aa
LS 2023/2024 - Člověk a jeho svět - úvod do studia (KPA/8CJSU)
Cílem předmětu je seznámit studenty se smyslem přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1.stupni ZŠ, poukázat na historické souvislosti přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1.stupni ZŠ. Dále budou studenti seznámeni s postavením vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu. Cílem je vést studenty k pochopení role učitele a žáka jako subjektů edukace v předmětech přírodovědného a společenskvědního charakteru, zejména pak v otázkách didaktické analýzy učiva (učitel) a prekoncptů (žák). Studenti budou rovněž seznámeni se specifickými výukovými formami, metodami a materiálně-didaktickými prostředky v předmětech přírodovědné a společenskovědní povahy. Absolvent tak získá ucelené základy oborové didaktiky integrovaného předmětu Člověk a jeho svět.
aa
LS 2023/2024 - Člověk a jeho svět s didaktikou 2 (KPA/8CJS2)
Předmět je zaměřen zejména na dílčí témata z tematického okruhu Lidé kolem nás, částečně pak tematického okruhu Člověk a jeho zdraví a dvě průřezová témata (Osobnostní a sociální výchova a Mediální výchova) - blíže viz obsah předmětu. Cílem se u studentů prohloubit a rozvinout jejich znalosti z vybraných oborů souvisejících s tématy, jež jsou zařazována do výše uvedených tematických okruhů v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, resp. daných průřezových tématech. Hlavním cílem pak je nabyté teoretické znalosti dokázat aplikovat v procesu didaktické přípravy do vyučovacích jednotek, resp. učebních úloh. Cílem předmětu je proto především rozvíjet kompetence studenta (budoucího učitele) v problematice didaktických znalostí obsahu v kontextu společenskovědního učiva, jejichž součástí je jednak odborná znalost a jednak znalost didaktické rekonstrukce. Student by měl umět didakticky zpracovat různá (dílčí) témata z oblasti společenských věd, k čemuž je však nutné předchozí hluboké porozumění odborným pojmům z jednotlivých věd a jejich obsahům. Předmět bude směřovat k rozvinutí oborově-didaktických kompetencí (budoucích) učitelů prvního stupně základní školy.
aa
LS 2023/2024 - Didaktika dramatické výchovy s praxí (KPA/8VDI1 + 88DI1)

Předmět má poskytnout příležitost k získávání praktických zkušeností s uplatněním dramatické výchovy v primární škole (jako samostatného předmětu, metody v jiných předmětech, naplňování průřezových témat, integrující součást projektů aj.). Rozvíjet dovednosti cílevědomého a systematického plánování, realizování a hodnocení procesu sociálně-uměleckého učení. Vyzkoušení možností, které nabízí dramatická výchova k rozvíjení žáků. Konfrontovat didaktické problémy se zkušeností studentů a realitou praxe.

aa
LS 2023/2024 - Didaktika dramatické výchovy s praxí (KPA/66DD1 + 6BDD1)

Předmět studentům nabízí příležitosti ke studiu a aplikaci principů, cílů, obsahů, metod a forem dramatické výchovy v mateřské škole. Mohou tak nahlédnout na osobnost učitele a dítěte předškolního věku v rozmanitých pedagogických situacích, při vedení činnostního učení, rozmanitých her, cvičení a hraní rolí. Vyzkoušet si teoretické i praktické zvládání prvků, prostředků a postupů dramatu a divadla při plánování dramatické výchovy v souladu s kurikulem. Porozumění specifickému obsahu učení, založeném na principech a postupech divadla a dramatického umění, by mělo vést také k pochopení návaznosti na hlavní obory pedagogiku a psychologii a další interdisciplinární souvislosti a první profesní zkušenosti v učitelství zaměřeném na dítě předškolního věku.

aa
LS 2023/2024 - Dramatická výchova 2 (KPA/66DV2 + 6BDV2)

Studentovi předmět poskytne orientaci v hlavních směrech dramatické výchovy u nás a ve světě. Může získávat praktickou zkušenost s dramatickou výchovou jako systémem aktivního sociálně-uměleckého učení v kontextu jejího vývoje. Tím obohatí své zkušenosti o další principy, postupy, metody a techniky jednotlivých směrů dramatické výchovy. Součástí bude také rozvíjení schopností a dovedností potřebných k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik při navázání na vzdělávací nabídku a vedení dětí v mateřské škole.

aa
LS 2023/2024 - Filosofie výchovy (KPA/88ILV + 8FILV)

