aa
LS 2024/2025 - Ekonomika ve zdravotnictví

Předmět je koncipován jako teoretický celek. Učí základní orientaci v ekonomické problematice zdravotnických zařízení, právním normám, které vymezují hospodaření zdravotnické organizace. Seznamuje studenty se systémem zdravotního pojištění, se seznamem výkonů a platnou legislativou pro úhrady poskytované péče. Dále informuje o podnikatelské činnosti ve zdravotnictví a ekonomických aspektech tohoto podnikání, o způsobu úhrady zdravotní péče.

aa
LS 2024/2025 - Komunitní a primární péče u dětí (UOM/0IKU8)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlí primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost. Zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě. Cílem předmětu je informovat studenty/studentky o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlit roli dětské sestry primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost, která se zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě. Studentům je objasněn význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb a její hierarchii: jedinec-rodina-obec-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí pro život dětí a jejich rodin. Naučí se ošetřovaní dětských pacientů ve vlastním sociálním prostředí a děti nebo jejich rodiče edukovat v podpoře zdraví.
aa
LS 2024/2025 - Komunitní a primární péče u dětí (UOM/0IPK8)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlí primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost. Zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě. Cílem předmětu je informovat studenty/studentky o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlit roli dětské sestry primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost, která se zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě. Studentům je objasněn význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb a její hierarchii: jedinec-rodina-obec-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí pro život dětí a jejich rodin. Naučí se ošetřovaní dětských pacientů ve vlastním sociálním prostředí a děti nebo jejich rodiče edukovat v podpoře zdraví.
aa
LS 2024/2025 - Management ve zdravotnictví

Předmět seznamuje studenty se základy obecného managementu tak, aby se dokázali orientovat v základních pojmech a uměli tyto informace využít ve své praxi. Současně je pozornost věnována problematice řízení lidských zdrojů a řízení organizace v podmínkách krize.

