Top
aa
LS 2024/2025 - Francouzská gramatika 2-F (KRO/8FRG2)Předmět je zaměřen na aktivní zvládnutí jazykových jevů specifikovaných v Obsahu předmětu. Volně navazuje na vstupní jazykové kompetence studentů z oblasti morfologie a syntaxe francouzského jazyka. Morfologické kategorie a paradigmata jsou pojaty nikoli pouze z hlediska jejich tvarů, ale i jejich funkce a syntaktické distribuce. Nový jazykový materiál je předkládán v autentických textech, vysvětlován a následně procvičován tak, aby výsledkem byla vědomá a pohotová aplikace procvičovaných gramatických jevů. Pozornost je nadále věnována i korektní výslovnosti. Pravopis a gramatické kompetence jsou stále důsledně ověřovány v diktátech. Nová slovní zásoba je začleněna do průvodních autentických textů učebnic a speciálních gramaticky zaměřených cvičení. Je zohledňována i komunikativní užitečnost nové slovní zásoby.
Cílem tohoto předmětu je osvojení základních struktur francouzského jazyka a jeho gramatických kategorií, automatizovaná produkce samostatných projevů (krátká souvětí) bez systémových chyb.
aa
LS 2024/2025 - Francouzská gramatika 4-F (KRO/8FRG4)Cvičení jsou zaměřena na aktivní zvládnutí jazykových jevů, které jsou specifikovány Obsahem předmětu. Cvičení úzce navazuje na jazykové znalosti z oblasti morfologie a syntaxe francouzského jazyka, které si studenti osvojili již v průběhu předcházejících kurzů, a dále je prohlubuje. Studenti budou seznámeni zejména s fungováním systému souvětí podřadného. Mimořádná pozornost je věnována i funkci spojek podřadících a některým případům jejich asymetrického fungování.
Cílem tohoto kurzu je osvojování komplexních struktur francouzského jazyka a automatizovaná produkce složitých souvětí bez systémových i nesystémových chyb.
aa
LS 2024/2025 - Gramatická cvičení 2-S (KRO/1GRC2)Předmět navazuje na kurz Gramatická cvičení 1 a má za cíl systematicky shrnout španělskou normativní mluvnici. Mluvnické jevy jsou procvičovány na produktivních cvičeních. Důraz je kladen především na španělské souvětí a s ním související používání indikativu a subjunktivu.
aa
LS 2024/2025 - Gramatická cvičení 2-S (KRO/8GRC2)Předmět navazuje na kurz Gramatická cvičení 1 a má za cíl systematicky shrnout španělskou normativní mluvnici. Mluvnické jevy jsou procvičovány na produktivních cvičeních. Důraz je kladen především na španělské souvětí a s ním související používání indikativu a subjunktivu.
aa
LS 2024/2025 - Morfologie-S (KRO/8MORF)Student se seznamuje s definicí morfologie a předmětem jejího studia. Je poučen o tvarech a funkcích morfémů, tvoření slov ve španělštině, slovních druzích a jejich gramatických kategoriích. Zvláštní pozornost je věnována španělskému nominálnímu a verbálnímu systému. Procvičuje se porozumění textu zaměřenému na problematiku španělské morfologie a ústní projev s použitím odborné terminologie. Student je veden k samostatnému studiu.
aa
LS 2024/2025 - Práce s odborným textem 1-S (KRO/8POT1)Cílem předmětu je zvýšit odbornou komunikativní kompetenci studentů ve španělském jazyce. V návaznosti na obsah předmětu KRS/8SHS1 Španělština pro hospodářskou sféru 1 se v seminářích pracuje s neliterárními autentickými španělskými texty, které byly publikovány ve španělských denících a odborných časopisech z tematických oblastí: obyvatelstvo, zemědělství, průmysl, doprava, obchod a služby, Evropská unie, její instituce a fungování. Studenti jsou vedeni k porozumění psanému odbornému textu, analyzují jeho morfosyntaktickou, stylistickou a lexikálně-sémantickou úroveň a pracují především s jeho terminologickou složkou (excerpce, práce se slovníkem, internetem, shromažďování informací o pojmu a termínu, sestavování glosářů), jež představuje charakteristický rys odborných textů. Následně o dané problematice hovoří ve španělštině s použitím adekvátních jazykových a stylistických prostředků. Důraz je kladen jak na monolog, tak na dialog. Porozumění je podporováno také překladem do češtiny.
