdraví, s postavením veřejného zdravotnictví v kontextu české zdravotní politiky, s vývojem zdravotního stavu obyvatel ČR a porovnání s jinými zeměmi a historickém kontextu, seznámit je se základními ekonomickými problémy ve zdravotnictví, s WHO programy a jejich realizaci v ČR. Studenti se seznámí se základní principy a složkami komunitní péče a zdravotně sociální péče o specifické skupiny obyvatelstva.
aa
LS 2023/2024 - Oš. péče o pacienty s duševní poruchou 2 (UOM/0I2PS + 0I2P4)

Předmět poskytne posluchačům základní přehled o specializované ošetřovatelské péči o pacienty se závislostí, s úzkostí, s poruchou osobnosti, s vrozenou poruchou intelektu, se sexuální poruchou, s poruchou příjmu potravy, pacienty a rodiče v rámci dětské a dorostové psychiatrie. Seznámí s používanými hodnotícími technikami, způsobech posouzení potřeb pacientů i pečovatelů, stanovením ošetřovatelských problémů, sestavením plánů ošetřovatelských intervencí, zvláštnostech edukace a poradenství u jednotlivých okruhů duševních poruch. Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností připravit studenty k plánování komplexní specializované ošetřovatelské péče u nemocných se závislostí, s úzkostí, s poruchou osobnosti, s vrozenou poruchou intelektu, se sexuální poruchou, s poruchou příjmu potravy, pacientů a rodičů v rámci dětské a dorostové psychiatrie

aa
LS 2023/2024 - Ošetřovatelská péče v dětské chirurgii (UOM/0IDC8)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s dětskou chirurgií. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje s klinickými stavy a onemocněními v chirurgických oborech. Cílem předmětu je naučit studenty identifikovat a efektivně řešit specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s chirurgickým onemocněním a chirurgickou léčbou, kterou procvičí v simulačním centru a efektivněji spolupracovat v multioborovém týmu. Počet členů ve skupině - v rámci simulačního centra (bude činit maximálně 13 studentů).
aa
LS 2023/2024 - Ošetřovatelská péče v chirurgii (UOM/0ICHP)
Anotace: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s akutními a chronickými klinickými stavy a onemocněními, které vyžadují chirurgický zákrok. Cíle: Studenti se naučí základům hodnocení (posuzování) aktuálního klinického stavu pacientů v chirurgii, seznámí se se standardními diagnostickými procedurami a testy, se standardní léčbou a ordinacemi lékaře u jednotlivých klinických stavů v chirurgii. Budou znát základy perioperační péče. Naučí se stanovit ošetřovatelské diagnózy a intervence, naplánovat individuální ošetřovatelskou péči u pacientů v chirurgii.
aa
LS 2023/2024 - Ošetřovatelská péče v interních oborech 2 (UOM/0II2O)

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství ve vnitřním lékařství. Seznamuje s odlišnostmi diagnostiky, léčby a ošetřovatelské (komplikacím předcházející) péče o nemocné v interních oborech, která je poskytována v rámci sekundární a terciární zdravotnické péče.

aa
LS 2023/2024 - Ošetřovatelská péče v pediatrii 1 (UOM/0IP18)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s pediatrií. Tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Cílem je seznámit studenty s metodou hodnocení růstu a vývoje zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku a na základě stanoveného plánu ošetřovatelské péče realizovat efektivní ošetřovatelskou péči.
aa
LS 2023/2024 - Ošetřovatelská péče v pediatrii 2 (UOM/0IP28)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s pediatrií. Tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Cílem je seznámit studenty se specifiky individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku endokrinologickými, metabolickými, alergickými a autoimunitními. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku a na základě stanoveného plánu ošetřovatelské péče realizovat efektivní ošetřovatelskou péči, kterou procvičí v simulačním centru a efektivněji spolupracovat v multioborovém týmu. Počet členů ve skupině - v rámci simulačního centra (bude činit maximálně 13 studentů).
aa
LS 2023/2024 - Ošetřovatelské postupy 2 (UOM/0IO2O)