aa
LS 2024/2025 - Odborná praxe 2 (UOM/0I2P6)
Anotace: Předepsaná praktická příprava je zaměřena na zdokonalování nových činností v rámci poskytování specializované péče v komunitní péči o těhotnou ženu, rodičku a šestinedělku. Praxe probíhá podle plánu klinické výuky pod vedením proškoleného kvalifikovaného mentora akreditovaného pracoviště, který sdílí odpovědnost za studenty. Klinická pracoviště pro výuku jsou vybrána na základě akreditace pracoviště dle specializované odbornosti. Jejich platnost a dodržování je smluvně zajištěno. Rozsah a obsah odborné praxe je vymezen studijním plánem a charakterem a zaměřením klinické praxe. Cíle: Směřují k výsledkům, které vedou k naplnění role a funkce komunitní porodní asistentky. Studenti si prohloubí vědomosti a dovednosti zejména v péči o těhotnou ženu, ženu v období šestinedělí v komunitní péči. Připravit porodní asistentku pro oblast komunitní péče v porodní asistenci. Obsah Výkony na odborné praxi: Posouzení sociálního prostředí komunity, rizikových faktorů a průběhu fyziologického těhotenství ženy v komunitní péči, posouzení prostředí z hlediska bezpečnosti dítěte a jeho optimálního vývoje. 8x Základní vyšetření těhotné ženy. 8x Edukace těhotné ženy o životosprávě, životním stylu a kojení v prostředí komunity. 8x Edukace ženy o reprodukčním zdraví a prevenci gynekologických onemocnění v prostředí komunity. 8x Tvorba plánu péče o těhotnou ženu s rizikovým chováním nebo o novorozence ohroženého rizikovými faktory v prostředí komunity. 1x Tvorba plánu péče o ženu v šestinedělí zaměřeného na prevenci komplikací v prostředí komunity. 1x Tvorba plánu péče o ženu s gynekologickým onemocněním nebo po gynekologické operaciv prostředí komunity. 2x Podpora ženy během porodu v komunitním prostředí (lze nahradit podporou ženy během zdravého přirozeného porodu v porodnici). 2x Ošetření porodního poranění. 3x Zajištění termoneutrálního prostředí a hodnocení vitálních funkcí novorozence, stavu výživy, hydratace a vyprazdňování. 8x Hygienická péče o novorozence. V podmínkách komunity. 8x Příprava pomůcek k resuscitaci novorozence, případné zahájení resuscitace (možné na modelu). 5x Edukace ženy o možnostech sociální pomoci. 2x Podpora ženy/páru po perinatální ztrátě (případně modelová situace). 1x Asistence při ultrazvukovém vyšetření těhotné ženy v I. trimestru těhotenství. 3x Asistence při ultrazvukovém vyšetření ženy ve II. trimestru těhotenství. 3x Asistence při ultrazvukovém vyšetření ženy ve III. trimestru těhotenství. 3x Edukace ženy o důležitosti gynekologických prohlídek. 5xence při ultarzvikovém vyšetření těhotné ženy v I. trimestru těhotenství A Hodiny, dny a pracoviště odborné praxe na neakreditovaném pracovišti: 40 hodin, 4 - 5 dnů - návštěvní služba ve vlastním sociálním protředí pacientek (neakreditované zařízení) 80 hodin, 7 - 10 dnů - ambulantní péče v gynekologii a porodnictví (neakreditované zařízení)
aa
LS 2024/2025 - Odborná praxe 2 (UOM/0I2PO)
Anotace: Předmět odborná praxe je koncipován jako praktický předmět. Odborná praxe bude probíhat podle plánu praktické výuky, pod vedením garanta odborné praxe ve spolupráci s mentorem z klinické praxe, který je kvalifikovaným odborníkem ve svém oboru a bude mít vhodnou přípravu pro roli vyučujícího. Studenti se naučí dovednostem v porodní asistenci. Klinická pracoviště pro výuku budou vybrána na základě stanovených standardů - budou splňovat stanovená standardní kritéria, jejichž platnost a dodržování bude smluvně zajištěno. Zaměření odborné praxe je na primární péči. Cíle: Studenti se seznámí se strukturou služeb primární péče a s jednotlivými druhy zařízení v rámci primární péče, zvláště s organizací služeb v primární péči o ženu a dítě a nemocné klientky. Naučí se zhodnotit prostředí (materiální a společenské), ve kterém lidé žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s metodami zdravotní výchovy - individuální i skupinové, s nutností preventivních opatření. Studenti se naučí hodnotit celkový zdravotní stav žen, z hlediska poskytování individuální ošetřovatelské péče. Studenti si osvojí základní ošetřovatelské dovednosti. Podrobné informace o organizaci, podmínkách a požadavcích praxe jsou uvedeny na portále (dokumenty, LF, UOM, Praxe, studenti).
aa
LS 2024/2025 - Odborná praxe 4 (UOM/0I4PO)
Pracoviště odborné praxe: Porodní sál šestinedělí oddělení Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly. Ošetřovatelská péče u rodičky na porodním sále a na oddělení šestinedělí pod vedením mentora a garanta odborné praxe. Po odborné praxi je v rámci supervize rozebírán obsah Portfolia studenta, hodnocení studenta mentorem.
aa
LS 2024/2025 - Odborná praxe 6 (UOM/0I6OP)
Anotace: Předmět odborná praxe je koncipován jako praktický předmět. Odborná praxe bude probíhat podle plánu praktické výuky, pod vedením garanta odborné praxe ve spolupráci s mentorem z klinické praxe, který je kvalifikovaným odborníkem ve svém oboru a bude mít vhodnou přípravu pro roli vyučujícího. Studenti se naučí dovednostem v porodní asistenci. Klinická pracoviště pro výuku budou vybrána na základě stanovených standardů - budou splňovat stanovená standardní kritéria, jejichž platnost a dodržování bude smluvně zajištěno. Zaměření odborné praxe je na péči na porodním sále, péči v šestinedělí, péči o těhotné s rizikovým těhotenstvím, péči o novorozence na novorozeneckém oddělení, v péči o rizikové novorozence na oddělení patologických novorozenců a v péči o gynekologicky nemocnou ženu. Cíle: Studenti se seznámí se strukturou sekundární péče a s jednotlivými druhy zařízení sekundární péče, zvláště s organizací služeb sekundární péči o ženu a dítě. Studenti se naučí hodnotit celkový zdravotní stav žen z hlediska poskytování individuální ošetřovatelské péče. Studenti si osvojí základní ošetřovatelské dovednosti. Podrobné informace o organizaci, podmínkách a požadavcích praxe jsou uvedeny na portále (dokumenty, LF, UOM, Praxe, studenti).
aa
LS 2024/2025 - Prázdninová praxe 1 (UOM/0IPP1)
Předmět prázdninová odborná praxe je koncipován jako praktický předmět. Odborná praxe bude probíhat podle plánu praktické výuky ve spolupráci s mentorem z klinické praxe, který je kvalifikovaným odborníkem ve svém oboru a bude mít vhodnou přípravu pro roli vyučujícího. Studenti se naučí dovednostem v porodní asistenci. Prázdninová odborná praxe je zaměřena na péči o ženu na porodním sále. Cíle: Studenti se seznámí se strukturou sekundární péče a naučí se hodnotit celkový stav žen z hlediska poskytování individuální ošetřovatelské péče. Dále si osvojí základní ošetřovatelské dovednosti. Podrobné informace o organizaci, podmínkách a požadavcích praxe jsou uvedeny na portále (dokumenty, LF, UOM, praxe, studenti).
aa
LS 2024/2025 - Prázdninová praxe 2 (UOM/0IPP2)
Předmět, prázdninová odborná praxe, je koncipován jako praktický předmět. Odborná praxe bude probíhat podle plánu praktické výuky ve spolupráci s mentorem z klinické praxe, který je kvalifikovaným odborníkem ve svém oboru a bude mít vhodnou přípravu pro roli vyučujícího. Praxi budou studentky vykonávat na novorozeneckém oddělení. Cíle: Studenti se seznámí se strukturou sekundární péče a naučí se hodnotit celkový stav žen z hlediska poskytování individuální ošetřovatelské péče. Dále si osvojí základní ošetřovatelské dovednosti. Podrobné informace o organizaci, podmínkách a požadavcích praxe jsou uvedeny na portále (dokumenty, LF, UOM, praxe, studenti).
aa
Ošetřovatelská péče v psychiatrii 2023-2025

