Cílem předmětu je zvládnout filologické porozumění textu. V předmětu se opakuje a prohlubuje španělská normativní mluvnice. Kurz navazuje na Gramatická cvičení, která student absolvoval v 1. ročníku. Na cvičeních a na souvislých textech se studují a procvičují obtížné a problematické gramatické jevy. Předmět je zaměřen jak na morfologii, tak na syntax s důrazem na slovesný systém. Student je veden k samostatnému studiu základních gramatických příruček, českých i španělských. Jako povinně volitelný B předmět je určen studentům a studentkám dvouoborového studia.
Cílem předmětu je seznámení se základními demografickými pojmy, indikátory a analýzami. Po seznámení se s předmětem studia demografie, prameny demografických dat a elementární metodikou konstrukce demografických ukazatelů budou studenti schopni interpretovat údaje o stavu a struktuře obyvatelstva České republiky - data mapující skladbu podle pohlaví, věku, socio-ekonomického statusu, vzdělání, religiozity, národnosti a typů domácností. Současně budou rozumět základním demografickým trendům v širším geografickém kontextu.
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociologickým pojetím patologických či deviantních sociálních fenoménů. Vedle prezentace sociální podstaty těchto jevů se předmět soustředí na představení dílčích sociologických přístupů k jejich analýze. Objektem reflexe budou také samotné klasifikační kategorie, které se v souvislosti s tzv. sociálně patologickými jevy užívají, stejně jako procesy, které vedou k jejich utváření, udržování a proměně.
Podmínkou k získání zápočtu je splnění zadaných týmových úkolů v termínech uvedených na začátku semestru a úspěšné absolvování zápočtového testu. Splnění úkolů předpokládá aktivní zapojení studenta, zvládnutí orientace ve sledované problematice, schopnost argumentace, diskuse a samostatného tvůrčího uvažování. Splnění týmových úkolů je podmínkou pro připuštění k zápočtovému testu. Úspěšné absolvování zápočtového testu předpokládá alespoň 51% správných odpovědí (51%=51 bodů, 100%=100 bodů atd.).
Hodnocení:
A 100-91 bodů
B 90-81 bodů
C 80-71 bodů
D 70-61 bodů
E 60-51 bodů
F 50 a méně bodů
Vzhledem k tomu, že výuka kombinuje přednáškovou a seminární část, je účast ve výuce povinná. Tolerovány jsou 2 neomluvené absence.
V průběhu výuky je využívána platforma MS Teams.
Cílem předmětu je představit studentům základní sociálněvědní přístupy k výzkumu médií. Jednotlivá témata se snaží uvést všechny dominantní náhledy na výzkum médií v současnosti, s přihlédnutím k aktuálnímu mediálnímu dění. Předmět kromě teoretických poznatků rozvíjí schopností studentů aplikovat teoretická východiska na konkrétní praktický problém nebo mediální událost.
Work plays an important role in human life and in society: it has often been taken as a symbol of personal value: work provides status, economic security and can help to develop one's personality. But work can also embody opposite experiences: work can be used as a punishment, work can divide societies into workers and employers, work can be exploitative and deepen inequality. Work and its ambiguous nature is the central topic of the course which considers work not only as paid labour in factories or offices but also as unpaid domestic labour. This understanding shows the link between employment and the domestic sphere and incorporates the role of gender, ethnicity and class as well. The course will be held in English. Czech speaking students can write their seminar work also in Czech.
Cílem předmětu je uvést studující do problematiky sociologického studia sociální stratifikace a sociálních nerovností. V první části kurzu se studující seznámí se základními koncepty (sociální stratifikace, sociální struktura, sociální nerovnost, sociální status, sociální mobilita, třída, sociální exkluze) a nahlédnou téma sociální stratifikace ve vztahu k problematice sociální nerovnosti a sociální spravedlnosti. Ve druhé části se kurz zaměří na empirické studium dané problematiky a způsoby operacionalizace a měření klíčových konceptů. Ve třetí části kurzu bude pozornost věnována souvisejícím tématům chudoby, sociálního vyloučení (exkluze) a vzdělání.
Tento předmět seznámí studenty s klíčovými pojmy a tématy, kterými se sociologická disciplína zabývá. Studenti získají základní orientaci, která je potřeba k dalšímu, hlubšímu studiu společenských jevů a problémů. Prostřednictvím výuky budou vedeni k pochopení základních mechanismů a funkcí spojených se sledovanou problematikou a seznámeni s konkrétními příklady vycházejícími ze společenské praxe. Výuka předmětu probíhá formou týdenních přednášek a na ně navázaných seminářů.
Tento předmět seznámí studující s klíčovými pojmy a tématy sociologie, a tímto je uvede do základů této vědecké disciplíny. Studující získají základní oborovou orientaci, která je potřeba k dalšímu, hlubšímu studiu společenských jevů a problémů. Prostřednictvím výuky budou vedeni k pochopení základních mechanismů fungování společnosti a seznámeni s konkrétními příklady vycházejícími z každodenní společenské praxe. Výuka předmětu probíhá formou týdenních přednášek a na ně navázaných seminářů. Smyslem seminářů je důkladnější rozvíjení probíraných témat s využitím vybraných odborných textů či jiných studijních pomůcek (např. videonahrávek).
Tento předmět seznámí studující s klíčovými pojmy a tématy sociologie, a tímto je uvede do základů této vědecké disciplíny. Studující získají základní oborovou orientaci, která je potřeba k dalšímu, hlubšímu studiu společenských jevů a problémů. Prostřednictvím výuky budou vedeni k pochopení základních mechanismů fungování společnosti a seznámeni s konkrétními příklady vycházejícími z každodenní společenské praxe. Výuka předmětu probíhá formou týdenních přednášek a na ně navázaných seminářů. Smyslem seminářů je důkladnější rozvíjení probíraných témat s využitím vybraných odborných textů či jiných studijních pomůcek (např. videonahrávek).
Tento předmět seznámí studující s klíčovými pojmy a tématy sociologie, a tímto je uvede do základů této vědecké disciplíny. Studující získají základní oborovou orientaci, která je potřeba k dalšímu, hlubšímu studiu společenských jevů a problémů. Prostřednictvím výuky budou vedeni k pochopení základních mechanismů fungování společnosti a seznámeni s konkrétními příklady vycházejícími z každodenní společenské praxe. Výuka předmětu probíhá formou týdenních přednášek a na ně navázaných seminářů. Smyslem seminářů je důkladnější rozvíjení probíraných témat s využitím vybraných odborných textů či jiných studijních pomůcek (např. videonahrávek).