Anotace předmětu: Obsah předmětu tvoří jádro profesionálních dovedností všeobecných sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Výuka je praktická. Umožňuje studentům získat základní manuální zručnost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění odborných výkonů a procedur u klientů/pacientů. Kvalitně provedený výkon respektuje individuální potřeby klienta/pacienta, zejména jeho potřebu pohodlí, úcty, jistoty a bezpečí. Cíle: Osvojit si vědomosti a dovednosti nezbytné pro bezpečnou praxi při uspokojování individuálních potřeb klienta/pacienta. Naučit se praktické realizaci "celostní péče" o jednotlivce; pochopit význam uspokojení potřeby jistoty a bezpečí u jednotlivce. Získat manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů, a to za využití trenažérů, modelů a pomůcek určených pro výuku zdravotnických dovedností a za pomoci audiovizuální techniky (demonstrační DVD). Uvědomit si důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální péče. Naučit se vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí. Naučit se provádět výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony. Naučit se dodržovat zásady týmové spolupráce.

aa
LS 2023/2024 - Ošetřovatelské postupy 2 (UOM/0IO28)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Obsah tvoří jádro profesionálních dovedností dětských sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Na základě teoretických znalostí učí ošetřovatelskou techniku výkonů a postupy ošetřovatelské péče. Důraz je kladen na dodržování klinických doporučených postupů ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s holistickým přístupem k dítěti, akceptováním jeho práv a dodržováním pravidel ochrany a bezpečnosti při práci. Cílem je osvojit si vědomosti a dovednosti nezbytné pro bezpečnou praxi při uspokojování individuálních potřeb dítěte a dospívajícího. Získat manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů, a to za využití trenažérů, modelů a pomůcek určených pro výuku zdravotnických dovedností. Uvědomit si důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální péče. Naučit se vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí. Naučit se provádět výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony. Naučit se dodržovat zásady týmové spolupráce.
aa
LS 2023/2024 - Ošetřovatelské postupy 2 (UOM/0IO29)
Anotace: Obsah předmětu tvoří jádro profesionálních dovedností všeobecných sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Výuka je praktická a umožňuje studentům získat základní manuální zručnost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění odborných výkonů a procedur u klientů/pacientů. Kvalitně provedený výkon respektuje individuální potřeby klienta/pacienta, zejména jeho potřebu pohodlí, úcty, jistoty a bezpečí. Umožňuje studentům uvědomit si propojení ošetřovatelských výkonů a intervencí s ošetřovatelskou diagnostikou. Cíle: Osvojit si vědomosti a dovednosti nezbytné pro bezpečnou praxi při uspokojování individuálních potřeb klienta/pacienta. Naučit se praktické realizaci "celostní péče" o jednotlivce; pochopit význam uspokojení potřeby jistoty a bezpečí u jednotlivce. Získat manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů, a to za využití trenažérů, modelů a pomůcek určených pro výuku zdravotnických dovedností a za pomoci audiovizuální techniky (demonstrační DVD). Uvědomit si důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální péče. Naučit se vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí. Naučit se provádět výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony. Naučit se dodržovat zásady týmové spolupráce.
aa
LS 2023/2024 - Potřeby člověka 2 (UOM/0IP2O)

Anotace: Studijní disciplína rozvíjí schopnost provádět ošetřovatelskou diagnostiku. Nabízí poznatky o taxonomiích lidských potřeb a o jejich uplatnění v oboru ošetřovatelství. Objasňuje specifické kroky ošetřovatelské diagnostiky, její charakteristiky a využití pro autonomní roli sestry. Rozvíjí u studentů schopnost využívat ošetřovatelskou diagnostiku při akceptování východisek holistické filosofie. Cíle: Student po absolvování disciplíny dokáže objasnit specifické pojetí ošetřovatelské diagnostiky zaměřené na potřeby člověka, bude identifikovat oš. problémy klienta, bude umět používat objektivizované metody posuzování stavu potřeb při příjmu do oš. péče i v jejím průběhu. Dokáže formulovat dvou i tří-složkové individuální oš. diagnózy, dokáže k oš. diagnostice využít moderní ošetřovatelskou terminologii. Je schopen určit a naplánovat ošetřovatelské činnosti spadající ke konkrétním ošetřovatelským problémům a dokáže získané poznatky využít při tvorbě plánu ošetřovatelské péče, denních záznamů i souboru ošetřovatelské dokumentace. Naučí se vstupním schopnostem pro sledování kvality individuální ošetřovatelské péče. Uvědomuje si obsah a pojetí autonomní odpovědnosti a respektuje nepřesahování svých kompetencí a uznává činnosti dalších odborníků multidisciplinárního zdravotnického týmu.