Kontakt na vyučující: Tatana.Gobelova@osu.cz Teoretická východiska kursu jsou směřována k filosofickým a antropologickým otázkám, k podstatě struktury výchovy a vzdělání. Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky filosofie výchovy, poskytnout studentům porozumění fenoménu výchovy a vzdělávání na základě antropologických a axiologických východisek a rozvíjet jejich schopnost teoretické reflexe pedagogických problémů.

aa
LS 2023/2024 - Projekt divadlo a škola 2 (KPA/88DS2 + 8PDS2)

Studenti se v předmětu seznámí s dalšími možnostmi, které nabízí divadlo nebo jeho prostředky a postupy pro tvořivé aktivity v projektu s žáky během běžných školních povinností. Jde o prohloubení praktického poznávání učiva dramatického umění pro primární vzdělávání a požadovaných kompetencí v oblastech: základní předpoklady dramatického jednání, proces dramatické a inscenační tvorby, recepce a reflexe dramatického umění. Příklady projektů s divadlem jim umožní, vyzkoušet si naplňování RVP ZV - ŠVP a vytváření vhodných podmínek k rozvoji osobnostních, sociálních i uměleckých kompetencí žáků. Na realizaci konkrétního projektu v reálné školní praxi si studenti mohou ověřit funkci a význam propojující divadlo (drama) a vybrané obsahy vzdělávání.

aa
LS 2023/2024 - Úvod do profesní etiky učitele (KPA/8PROE + 88ROE)

Kontakt na vyučující: Tatana.Gobelova@osu.cz Semináře jsou zaměřeny na porozumění axiologicko - antropologickým východiskům výchovy a vzdělávání člověka a porozumění profesi učitele jako vztahové (pomáhající) profesi. Cílem seminářů je rozvíjet znalost a porozumění v oblasti normativní a aplikované etiky, schopnost a připravenost jednat s vědomím této znalosti v rámci profese učitele.

aa
LS 2023/2024 - Základy přírodních věd s didaktikou (KPA/6BZPV)
Cílem předmětu je připravit budoucí učitelky mateřských škol k tomu, aby uměly rozvíjet osobnost dítěte předškolního věku po stránce gnozeologické, emocionální i volní tak, že budou vycházet z prekognic dětí a budou u nich vytvářet základní poznatky o jevech a věcech jejich nejbližšího okolí. Cílem je, aby student dokázal didakticky zpracovat přírodovědná témata do podoby didakticky zacílených činností pro děti v mateřské škole. Posluchači si rovněž zopakují, resp. doplní elementární odborné znalosti z oblasti přírodních věd (zejména biologie, zoologie, fyziky, chemie) na přibližné úrovni druhého stupně ZŠ až střední školy. Studenti budou vedeni k poznání a pochopení zákonitosti v procesu učení dítěte předškolního věku (zejména problematika prekonceptů), budou rovněž seznámeni s konceptem didaktických znalostí obsahu jako teoretickým rámcem oborově-didaktické přípravy učitele. Dále budou studenti seznámeni s problematikou přírodovědného učiva v kurikuárních dokumentech pro preprimární vzdělávání, zejména s oblastí Dítě a svět v RVP PV. Těžiště semináře spočívá v transformaci oborových poznatků z oblasti přírodních věd pro edukační činnosti děti předškolního věku.
aa
ZS 2023/24 - Didaktika dramatické výchovy s praxí (KPA/88DI1 + 8VDI1 + 88DI1)

Předmět má poskytnout příležitost k získávání praktických zkušeností s uplatněním dramatické výchovy v primárním vzdělávání (jako samostatného předmětu, metody v jiných předmětech, naplňování průřezových témat, integrující součást projektů aj.).

aa
ZS 2023/24 - Dramatická výchova (KPA/66DV1 + 6BDV1)

Dramatická výchova je zde prezentována jako systém osobnostního, sociálního i uměleckého rozvíjení dětí v mateřské škole. Studenti se prakticky i teoreticky seznámí s její základní strukturou, principy a postupy, cíli, obsahy, metodami a technikami i rozmanitými způsoby zpětné vazby.

aa
ZS 2023/24 - Dramatická výchova v primárním vzdělávání (KPA/88VV1 + 8DVV1)

Hlavním záměrem předmětu je seznámení s možnostmi, které nabízí využití dramatické výchovy v primárním vzdělávání pro rozvíjení žáků v rámci integrace s jinými předměty či průřezovými tématy, při vytváření projektů napříč různými vzdělávacími oblastmi nebo uplatňování metod a prvků v jiných předmětech.

aa
ZS 2023/24 - Filozofie výchovy (KPA/6BIFV + 66FIV)

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky filosofie výchovy, poskytnout studentům porozumění fenoménu výchovy a vzdělávání na základě antropologických a axiologických východisek a rozvíjet jejich schopnost teoretické reflexe pedagogických problémů se kterými se budou setkávat ve školní praxi.