Ošetřovatelská péče v psychiatrii

aa
ZS + LS 2024/2025 - Oš. péče v interních oborech 1 (UOM/0IO15 + 0IO25)

Anotace předmětu: Cílem předmětu je naučit studenty implementovat a integrovat vědomosti a dovednosti získané v ostatních předmětech studia při řešení konkrétních situací v praxi. Na základě validní ošetřovatelské diagnostiky aplikovat důsledně individuální ošetřovatelský proces v praxi. Komplexně zhodnotit zdravotní a funkční stav nemocného v interních oborech jako východisko k intervencím pro posílení autonomie klienta. Cíle: Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností připravit studenty k organizaci a řízení a/nebo k poskytování ošetřovatelské péče nemocným v interních oborech, včetně validní ošetřovatelské diagnostiky a v souladu ošetřovatelské praxe založené na důkazech.

aa
ZS + LS 2024/2025 - Ošetř. péče v chirurgických oborech 1 (UOM/0IC1O + 0IC2O)

Anotace: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty se specifiky klinických stavů a onemocnění v jednotlivých chirurgických oborech a souvisejícími ošetřovatelskými intervencemi. Cíle: Studenti se naučí základům hodnocení (posuzování) aktuálního klinického stavu pacientů v chirurgii, seznámí se se standardními diagnostickými procedurami a testy, se standardní léčbou a ordinacemi lékaře u jednotlivých klinických stavů (rolí sestry při nich). Naučí se stanovit standardní ošetřovatelské diagnózy a intervence, naplánovat individuální ošetřovatelskou péči u pacientů s jednotlivými klinickými stavy. Naučí se cílené edukaci pacienta/rodiny a přípravě na plánované propuštění. Osvojí si práci s hodnotícími nástroji používanými v chirurgickém ošetřovatelství.

aa
ZS 2024/2025 - Diagnostika a léčba v psychiatrii (UOM/0IDLS + 0IDL4)

Předmět poskytne posluchačům základní přehled o klasifikaci duševních poruch a o procesu diagnostiky duševních poruch. Dále seznámí s farmakologickými i nefarmakologickými terapeutickými postupy používanými v léčbě duševních poruch a s problematikou adherence a významu edukace. Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností bude student schopen popsat proces klasifikace duševních poruch, charakterizovat farmakologické i nefarmakologické terapeutické postupy používané v léčbě duševních poruch a aplikovat vhodné postupy ke zlepšení adherence nemocného duševní poruchou.

aa
ZS 2024/2025 - Duševní poruchy a poruchy chování (UOM/0IDPS + 0IDP4)

Předmět poskytne posluchačům základní přehled o jednotlivých kategoriích duševních poruch a přístupech k těmto skupinám pacientů.U jednotlivých okruhů podá informace o jejich symptomatice, etiologii, epidemiologii, diagnostice, průběhu, léčbě a prognóze. Na základě teoretických vědomostí bude student schopen identifikovat konkrétní příznaky a charakterizovat jednotlivé duševní poruchy. Zároveň bude schopen zvolit vhodný psychoterapeutický přístup podle daného typu poruchy.