aa
LS 2024/2025 - Reálie španělsky mluvících zemí 2-S (KRO/PRSZ2) Cílem předmětu je seznámit studenty s historií a kulturou Latinské Ameriky a naučit je lépe se orientovat v současné sociopolitické situaci španělsky mluvících zemí. Absolvováním předmětu student získá základní přehled o dějinách Latinské Ameriky od doby předkolumbovské až po současnost a bude v obrysech obeznámen s jejím uměním, architekturou, zvyky, tradicemi a kulturním dědictvím. Bude se k této problematice umět písemně i ústně vyjadřovat ve španělském jazyce.
aa
LS 2024/2025 - Úvod do studia literatury-S (KRO/8UDSL)Cílem předmětu je zvládnout literárně-umělecké porozumění textu. Student se na základě práce s konkrétní ukázkou v originále seznámí s literárněvednou terminologií a naučí se ji aplikovat v praxi. Průběžně se seznámí také se základními fakty literární historie a kritiky. Předmět je nutným vstupem do studia dalších literárních disciplín.
aa
ZS 2024/2025 - Dějiny španělsky psaných literatur 1-S (KRO/8DSL1)Cílem předmětu je uvést studenta do problematiky španělské literatury. Po jeho absolvování bude mít student přehled o významných literárních obdobích, hlavních představitelích a stěžejních dílech španělské literatury s důrazem na pochopení širšího sociopolitického kontextu.
aa
ZS 2024/2025 - Didaktika románských jazyků 2-F (KRO/3DID2)Kurz volně navazuje na předmět Didaktika románských jazyků 1. Problematika pedagogického procesu ve vyučování francouzštiny je představována v kontextu nových požadavků, stanovených ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky. Pozornost je věnována plánování výuky, problematice hodnocení studentů, výběru učebnice a obsahu vyučování. Důraz je kladen rovněž na využití moderních komunikačních technologií a vzdělávacích aplikací při výuce. Součástí kurzu je praktická aplikace získaných teoretických poznatků (simulované vyučování).
aa
ZS 2024/2025 - Fonetika a fonologie-S (KRO/1FOFS)Student se seznamuje se základní terminologií španělské fonetiky a fonologie a s předmětem studia obou disciplín. Zvláštní pozornost je věnována fonetickým jednotkám a fonetické klasifikaci hlásek v oblasti fonetiky a konsonantickému systému španělských fonémů v oblasti fonologie. Student se seznámí také se suprasegmentálními prostředky řeči (přízvuk, intonace). Na cvičeních se aplikují teoretické poznatky z přednášek a procvičuje se výslovnost.
aa
ZS 2024/2025 - Fonetika a fonologie-S (KRO/8FOFS)Student se seznamuje se základní terminologií španělské fonetiky a fonologie a s předmětem studia obou disciplín. Zvláštní pozornost je věnována fonetickým jednotkám a fonetické klasifikaci hlásek v oblasti fonetiky a konsonantickému systému španělských fonémů v oblasti fonologie. Student se seznámí také se suprasegmentálními prostředky řeči (přízvuk, intonace). Na cvičeních se aplikují teoretické poznatky z přednášek a procvičuje se výslovnost.
aa
ZS 2024/2025 - Fr. jazyk v oblasti st. správy a EU 1-F (KRO/7FSS1)Cílem semináře je získání základních terminologických znalostí v oblasti státní správy. Studenti se nejprve seznámí s francouzským systémem státní správy. Na základě odborných a autentických textů z francouzsky psaných periodik se seminář bude dále věnovat odborné francouzské terminologii vztahující se k institučnímu systému a k ekonomickým politikám Evropské unie: rozpočet, vnitřní trh apod.
