Předmět má poskytnout příležitost k získávání praktických zkušeností s uplatněním dramatické výchovy v primární škole (jako samostatného předmětu, metody v jiných předmětech, naplňování průřezových témat, integrující součást projektů aj.). Rozvíjet dovednosti cílevědomého a systematického plánování, realizování a hodnocení procesu sociálně-uměleckého učení. Vyzkoušení možností, které nabízí dramatická výchova k rozvíjení žáků. Konfrontovat didaktické problémy se zkušeností studentů a realitou praxe.
Předmět studentům nabízí příležitosti ke studiu a aplikaci principů, cílů, obsahů, metod a forem dramatické výchovy v mateřské škole. Mohou tak nahlédnout na osobnost učitele a dítěte předškolního věku v rozmanitých pedagogických situacích, při vedení činnostního učení, rozmanitých her, cvičení a hraní rolí. Vyzkoušet si teoretické i praktické zvládání prvků, prostředků a postupů dramatu a divadla při plánování dramatické výchovy v souladu s kurikulem. Porozumění specifickému obsahu učení, založeném na principech a postupech divadla a dramatického umění, by mělo vést také k pochopení návaznosti na hlavní obory pedagogiku a psychologii a další interdisciplinární souvislosti a první profesní zkušenosti v učitelství zaměřeném na dítě předškolního věku.
Studentovi předmět poskytne orientaci v hlavních směrech dramatické výchovy u nás a ve světě. Může získávat praktickou zkušenost s dramatickou výchovou jako systémem aktivního sociálně-uměleckého učení v kontextu jejího vývoje. Tím obohatí své zkušenosti o další principy, postupy, metody a techniky jednotlivých směrů dramatické výchovy. Součástí bude také rozvíjení schopností a dovedností potřebných k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik při navázání na vzdělávací nabídku a vedení dětí v mateřské škole.
Kontakt na vyučující: Tatana.Gobelova@osu.cz Teoretická východiska kursu jsou směřována k filosofickým a antropologickým otázkám, k podstatě struktury výchovy a vzdělání. Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky filosofie výchovy, poskytnout studentům porozumění fenoménu výchovy a vzdělávání na základě antropologických a axiologických východisek a rozvíjet jejich schopnost teoretické reflexe pedagogických problémů.
Studenti se v předmětu seznámí s dalšími možnostmi, které nabízí divadlo nebo jeho prostředky a postupy pro tvořivé aktivity v projektu s žáky během běžných školních povinností. Jde o prohloubení praktického poznávání učiva dramatického umění pro primární vzdělávání a požadovaných kompetencí v oblastech: základní předpoklady dramatického jednání, proces dramatické a inscenační tvorby, recepce a reflexe dramatického umění. Příklady projektů s divadlem jim umožní, vyzkoušet si naplňování RVP ZV - ŠVP a vytváření vhodných podmínek k rozvoji osobnostních, sociálních i uměleckých kompetencí žáků. Na realizaci konkrétního projektu v reálné školní praxi si studenti mohou ověřit funkci a význam propojující divadlo (drama) a vybrané obsahy vzdělávání.
Kontakt na vyučující: Tatana.Gobelova@osu.cz Semináře jsou zaměřeny na porozumění axiologicko - antropologickým východiskům výchovy a vzdělávání člověka a porozumění profesi učitele jako vztahové (pomáhající) profesi. Cílem seminářů je rozvíjet znalost a porozumění v oblasti normativní a aplikované etiky, schopnost a připravenost jednat s vědomím této znalosti v rámci profese učitele.
Předmět má poskytnout příležitost k získávání praktických zkušeností s uplatněním dramatické výchovy v primárním vzdělávání (jako samostatného předmětu, metody v jiných předmětech, naplňování průřezových témat, integrující součást projektů aj.).
Dramatická výchova je zde prezentována jako systém osobnostního, sociálního i uměleckého rozvíjení dětí v mateřské škole. Studenti se prakticky i teoreticky seznámí s její základní strukturou, principy a postupy, cíli, obsahy, metodami a technikami i rozmanitými způsoby zpětné vazby.
