aa
HR-expert

Cílem předmětu je zvládnout filologické porozumění textu. V předmětu se opakuje a prohlubuje španělská normativní mluvnice. Kurz navazuje na Gramatická cvičení, která student absolvoval v 1. ročníku. Na cvičeních a na souvislých textech se studují a procvičují obtížné a problematické gramatické jevy. Předmět je zaměřen jak na morfologii, tak na syntax s důrazem na slovesný systém. Student je veden k samostatnému studiu základních gramatických příruček, českých i španělských. Jako povinně volitelný B předmět je určen studentům a studentkám dvouoborového studia.

aa
ZS 2024/2025 - Demografie (KSE/1DEMO)

Cílem předmětu je seznámení se základními demografickými pojmy, indikátory a analýzami. Po seznámení se s předmětem studia demografie, prameny demografických dat a elementární metodikou konstrukce demografických ukazatelů budou studenti schopni interpretovat údaje o stavu a struktuře obyvatelstva České republiky - data mapující skladbu podle pohlaví, věku, socio-ekonomického statusu, vzdělání, religiozity, národnosti a typů domácností. Současně budou rozumět základním demografickým trendům v širším geografickém kontextu.

aa
ZS 2024/2025 - Klasické sociologické teorie (KSE/1KSOT)
Předmět představí nejvýznamnější sociologické příspěvky 19. a počátku 20. století. Studující se seznámí s hlavními proudy sociologického myšlení daného období. Dějiny sociologie budou sledovány z hlediska vymezení oboru, pojetí moderní společnosti, klíčových společenských institucí, společenského vývoje a sociální změny. Hlavním cílem předmětu je představit konceptuální základy sociologického myšlení a kriticky reflektovat jejich význam pro popis, analýzu a pochopení současných (západních) společností.
aa
ZS 2024/2025 - Media Industry Studies (KSE/7MEPR)
The aim of the course is to introduce the field of Media Industry Studies (Production Studies) in its complexity, looking back to historical contexts and backgrounds, but also taking into account current changes and trends in media production research. The course presents insights into research on the role of states and legislation in the transformation of media industries, the changing ownership structures of media and the agendas that media owners may pursue, the position of individual workers in both the so-called creative professions and less creative "under the line" professions , including the specific position of women in media production. Media production research also contextualizes the subject within broader theoretical frameworks, in the context of distribution networks and media globalization and, last but not least, looks at the position of the researcher in media research and the ethical aspects of this specific role, often as practitioner-theorists or theorizing-practitioners.
aa
ZS 2024/2025 - Projektový management (KSE/7PROM)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxi projektového managementu. Studenti se po absolvování předmětu budou orientovat v problematice projektového managementu a budou také sami schopni v praxi využívat nástroje projektového managementu, kterými jsou např. analýza zainteresovaných skupin, analýza rizik, strom problémů, matice logického rámce, atd. V návaznosti na podporu přenositelných kompetencí bude nedílnou součástí předmětu také podpora schopnosti týmové práce, kooperace a interpersonální týmové komunikace.
aa
ZS 2024/2025 - Sociální patologie (KSE/2SOPT)

Cílem předmětu je seznámit studenty se sociologickým pojetím patologických či deviantních sociálních fenoménů. Vedle prezentace sociální podstaty těchto jevů se předmět soustředí na představení dílčích sociologických přístupů k jejich analýze. Objektem reflexe budou také samotné klasifikační kategorie, které se v souvislosti s tzv. sociálně patologickými jevy užívají, stejně jako procesy, které vedou k jejich utváření, udržování a proměně.

Podmínkou k získání zápočtu je splnění zadaných týmových úkolů v termínech uvedených na začátku semestru a úspěšné absolvování zápočtového testu. Splnění úkolů předpokládá aktivní zapojení studenta, zvládnutí orientace ve sledované problematice, schopnost argumentace, diskuse a samostatného tvůrčího uvažování. Splnění týmových úkolů je podmínkou pro připuštění k zápočtovému testu. Úspěšné absolvování zápočtového testu předpokládá alespoň 51% správných odpovědí (51%=51 bodů, 100%=100 bodů atd.).

Hodnocení:
A 100-91 bodů
B 90-81 bodů
C 80-71 bodů
D 70-61 bodů
E 60-51 bodů
F 50 a méně bodů

Vzhledem k tomu, že výuka kombinuje přednáškovou a seminární část, je účast ve výuce povinná. Tolerovány jsou 2 neomluvené absence.

