V rámci předmětu se studenti seznámí se základním členění potravin do skupin podle původu, základních charakteristik a způsobu jejich zpracování. První část předmětu je zaměřena na složení a technologickou výrobu potravin rostlinného původu. Opírá se o nejnovější poznatky o potravinách, jejich výrobě a dalším zpracování. Cíle: předat studentům základní teoretické poznatky o jednotlivých typech potravin rostlinného původu, možnostech jejich zpracování a využití, vybavit studenty znalostmi o nutričním složení potravin a seznámit je se základním dietetickým hodnocením potravin rostlinného původu
Charakteristika: Fyziologie 2 je preklinický experimentální předmět, který klade důraz na samostatnou práci studentů. Jeho cílem je, aby si studenti medicíny osvojili nejen faktické znalosti, ale také logické myšlení a manuální, rétorické a senzorické dovednosti v problematice funkce tělních tekutin a krevních buněk, kardiovaskulární, respirační a exkreční soustavy. Fyziologie 2 navazuje na předchozí kurz Fyziologie 1, rozvíjí morfologické a biochemické obory a připravuje studenty na klinické obory. Cíle: seznámit studenty s komplexními ději v organismu a vést je k pochopení komplexního propojení regulace orgánů a orgánových systémů.
Patologická fyziologie je preklinický předmět, který navazuje na znalosti z teoreticky zaměřených předmětů a připravuje studenta pro výuku předmětů klinických. Cílem předmětu je naučit studenty chápat příčiny a systémové, celulární a subcelulární mechanismy vzniku nemocí a jejich symptomů a syndromů, interpretovat anamnestické, laboratorní a další klinické údaje při hodnocení patogeneze nemocí a rozumět základům prevence a terapie. Studenti se v předmětu učí chápat etiologické základy a souvislosti vývoje hlavních populačně nejrozšířenějších a nejzávažnějších patologických stavů, symptomů, syndromů a nemocí a rozvratů vnitřního prostředí. Osvojují si systémové, buněčné a molekulární mechanismy vývoje poruch zdraví. Posláním předmětu je rozvoj schopností rozumět patofyziologickým procesům, integrovat a správně interpretovat anamnestické, laboratorní a ostatní klinické údaje s cílem posoudit vývoj nemocí a vytyčit jejich správnou diagnózu, terapii anebo prevenci. Součástí předmětu je porozumění principům experimentálního, laboratorního a klinického výzkumu a hodnocení dat. Studenti během výuky zvládají základní odbornou terminologii a základní praktické chirurgické dovednosti.
Nutrition is not only important for healthy but also for patients. Dietary treatment is not a modern process, it is a recommendation and practice that is constantly evolving, changing in line with the new findings of the disease clinic, etc. Nutrition also plays a role in every stage of prevention.
Cílem předmětu je vybavit studenty dovednostmi, které mu umožní zvládnout plynulou a srozumitelnou edukaci pacientů a klientů o výživě a léčebné výživě; procvičit nutriční propočty; procvičit hodnocení nutričních propočtů a úpravy jídelníčků s ohledem na dostatečný doporučený denní příjem energie a sledovaných živin včetně mikronutrientů
Cílem předmětu je naučit posluchače základům metabolické péče a nutriční podpory s ohledem na různé patologické stavy. Především je zásadní umět zhodnotit nutriční stav, rozpoznat malnutrici a navrhnout optimální způsob výživy.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Navazuje na předmět Léčebná výživa 1.
Předmět je zaměřen na problematiku hodnocení stavu výživy, problematiku výživy populace a populačních skupin zdravých jedinců s ohledem na prevenci a ochranu jejich zdraví. Předmět zahrnuje výživu vztahující se k činnostem podporující zdraví a výživu alternativní.
Cílem kurzu je předat studentům základní teoretické poznatky o jednotlivých typech potravin živočišného původu, možnostech jejich zpracování a využití, vybavit studenty znalostmi o nutričním složení potravin a seznámit je se základním dietetickým hodnocením potravin živočišného původu, naučit studenty vyhledávat nové poznatky z oblasti technologie potravin a prezentovat vědecky podložené informace z této oblasti.
Předmět zahrnuje přednášky a praktická cvičení. Výživa je důležitým faktorem ovlivňujícím správný růst, vývoj a zdravotní stav organismu. Má význam v prevenci civilizačních onemocnění. Nesprávná nebo nedostatečná výživa může usnadnit vznik některých onemocnění.
Fyziologie 1 je preklinický experimentální předmět, který klade důraz na samostatnou práci studentů. Jeho cílem je, aby si studenti medicíny osvojili nejen faktické znalosti, ale také logické myšlení a manuální, rétorické a senzorické dovednosti v problematice funkce tělních tekutin a krevních buněk, kardiovaskulární, respirační a exkreční soustavy.
Cílem předmětu je předat posluchačům základní poznatky pro pochopení některých patologických dějů jako základ pro studium dalších předmětů.
Cílem předmětu je naučit studenty chápat příčiny a systémové, celulární a subcelulární mechanismy vzniku nemocí a jejich symptomů a syndromů, interpretovat anamnestické, laboratorní a další klinické údaje při hodnocení patogeneze nemocí a rozumět základům prevence a terapie.