aa
ZS 2023/24 - Hra s předmětem a loutkou (KPA/66PMA + 6BPMA)

Výuka bude vedena formou semináře a částečně prakticky jako tvořivá dílna. Studenti se seznámí s předmětným divadlem a hrou s předmětem a materiálem při výchově a vzdělávání dětí v mateřských školách. Seminární část nabídne vymezení pojmu materiál, předmět, rekvizita, zástupná rekvizita, metafora, a předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí.

aa
ZS 2023/24 - Obecná didaktika s praxí 1 (KPA/8ODX1 + 88DX1)

Cílem předmětu je porozumění významu a působení klíčových didaktických kategorií v reálném prostředí pedagogické praxe.

aa
ZS 2023/24 - Pedagogika - Evaluace pedag. projektu (KPA/66EPK + 6BEPK)

Cílem předmětu je návazně na pedagogickou praxi ve vybrané mateřské škole konzultovat výsledky uvedení vlastního pedagogického projektu v pedagogické činnosti s dětmi preprimárního věku.....

aa
ZS 2023/24 - Pedagogika preprimárního vzdělávání 1 (KPA/66PG1 + 6BPG1)

Cílem předmětu je seznámit s pedagogikou a její základní terminologií - proces dialogicky odvíjet od odkrytí vnitřních prožitků a vyjádření vlastních pocitů z výchovy v dětství, od osobní, uvědomělé, pojmenované a vyjádřené vlastní zkušenosti s výchovou jak v roli dítěte v preprimárním věku v rodině i v mateřské škole, tak případně v roli učitelky mateřské školy či rodiče dítěte.

aa
ZS 2023/24 - Pedagogika preprimárního vzdělávání 3 (KPA/66PG3)

V tomto předmětu si studenti osvojí teorii kurikula pro edukaci dítěte ve věku do nástupu do povinného vzdělávání. Teoreticky zvládnou problematiku obsahu předmětu a dokážou ji propojit s vlastní zkušeností získanou ze souvislé hospitačně asistentské pedagogické praxe.

aa
ZS 2023/24 - Pedagogika srovnávací a dějiny (KPA/66PSR)

V tomto předmětu si studenti osvojí základy historického vývoje výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku. Seznámí se s vývojem pedagogického myšlení z hlediska historického vývoje lidské společnosti.

aa
ZS 2023/24 - Preprimární pedagogika (KPA/SPRPE)

V předmětu si studenti osvojí problematiku preprimární pedagogiky, seznámí se se vzděláváním dítěte v předškolním věku v instituci mateřské školy v době před nástupem do povinného základního vzdělávání.

aa
ZS 2023/24 - Projekty s divadlem ve škole (KPA/88DS1 + 8PDS1)

Studenti se seznámí se základními možnostmi, které nabízí divadlo nebo jeho prostředky a postupy pro tvořivé aktivity v projektu s žáky během běžných školních povinností. Jde o praktické poznávání učiva dramatického umění pro primární vzdělávání a požadovaných kompetencí v oblastech: základní předpoklady dramatického jednání, proces dramatické a inscenační tvorby, recepce a reflexe dramatického umění.

aa
ZS 2023/24 - Základy pedagogické komunikace (KPA/66ZPK + 6BZPK)

Předmět je zaměřen na osobnostní a sociální rozvoj studenta s hlavním zaměřením na pedagogickou komunikaci učitele mateřské školy. Studenti formou aktivního tréninku mohou zdokonalovat své schopnosti vnímat skutečnost, navázat kontakt a komunikovat verbálně i neverbálně, zdravě se prosadit, sdělovat myšlenky vlastní názory, naslouchat očima, ušima i srdcem a podpořit své schopnosti sebereflexe jako základu pro vytváření dalších pedagogických kompetencí.

aa
ZS 2023/24 - Základy profesní komunikace (KPA/88PPK + 8ZPPK)

Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou pedagogické komunikace a jejího významu ve vzdělávání dětí na 1. stupni základní školy. Prostřednictvím interaktivních přednášek, praktických cvičení, práce v terénu, hospitací a samostudia, bude mít student možnost získat znalosti a dovednosti, které jsou předpokladem ke kvalitní pedagogické komunikaci.

aa
ZS 2023/24 - Základy školní pedagogiky (KPA/88SPE + 8ZSPE)

Podstatná část  seminářů je věnována vybraným a aplikovaným tématům teorie výchovy se zaměřením na výchovnou problematiku dětí mladšího školního věku v oblasti průřezového tématu osobnostně sociální výchovy a doplňujícího vzdělávacího oboru etické výchovy.