Top
aa
LS 2023/2024 - Přírodovědný a společenskovědní základ (UCV/1PZ2)Předmět je zaměřen na celý tematický okruh Rozmanitost přírody. Studenti se rovněž blíže seznámí s průřezovým tématem Environmentální výchova a jeho aplikací do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Pro to, aby student mohl připravit kvalitní vyučovací hodinu s přírodovědným vzdělávacím obsahem, musí mít dobře zvládnuty základy přírodovědných oborů, z nichž učivo o přírodě vychází (např. biologie, fyzika, chemie aj.) Cílem je vést studenty k prohlubování a rozšiřování přírodovědných znalostí a dovedností. Důraz bude položen zejména na oborovou (mezioborovu) didaktiku tak, aby byl student schopen samostatně provádět didaktickou analýzu a dokázal připravit vyučovací hodinu (lekci) na přírodovědné (environmentální) téma pro žáky 1. stupně ZŠ. V teoretickém kontextu didaktických znalostí obsahu se bude obsah předmětu zaměřovat na to, aby student dokázal dětem (žákům) vědecky správně a přitom srozumitelně vysvětlit zajímavé přírodní jevy, se kterými se žák setkává v běžném životě.
aa
ZS 2023/2024 - Základy jazykovědy (UCV/ZJAZ)Cílem přednášek je seznámit studenty se základními jazykovědnými pojmy, metodami zkoumání a obecnělingvistickým přístupem k dílčím disciplínám, s nimiž se budou setkávat ve svém dalším studiu i v budoucí učitelské praxi. Důraz je kladen na pojetí jazyka jako nástroje komunikace, součástí disciplíny je také jazyková typologie a základní klasifikace jazyků dle vybraných kritérií.
Disciplína cíleně vede studenty jako příští učitele češtiny, aby dokázali s oporou
o obecnělingvistické poznatky v úzu, charakteristickém variantností komunikačních jevů, vysledovat a pojmenovat rysy systémovosti (invariantnosti).
aa
LS 2023/2024 - Didaktika angličtiny pro 1. stupeň ZŠ (UCV/1DA1)Cílem odborného předmětu Didaktika angličtiny pro 1. stupeň ZŠ - UCV/1DA1 je seznámit studenty se základními pojmy a principy cizojazyčné výuky. Je zaměřen především na vedení hodiny v anglickém jazyce, plánování hodiny a plánování sekvence hodin, roli učitele a charakteristiku žáků mladšího školního věku. Výstupní úroveň předmětu je B1.1 dle SERRJ.
aa
LS 2023/2024 - Didaktika angličtiny pro 1. stupeň ZŠ (UCV/1DA3)Odborný předmět Didaktika angličtiny pro 1. stupeň ZŠ UCV/1DA3 navazuje na odborný předmět UCV/1DA2. Cílem odborného předmětu UCV/1DA3 je prohloubit znalosti klíčových pojmů a principů cizojazyčné výuky a seznámit studenty s historickým vývojem a současnými trendy v této oblasti (např. výuka prostřednictvím metody CLIL). Výstupní úroveň je B2 podle SERRJ.
aa
LS 2023/2024 - Oborová didaktika 2 (UCV/4OBDV)Oborová didaktika je klíčovou disciplínou učitelského vzdělávání, která navazuje na obecnou didaktiku. Cílem předmětu tedy je:
1. Získat komplex vědomostí, dovedností, návyků a postojů pro vzdělávání žáků v předmětech konkrétního zaměření na základních a středních školách. Rozvíjet možnosti hodnotového systému žáků na základních a středních školách.
2. Předmět je koncipován tak, aby vycházel z obecné didaktiky, aplikoval její poznatky na didaktiku oborovou a zároveň umožňoval transformaci získaných poznatků do pedagogické praxe základních a středních škol. Konkrétně by si měl student osvojit dovednost formulovat cíle výuky a didakticky analyzovat učivo pro přípravu na výuku, měl by umět posoudit přednosti a nevýhody vyučovacích forem a způsobů motivace žáků, vyučovacích metod daného oboru a typu školy (základní a střední škola).
3. Zajistit integraci mezi vědními disciplínami, včetně pedagogiky, psychologie i jednotlivých oborových didaktik. Důraz je kladen na projektování, realizaci a evaluaci výuky.
aa
LS 2023/2024 - Přírodovědný a společenskovědný základ (UCV/1PZ4)Předmět je zaměřen na dva tematické okruhy vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět: Místo, kde žijeme a Lidé kolem nás. Cílem se u studentů prohloubit a rozvinout jejich znalosti z vybraných oborů souvisejících s tématy, jež jsou zařazována do výše uvedených tematických okruhů v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Hlavním cílem pak je nabyté teoretické znalosti dokázat aplikovat v procesu didaktické přípravy do vyučovacích jednotek, resp. učebních úloh. Cílem předmětu je proto především rozvíjet kompetence studenta (budoucího učitele) v problematice didaktických znalostí obsahu v kontextu geografického a společenskovědního učiva, jejichž součástí je jednak odborná znalost a jednak znalost didaktické rekonstrukce. Student by měl umět didakticky zpracovat různá (dílčí) témata z oblasti společenských a geografických věd, k čemuž je však nutné předchozí hluboké porozumění odborným pojmům z jednotlivých věd a jejich obsahům. Předmět bude směřovat k rozvinutí oborově-didaktických kompetencí (budoucích) učitelů prvního stupně základní školy. Cílem předmětu je prohloubit a rozvinout u studentů znalosti a dovednosti související s geografií (zejména ČR, ale i Evropy), vést studenty k porozumění mapě a dovednostem pracovat s mapou ve výuce na 1. stupni ZŠ. Pozornost bude věnována problematice místního regionu (obci) jako syntetizujícímu tématu historické a geografické vědy pro účely edukace v primární škole. V teoretickém kontextu didaktických znalostí obsahu se bude obsah předmětu zaměřovat na to, aby student dokázal dětem (žákům) vědecky správně a přitom srozumitelně vysvětlit klíčové geografické jevy, jakož i další nosné pojmy z výše uvedených tematických okruhů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
aa
ZS 2023/24 - Obecná pedagogika (UCV/1OBPD)Obecná pedagogika je v rámci pedagogických věd základní pedagogickou disciplínou, usilující o systematizaci a interpretaci pedagogických jevů a zákonitostí, čerpající nejen z teorií společenských, ale rovněž přírodních věd a poznatků pedagogického výzkumu. Přináší orientaci v systémech výchovy a vzdělávání a jejich kategoriální struktuře a v návaznosti na další disciplíny poskytuje filosofický a teoretický kvalifikační základ pro pedagogické profese a obory.
aa
ZS 2023/24 - Přírodovědný a společenskovědní základ na 1. st. ZŠ (UCV/1PZ3)Předmět je zaměřen na tematický okruh Lidé a čas. Cílem je také vést studenty k utřídění a prohloubení si poznatků z historie českého státu a těchto poznatků umět využít v didaktickém zpracování vyučovacích hodin. Pro to, aby student mohl připravit kvalitní vyučovací hodinu s historickým, musí mít dobře zvládnuty základy oboru (historie), z nichž učivo v tematickém okruhu Lidé a čas, vychází.