Bakalářky a diplomky (dr. Tomášek)
FF - Didaktické intervence
Přednášky poskytují základní seznámení s vývojem české literatury druhé poloviny 19. století, milníky, klíčovými osobnostmi, díly a jejich druhým životem. V semináři jsou analyzovány texty reprezentující poezii, prózu a drama druhé poloviny 19. století. Cílem je podporovat myšlení v souvislostech, rozvíjet analytické, interpretační a pedagogické schopnosti studentek a studentů.
Vymezení pojmu světová literatura, srovnávací pojetí literatury, systémové pojetí světové literatury. Interpretace uměleckých děl slovesného umění, která patří k tezauru lidstva a vývoje jeho umění. Duchovní a umělecká kontinua forem slovesného umění od nejstarších dob po současnost (srovnání literárních mytologémů a literárních archetypů), formy adaptací, konvergence uměleckých forem (literárních druhů, směrů, tvůrčích tendencí) zvl. v literárním procesu západní a východní Evropy. "Dialogy kultur" v dějinných proměnách a metamorfózách. Vývoj krátkých a středních prozaických žánrů od antiky po konstituování moderní povídky v 19. století. Rozvoj románového žánru od osvícenství po naturalismus. Předchůdci modernistické poezie. Semináře mají zprostředkovat studentům znalosti o vybraných dílech světové literatury staršího období (antika, středověk, renesance a humanismus, baroko) a ukázat na paralely i odlišnosti s díly starší české literatury, která se zásadními literárními trendy tehdejší evropské kultury inspirovala, případně je přizpůsobovala svým podmínkám a dobovým požadavkům. Semináře probíhají kombinovanou formou (samostudium s pomocí opory v systému Moodle a čtyři prezenční setkání za semestr, na kterých proběhne diskuse nad vybranými tématy na základě četby děl primární literatury a otázek kladených oporou).
Projevy renesanční literatury v českých zemích (Frantova práva aj.). Humanistická literární centra. Literární tvorba jednoty bratrské. České baroko a jeho hodnocení literární historií. Poezie 17. a 18. století (Fr. Bridel, A. Michna z Otradovic, J. A. Komenský, kancionály vrcholného baroka). Barokní kazatelství a jeho výrazní představitelé. Okrajové žánry barokní literatury (kramářská píseň, zábavně - výchovná próza). Na seminářích budou analyzována a interpretována jednotlivá literární díla (popř. tvorba jednoho autora). Základní pojmy: renesance, reformace, humanismus, literární činnost Jednoty bratrské, kancionál, knihtisk, knížky lidového čtení, renesanční parodie, humanistická poezie, příležitostná poezie, tzv. zlatý věk české literatury, baroko, protireformace, jezuité, pobělohorský exil, homiletika, konceptualismus, mystická erotika, alamodová poezie, řádové divadlo, kramářská píseň, žánry lidové slovesnosti.
Didaktický portál Comenius (KCL/3PRP1 + 3DID2 + 3SOPR + 3SVU9 + KCJ/3PRP2)
Přednášky poskytují základní seznámení s povahou českého národního obrození a s jeho současným literárněvědným vnímáním. V semináři jsou analyzovány texty reprezentující poezii, prózu a drama českého národního obrození. Práce směřuje k oživení a upevnění literárněhistorické faktografie, rozvíjení analytických a interpretačních schopností.
Předmět je zaměřen na nejnovější tendence literární vědy, a to v širokém spektru koncepcí a badatelských směrů. Kromě snahy mapovat dění v oboru je jeho cílem vytvářet metodologické zázemí pro studenty, kteří si volí literárněvědně zaměřenou diplomovou práci (proto je zařazen hned do ZS 1. r. NMgr.).
Předmět je zaměřen na nejnovější tendence literární vědy, a to v širokém spektru koncepcí a badatelských směrů. Kromě snahy mapovat dění v oboru je jeho cílem vytvářet metodologické zázemí pro studenty, kteří si volí literárněvědně zaměřenou diplomovou práci (proto je zařazen hned do ZS 1. r. NMgr.).
Cílem workshopu je objevovat možnosti práce s filmem ve výuce české i světové literatury na bázi srovnání literární a filmové estetiky.
Cílem předmětu je odpovídající zvládnutí obsahové i formální stránky vybraných žánrů literární publicistiky, především žánrů literárněkritických: recenze, kritická studie, referát, esej, polemika, diskuse apod.
Předmět ukazuje cestu od rukopisu autora, přes nakladatelství, knihkupce až ke čtenáři. Všímá si současné nakladatelské praxe, provozu českých nakladatelství, zaměřuje se na fungování českého knižního trhu.
Předmět je určen pro studenty učitelství SŠ. Charakterizuje literární život ve středověku (spisovatelé, publikum, oběh literatury, způsoby šíření). Zaměřuje se na žánrový profil české středověké literatury v širším evropském kontextu.
Předmět je určen pro studenty učitelství SŠ. Charakterizuje literární život ve středověku (spisovatelé, publikum, oběh literatury, způsoby šíření). Zaměřuje se na žánrový profil české středověké literatury v širším evropském kontextu.
Předmět je realizován formou přednášek a seminářů. Studenti se seznámí s obecnými problémy genologie a se žánrovými aspekty vývoje literatury od nejstarších dob po současnost.