Hlavním záměrem předmětu je seznámení s možnostmi, které nabízí využití dramatické výchovy v primárním vzdělávání pro rozvíjení žáků v rámci integrace s jinými předměty či průřezovými tématy, při vytváření projektů napříč různými vzdělávacími oblastmi nebo uplatňování metod a prvků v jiných předmětech.
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky filosofie výchovy, poskytnout studentům porozumění fenoménu výchovy a vzdělávání na základě antropologických a axiologických východisek a rozvíjet jejich schopnost teoretické reflexe pedagogických problémů se kterými se budou setkávat ve školní praxi.
Výuka bude vedena formou semináře a částečně prakticky jako tvořivá dílna. Studenti se seznámí s předmětným divadlem a hrou s předmětem a materiálem při výchově a vzdělávání dětí v mateřských školách. Seminární část nabídne vymezení pojmu materiál, předmět, rekvizita, zástupná rekvizita, metafora, a předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí.
Cílem předmětu je porozumění významu a působení klíčových didaktických kategorií v reálném prostředí pedagogické praxe.
Cílem předmětu je návazně na pedagogickou praxi ve vybrané mateřské škole konzultovat výsledky uvedení vlastního pedagogického projektu v pedagogické činnosti s dětmi preprimárního věku.....
Cílem předmětu je seznámit s pedagogikou a její základní terminologií - proces dialogicky odvíjet od odkrytí vnitřních prožitků a vyjádření vlastních pocitů z výchovy v dětství, od osobní, uvědomělé, pojmenované a vyjádřené vlastní zkušenosti s výchovou jak v roli dítěte v preprimárním věku v rodině i v mateřské škole, tak případně v roli učitelky mateřské školy či rodiče dítěte.
V tomto předmětu si studenti osvojí teorii kurikula pro edukaci dítěte ve věku do nástupu do povinného vzdělávání. Teoreticky zvládnou problematiku obsahu předmětu a dokážou ji propojit s vlastní zkušeností získanou ze souvislé hospitačně asistentské pedagogické praxe.
V tomto předmětu si studenti osvojí základy historického vývoje výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku. Seznámí se s vývojem pedagogického myšlení z hlediska historického vývoje lidské společnosti.
V předmětu si studenti osvojí problematiku preprimární pedagogiky, seznámí se se vzděláváním dítěte v předškolním věku v instituci mateřské školy v době před nástupem do povinného základního vzdělávání.
Studenti se seznámí se základními možnostmi, které nabízí divadlo nebo jeho prostředky a postupy pro tvořivé aktivity v projektu s žáky během běžných školních povinností. Jde o praktické poznávání učiva dramatického umění pro primární vzdělávání a požadovaných kompetencí v oblastech: základní předpoklady dramatického jednání, proces dramatické a inscenační tvorby, recepce a reflexe dramatického umění.
Předmět je zaměřen na osobnostní a sociální rozvoj studenta s hlavním zaměřením na pedagogickou komunikaci učitele mateřské školy. Studenti formou aktivního tréninku mohou zdokonalovat své schopnosti vnímat skutečnost, navázat kontakt a komunikovat verbálně i neverbálně, zdravě se prosadit, sdělovat myšlenky vlastní názory, naslouchat očima, ušima i srdcem a podpořit své schopnosti sebereflexe jako základu pro vytváření dalších pedagogických kompetencí.
Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou pedagogické komunikace a jejího významu ve vzdělávání dětí na 1. stupni základní školy. Prostřednictvím interaktivních přednášek, praktických cvičení, práce v terénu, hospitací a samostudia, bude mít student možnost získat znalosti a dovednosti, které jsou předpokladem ke kvalitní pedagogické komunikaci.
Podstatná část seminářů je věnována vybraným a aplikovaným tématům teorie výchovy se zaměřením na výchovnou problematiku dětí mladšího školního věku v oblasti průřezového tématu osobnostně sociální výchovy a doplňujícího vzdělávacího oboru etické výchovy.