This course is devoted to the explanation of factors behind economic and political transitions that co-produced patters of development in the member states of the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN). The first aim is to give a brief though comprehensive introduction to Southeast Asian region with chronological and comparative insights. The second aim is to transfer the current knowledge about ASEAN on how the transition process can lead to successful development in once impoverished and divided region. ASEAN has become a successful regional grouping in the world, next to the EU. Although limits of the Developing World echoes (environmental, social, political, security), ASEAN today is source of inspiration of how to achieve co-prosperity and peace in the most diverse world region.
1. Definovat a vymezit předmět studia ekonomické geografie. Objasnit rozdíl mezi myšlením, výzkumnými tématy a přístupy v ekonomické geografii a ekonomii. Vysvětlit, proč je studium ekonomické geografie v globální perspektivě nezbytné pro pochopení procesů odehrávajících se na lokální a regionální úrovni. 2.Definovat a vysvětlit pojem ekonomická globalizace, její dopady na ekonomický růst a rozmístění ekonomických aktivit na globální úrovni. 3.Charakterizovat proměny rozmístění ekonomických aktivit na celosvětové úrovni v průběhu preindustriálního, industriálního a postindustriálního období - vazba na fyzickogeografické podmínky, tradiční rozmístění obyvatelstva a měst, politické faktory, poté význam technologických inovací, dopravy, koncentrace ekonomických aktivit a moci. 4.Charakterizovat současné rozmístění ekonomických aktivit, jednotlivých sektorů - zemědělství, průmyslu a služeb i souhrnně HDP. 5.Identifikovat a vysvětlit nejvýznamnější lokalizační faktory ekonomických aktivit obecně i za jednotlivé sektory hospodářství. 6.Popsat a vysvětlit vybrané geografické dopady ekonomické globalizace - územně krajně nerovnoměrný ekonomický růst, vznik globálních měst, vstup Číny a Indie do světového hospodářství.
Individuální řešení projektů pomocí nástrojů GIS se zaměřením na problematiku geografie města, demografii, pracovní trh, apod. Zadání vychází z momentálních úkolů řešených na katedře.
Current Asian economic miracle attracts attention in several ways including political, environmental, security and other dimensions. The aim of the study course is to explain the causes of development and economic growth in China and India with assessment of its impact on social, political, security and environmental issues. China's and India's position in bilateral and international issues, such as international migration or economic relations with other developing countries, will be discussed. In the seminar part of the course, students reflect on recommened readings in short review, prepare a case study on limits of development in India and China in selected area for presentation, and report briefly on news from India and China in context of the development.
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s teorií politického systému a aplikovat ji na současnou Českou republiku. V seminářích bude bude pozornost věnována převážně politickým dějinám Česka.
Tento kurz poskytuje studentům nezbytné rámcové znalosti pro následné studium problematiky lokálního a regionálního rozvoje. Cílem je vysvětlit následující tématické okruhy: Význam a funkce veřejného sektoru v širším kontextu. Hierarchická organizace územní správy ČR v kontextu EU. Důvody existence VS. Aktivity veřejného sektoru. Stát jeho znaky a funkce. Segmentace veřejného sektoru do dílčích odvětví. Dělba kompetencí mezi centrem, regiony a obcemi v různých evropských zemích. Samosprávné a přenesené kompetence obcí a krajů. Typy lokální správy. Počet administrativních stupňů. Integrace (slučování) a desintegrace obcí. Míra nezávislosti místní správy. Financování obcí a fiskální federalismus. Dotace. Dluhy. Podnikání obcí. Příklady systémů lokální správy ve vybraných zemích západní Evropy. Vybrané problémy lokální a regionální správy v zahraničí. Trendy vývoje systémů veřejné správy. Reformy veřejné správy v České republice. Úloha lokální a regionální správy v územním rozvoji.
Cílem předmětu je nejen rozvinout znalosti studenta v oblasti regionální geografie Asie, ale především vytvářet kvalitní a smysluplné analýzy politické, kulturní nebo ekonomické situace (na úvodní hodině bude vysvětlen postup a forma).
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy tvorby bakalářské práce. Nastiňovat škálu možných přístupů k řešení daného tématu a konzultovat se studentem jím vybraný či navržený pracovní postup při zpracování bakalářské práce.
Cílem cvičení je osvojit si samostatnou práci v kartografickém software a získat elementární schopnosti pro tvorbu a editaci map.
Tento kurz vás seznamuje se základy kartografie po jehož úspěšném absolvování kurzu budete schopni se orientovat v základní kartografické terminologii, získáte celkový přehled o oboru, budete schopni pracovat s mapou a provádět základní výpočty. Také získáte přehled o kartografických metodách a vyjadřovacích prostředcích a budete seznámeni s tématickými mapami a aktuálními mapovými díly v České republice.
Jedním z klíčových objektů zkoumání humánní geografie jsou prostorové vzorce rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva. Odhalování těchto vzorců vede na jedné straně k zamyšlení nad hlubšími otázkami celospolečenského vývoje, na druhé straně poukazuje na specifická pozadí probíhajících změn na různých hierarchických úrovních prostoru.
Obsahem předmětu je seznámení se s rozmístěním, dynamikou a strukturou obyvatelstva v globálním, makroregionálním a regionálním kontextu a se základními nástroji geodemografické analýzy.
The goal of the course is to get familiar with common GIS software and also to understand the theoretical concepts in geographic information science. After completing this course, you should be able to use almost any common GIS software.
Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepty mobility, akcesibility a dalšími základními koncepty v geografii dopravy.
The course introduces political geography of Japan in East Asian regional and historical contexts. Empirical content of course is based on excellent literature on territorial and Japanese studies.
Předmět má za cíl představit studentům základní koncepty a témata kulturní geografie a antropologie. Pozornost bude věnována politickým, ekonomickým a kulturním procesům, které mají vliv na utváření prostoru.
Cílem předmětu je naučit studenty základům vědecké práce a logice vědeckého myšlení. Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen navrhnout teoreticky ukotvený a metodologicky promyšlený výzkum.
Cílem předmětu je seznámit studenty jednak s obecnými principy tvorby diplomové práce a také s konkrétními požadavky na diplomové práce na Katedře sociální geografie a regionálního rozvoje.
The aim of the course is to familiarize students with the variety of non-democratic political regimes in contemporary world. First, we focus on classic theory of J. J. Linz, differentiating democracy, totalitarianism and authoritarianism, then on the third wave of "democratisation" and some of its outcomes - modern non-democratic regimes.