V průběhu výuky je využívána platforma MS Teams. 

aa
ZS 2024/2025 - Sociol. problémy (post)moderní společ. (KSE/2SOPM)
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními diskuzemi týkající se charakteru současné společnosti. Jako základní rámec použijeme diskuzi o (post)modernitě (Beck, Giddens, Bauman), od níž se dostaneme k dalším diagnózám a pojmenováním současné společnosti. Kurz klade důraz na to, aby teoretické náhledy byly propojovány s dílčími jevy, které jsou pro dnešní společnost určující - práce, sociální dohled, industrialismus, problematika životního prostředí, význam důvěry a rizika, problematika self a životní politiky, reflexivita a význam expertů v dnešní společnosti.
aa
ZS 2024/2025 - Sociologie masmédií (KSE/7SOMA)

Cílem předmětu je představit studentům základní sociálněvědní přístupy k výzkumu médií. Jednotlivá témata se snaží uvést všechny dominantní náhledy na výzkum médií v současnosti, s přihlédnutím k aktuálnímu mediálnímu dění. Předmět kromě teoretických poznatků rozvíjí schopností studentů aplikovat teoretická východiska na konkrétní praktický problém nebo mediální událost.

aa
ZS 2024/2025 - Sociologie práce (KSE/2SOPR)

Work plays an important role in human life and in society: it has often been taken as a symbol of personal value: work provides status, economic security and can help to develop one's personality. But work can also embody opposite experiences: work can be used as a punishment, work can divide societies into workers and employers, work can be exploitative and deepen inequality. Work and its ambiguous nature is the central topic of the course which considers work not only as paid labour in factories or offices but also as unpaid domestic labour. This understanding shows the link between employment and the domestic sphere and incorporates the role of gender, ethnicity and class as well. The course will be held in English. Czech speaking students can write their seminar work also in Czech.

aa
ZS 2024/2025 - Sociologie stratifikace a nerovnosti (KSE/1SSAN)

Cílem předmětu je uvést studující do problematiky sociologického studia sociální stratifikace a sociálních nerovností. V první části kurzu se studující seznámí se základními koncepty (sociální stratifikace, sociální struktura, sociální nerovnost, sociální status, sociální mobilita, třída, sociální exkluze) a nahlédnou téma sociální stratifikace ve vztahu k problematice sociální nerovnosti a sociální spravedlnosti. Ve druhé části se kurz zaměří na empirické studium dané problematiky a způsoby operacionalizace a měření klíčových konceptů. Ve třetí části kurzu bude pozornost věnována souvisejícím tématům chudoby, sociálního vyloučení (exkluze) a vzdělání.

aa
ZS 2024/2025 - Sociologie v literatuře (KSE/7SOLI)
Cílem kurzu je zdokonalení schopnosti studentů aplikovat sociologické poznatky na "nesociologické" situace. Vychází z předpokladu, že sociologie není pouze "teoretickou" disciplínou odtrženou od každodennosti, ale naopak má napomáhat se v každodennosti orientovat. Za "nesociologickou" situaci budou v rámci kurzu považována vybraná literární díla, která se nicméně vyznačují silným sociologickým obsahem. Tento obsah bude na semináři analyzován, diskutován a komparován se snahou aplikovat na dané texty základní sociologické pojmy a analytické nástroje, jako jsou dilema jednotlivce a struktury, konfliktu a konsensu, sociální integrace a kontroly, socializace, rodiny, distribuce násilí atp. Analýza přitom bude vedena také na základě sekundárních sociologických textů k daným literárním dílům.
aa
ZS 2024/2025 - Společnosti pozdní modernity (KSE/2SPMO)
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními diskuzemi týkající se charakteru současné společnosti. Jako základní rámec použijeme diskuzi o (post)modernitě (Beck, Giddens, Bauman), od níž se dostaneme k dalším diagnózám a pojmenováním současné společnosti. Kurz klade důraz na to, aby teoretické náhledy byly propojovány s dílčími jevy, které jsou pro dnešní společnost určující - práce, sociální dohled, industrialismus, problematika životního prostředí, význam důvěry a rizika, problematika self a životní politiky, reflexivita a význam expertů v dnešní společnosti.
aa
ZS 2024/2025 - Trh práce (KSE/7TRPR)
Cílem předmětu je pochopení nejdůležitějších ekonomických konceptů ekonomie trhu práce a jejich praktických konsekvencí. Absolventi předmětu budou umět lépe zhodnotit možnosti, které trh práce nabízí pro překonání společenských disparit. Předpokladem pro zápis předmětu je absolvování předmětu Základy ekonomie.
aa
ZS 2024/2025 - Úvod do sociologie (KSE/1UVDS)