aa
ZS 2024/2025 - Francouzská frazeologie-F (KRO/3FFR1)Cílem přednášek a seminářů je seznámit studenty s pojmem frazeologické jednotky a jejím vymezením ve vztahu k volným slovním spojením a ustáleným slovním spojením. Pozornost je dále věnována jejím charakteristikám a typům třídění (sémantické a konstrukční třídění, třídění podle původu). Studenti se seznámí s postavením frazeologie v rámci ostatních lingvistických věd.
aa
ZS 2024/2025 - Francouzská gramatika 1-F (KRO/8FRG1)Gramatická cvičení jsou zaměřena na aktivní zvládnutí jazykových jevů specifikovaných v Obsahu předmětu. Volně navazují na vstupní jazykové kompetence studentů z oblasti morfologie a syntaxe francouzského jazyka. Morfologické kategorie a paradigmata jsou pojaty nikoli pouze z hlediska jejich tvarů, ale i jejich funkce a syntaktické distribuce. Nový jazykový materiál je posluchačům předkládán v autentických textech, vysvětlován a následně procvičován tak, aby výsledkem byla vědomá a pohotová aplikace gramatických jevů v písemné i ústní komunikaci. Pozornost je věnována i výslovnosti a pravopisu. Výslovnost je systematicky korigována učitelem při všech ústních projevech. Pravopis a gramatické kompetence jsou ověřovány průběžně v diktátech. Nová slovní zásoba je začleněna do průvodních autentických textů učebnic a velkého množství speciálních, gramaticky zaměřených doplňkových cvičení, která jsou orientována na aktuálně probíranou látku. Je zohledněna i komunikativní užitečnost slovní zásoby.
Cílem kurzu je upevnění základních struktur jazyka a jeho gramatických kategorií, automatizovaná produkce samostatných projevů (rozvité samostatné věty, krátká souvětí) bez systémových chyb.
aa
ZS 2024/2025 - Francouzská gramatika 3-F (KRO/8FRG3)Gramatická cvičení jsou zaměřena na aktivní zvládnutí jazykových jevů specifikovaných v Obsahu předmětu. Úzce navazují na látku probranou v předešlých kurzech a tuto látku dále prohlubují a rozšiřují. Důraz je kladen zejména na konstrukci vět předmětných a podmětných,časovou souslednost a shody v indikativu a v subjunktivu v těchto typech vět. Pozornost je nadále věnována i výslovnosti a pravopisu. Pravopis, slovní zásoba, znalosti z oblasti gramatického systému francouzštiny získané v předcházejících kurzech jsou ověřovány namátkově v diktátech a systematicky v mnoha doplňkových cvičeních a gramaticky zaměřených překladech z češtiny do francouzštiny bez použití slovníku. Cílem předmětu je osvojení struktur vybraných vět vedlejších a jejich automatizovaná produkce bez systémových i nesystémových chyb.
aa
ZS 2024/2025 - Francouzská stylistika-F (KRO/1FRST)Předmět uvádí studenty do široké problematiky teorie stylistiky a stylistického výzkumu. Studenti jsou seznamováni s konkrétními otázkami stylistického rozboru, a to v oblasti obecného, literárního a hovorového jazykového projevu, s přihlédnutím k lidovému, argotickému, někdy vulgárnímu vyjadřování. Nejsou opomenuty ani odborné jazykové projevy v oblasti vědecké i prakticky pracovní. Pozornost je věnována stylistickým protikladům v rovině fonické a grafické, stejně jako v rovině jednotek významových nevýpovědních. Jedná se zejména o lexikální struktury a kombinabilitu na úrovni episemionu.
aa
ZS 2024/2025 - Francouzská stylistika-F (KRO/8FRST)Disciplína uvádí studenty do široké problematiky teorie stylistiky a stylistického výzkumu. Studenti jsou seznamováni s konkrétními otázkami stylistického rozboru, a to v oblasti obecného, literárního a hovorového jazykového projevu, s přihlédnutím k lidovému, argotickému, někdy vulgárnímu vyjadřování. Nejsou opomenuty ani odborné jazykové projevy v oblasti vědecké i prakticky pracovní. Pozornost je věnována stylistickým protikladům v rovině fonické a grafické, stejně jako v rovině jednotek významových nevýpovědních. Jedná se zejména o lexikální struktury a kombinabilitu na úrovni episemiónu.
aa
ZS 2024/2025 - Francouzština pro oblast cest. ruchu 1-F (KRO/8FCR1 + 1FCR1)Předmět je zaměřen na sféru cestovního ruchu a uvádí studenty do odborné francouzštiny užívané v tomto odvětví. Důraz je kladen zejména na základní pojmy a terminologii předmětu. V průběhu seminářů budou studenti rovněž seznámeni s typologií cestovního ruchu, základními architektonickými styly, reáliemi a geografií Francie s důrazem na turistické zajímavosti a kulturní dědictví této země. Součástí seminářů jsou rovněž informace o dopravních prostředcích, cestovních kancelářích a informačních centrech ve Francii a reklamě v cestovním ruchu. Cílem předmětu je, aby posluchači zvládli odbornou terminologii a dokázali se orientovat v oblasti dopravních, sportovních, rekreačních a průvodcovských služeb v rámci cestovního ruchu obecně.
aa
ZS 2024/2025 - Geografické variety španělštiny-S (KRO/4GEVS)Předmět seznamuje studenty s geografickými varietami španělského jazyka napříč hispanofonním světem. Pozornost je věnována jak rozdílům ve všech jazykových plánech (fonetika, morfologie, syntax, lexikum), tak i podmínkám vzniku těchto rozdílů (historické okolnosti, jazykové kontakty, vnitrojazykové příčiny atd.).
aa
ZS 2024/2025 - Gramatická cvičení 1-S (KRO/1GRC1)Předmět má za cíl seznámit studenty v hlavních rysech se španělskou mluvnicí a naučit je aplikovat teoretické poznatky v praxi. Zároveň je přípravou na absolvování následně zařazených povinných lingvistických předmětů. Studenti jsou průběžně seznamováni se španělskou mluvnickou terminologií a charakteristikami jednotlivých slovních druhů. Důraz je kladen především na španělský slovesný systém.
aa
ZS 2024/2025 - Gramatická cvičení 1-S (KRO/8GRC1)Předmět má za cíl seznámit studenty v hlavních rysech se španělskou mluvnicí a naučit je aplikovat teoretické poznatky v praxi. Zároveň je přípravou na absolvování následně zařazených povinných lingvistických předmětů. Studenti jsou průběžně seznamováni se španělskou mluvnickou terminologií a charakteristikami jednotlivých slovních druhů. Důraz je kladen především na španělský slovesný systém.
aa
ZS 2024/2025 - Historia y sociedad en la lit. esp.-S (KRO/4DSSP)Předmět se zabývá promítáním a odrazem španělských dějin ve významných literárních dílech španělské literatury různých historických období. Na těchto dílech je vedle tradiční formální i obsahové analýzy detailně komentován rovněž historický a společensko-politický kontext.
aa
ZS 2024/2025 - Hospodářská francouzština 2-F (KRO/8HSF2)Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pravidly fungování tržní společnosti, dovozu, vývozu a výroby. Důraz je kladen na základní orientaci v oblasti bankovnictví a finančního trhu, fungování a organizací burzy a také v oblasti daňového systému. Cílem předmětu je rovněž získat nezbytné základní informace z oblasti práva (např. definice fyzické a právnické osoby, jejích základních práv a závazků, typy smluv).
aa
ZS 2024/2025 - Jazykové hry ve výuce cizích jazyků-F (KRO/3JHCJ)Předmět je určen především budoucím učitelům francouzštiny na SŠ (či jiném typu školy) a je zaměřen na využívání jazykových her a zábavných aktivit ve výuce. Jeho cílem je poskytnout účastníkům kurzu didaktický materiál, který budou moci využít ve své výukové praxi. Studenti si osvojí schopnost analyzovat hry v učebnicích cizích jazyků, vybírat je podle potřeb žáků, adaptovat je, vytvářet možné varianty a připravovat hry nové. Rovněž budou umět hry uvést a organizovat. V neposlední řadě se naučí tyto zábavné výukové techniky kriticky hodnotit.