Tento předmět seznámí studenty s klíčovými pojmy a tématy, kterými se sociologická disciplína zabývá. Studenti získají základní orientaci, která je potřeba k dalšímu, hlubšímu studiu společenských jevů a problémů. Prostřednictvím výuky budou vedeni k pochopení základních mechanismů a funkcí spojených se sledovanou problematikou a seznámeni s konkrétními příklady vycházejícími ze společenské praxe. Výuka předmětu probíhá formou týdenních přednášek a na ně navázaných seminářů.

aa
ZS 2024/2025 - Úvod do sociologie (KSE/1UVDS) - Hlaváček Karel, Ing. Mgr. Ph.D.

Tento předmět seznámí studující s klíčovými pojmy a tématy sociologie, a tímto je uvede do základů této vědecké disciplíny. Studující získají základní oborovou orientaci, která je potřeba k dalšímu, hlubšímu studiu společenských jevů a problémů. Prostřednictvím výuky budou vedeni k pochopení základních mechanismů fungování společnosti a seznámeni s konkrétními příklady vycházejícími z každodenní společenské praxe. Výuka předmětu probíhá formou týdenních přednášek a na ně navázaných seminářů. Smyslem seminářů je důkladnější rozvíjení probíraných témat s využitím vybraných odborných textů či jiných studijních pomůcek (např. videonahrávek).

aa
ZS 2024/2025 - Úvod do sociologie (KSE/1UVDS) - Horáková - Hirschlerová Nicole, Dr. phil. M.A.

Tento předmět seznámí studující s klíčovými pojmy a tématy sociologie, a tímto je uvede do základů této vědecké disciplíny. Studující získají základní oborovou orientaci, která je potřeba k dalšímu, hlubšímu studiu společenských jevů a problémů. Prostřednictvím výuky budou vedeni k pochopení základních mechanismů fungování společnosti a seznámeni s konkrétními příklady vycházejícími z každodenní společenské praxe. Výuka předmětu probíhá formou týdenních přednášek a na ně navázaných seminářů. Smyslem seminářů je důkladnější rozvíjení probíraných témat s využitím vybraných odborných textů či jiných studijních pomůcek (např. videonahrávek).

aa
ZS 2024/2025 - Úvod do sociologie (KSE/1UVDS) - Kowaliková Petra, Mgr. Ph.D.

Tento předmět seznámí studující s klíčovými pojmy a tématy sociologie, a tímto je uvede do základů této vědecké disciplíny. Studující získají základní oborovou orientaci, která je potřeba k dalšímu, hlubšímu studiu společenských jevů a problémů. Prostřednictvím výuky budou vedeni k pochopení základních mechanismů fungování společnosti a seznámeni s konkrétními příklady vycházejícími z každodenní společenské praxe. Výuka předmětu probíhá formou týdenních přednášek a na ně navázaných seminářů. Smyslem seminářů je důkladnější rozvíjení probíraných témat s využitím vybraných odborných textů či jiných studijních pomůcek (např. videonahrávek).

aa
ZS 2024/2025 - Základy statistiky (KSE/2ZAKS)
Cílem předmětu je osvojení si teoretických základů statistického myšlení, které je nezbytným předpokladem pro úspěšné zvládnutí praxe statistické analýzy dat.
aa
ZSiLS 2024/2025 - Základy marketingu a PR (KSE/7ZMPR)
Cílem předmětu je seznámit studující s pojetím a základními kategoriemi moderního marketingu, jejich podstatou a obsahem, jakož i metodami, postupy a procedurami hlavních prvků marketingového mixu podniku. Současně je seznámit s pojetím a zásadami moderního PR, jeho postupy, nástroji a etickými principy. Úkolem je souhrnně představit studujícím způsoby zvládání hlavních souborů marketingových a PR aktivit - výzkumu, plánování a prognózování a tvorbou strategií. Definovat základní kategorie moderního marketingu a PR, chápat filozofii, taktiky, psychologické faktory.