aa
ZS 2024/2025 - Ekonomika a management zdravotnictví (UOM/I0EMZ)
Předmět seznamuje studenty se základy ekonomiky a managementu ve zdravotnictví tak, aby se dokázali orientovat v základních pojmech a uměli tyto informace využít ve své praxi. Student pochopí způsoby financování zdravotní péče, způsoby úhrad, modely financování a ekonomickou podstatu zdravotních služeb. Student se bude orientovat v běžné ekonomické terminologii, v základních znalostech ekonomických činností zdravotnických zařízení, postavení, funkcích a vztazích k podstatnému ekonomickému okolí zdravotnických zařízení. Studium se zaměřuje na oblast ekonomiky, včetně problematiky zdravotního pojištění. V oblasti managementu je cílem předmětu seznámit studenty se základy managementu ve zdravotnictví, nastínit problematiku jednotlivých oblastí managementu, se kterými se mohou studenti ve své budoucí praxi setkat, vystihnout charakter manažerské práce, role, funkce, činnosti a vlastnosti manažera, etapy vývoje manažera, manažerské odpovědnosti, dovednosti a požadavky, styly vedení, vést k orientaci v potřebných informacích manažerského typu, přinést přehled žádoucích aktivit organizace při řízení managementu rizik. Získat informace o organizační kultuře, komunikaci, etice a time managementu.
aa
ZS 2024/2025 - Management kvality ve zdravotnictví (UOM/0IMKQ + 0IMKY)

Předmět seznamuje se základy managementu kvality ve zdravotnictví a aplikaci programů zlepšování kvality ve zdravotnických zařízeních na jednotlivých stupních řízení včetně ošetřovatelské péče se zaměřením na bezpečnost poskytované péče. Cíle: Definovat hlavní cíle a rysy systému kvality poskytované zdravotní péče, definovat předpoklady kvality zdravotní péče a parametry jejich prvků, vysvětlit možnosti měření kvality poskytované péče a pojmy standardů kvality a indikátorů kvality, rozpoznávat determinanty implementace systému kvality zdravotní péče, nahlížet na zlepšování kvality jako řízení procesů, vysvětlit zásady soustavného zlepšování a kontroly kvality, objasnit úlohy vrcholového, středního a liniového managementu při implementaci a řízení kvality, diagnostikovat kvalitu a nekvalitu činností a funkcí zdravotnických zařízení, chápat zásady implementace managementu zlepšování kvality zdravotní péče, seznámit se s nástroji kontroly, měření a zlepšování kvality ve zdravotnictví, seznámit se s metodami a principy auditu, akreditacemi zdravotnických zařízení, zvyšováním kvality ošetřovatelské péče. Specifikovat krizové řízení ve zdravotnických zařízeních, definovat hlavní oblasti krizového řízení.

aa
ZS 2024/2025 - Manažerské metody a techniky (UOM/MAMET)
Management a řízení kvality je koncipován jako předmět teoreticko - praktický. Zahrnuje úvod do teorií a zásad managementu, leadership a etické rozhodování v této oblasti. Seznamuje se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů a se strategiemi řízení kvality v systémech zdravotní a sociální péče. Studenti se naučí metodikám vypracování standardů pro přímou intenzivní ošetřovatelskou péči a metodám auditní činnosti. Cílem je rozvoj znalostí a chápání organizování a poskytování progresivní intenzivní péče spolu s analytickými a kritickými dovednostmi.
aa
ZS 2024/2025 - Odborná praxe 1 (UOM/0I1P6)
Anotace: Předepsaná praktická příprava je zaměřena na zdokonalování nových činností v rámci poskytování specializované péče v komunitní péči o těhotnou ženu, rodičku a šestinedělku. Praxe probíhá podle plánu klinické výuky pod vedením proškoleného kvalifikovaného mentora akreditovaného pracoviště, který sdílí odpovědnost za studenty. Klinická pracoviště pro výuku jsou vybrána na základě akreditace pracoviště dle specializované odbornosti. Jejich platnost a dodržování je smluvně zajištěno. Rozsah a obsah odborné praxe je vymezen studijním plánem a charakterem a zaměřením klinické praxe. Cíle: Směřují k výsledkům, které vedou k naplnění role a funkce komunitní porodní asistentky. Studenti si prohloubí vědomosti a dovednosti zejména v péči o těhotnou ženu, ženu v období šestinedělí v komunitní péči a v péči o novorozence. Připravit porodní asistentku pro oblast komunitní péče v porodní asistenci.
aa
ZS 2024/2025 - Odborná praxe 1 (UOM/0IE1D)
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět. Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Cílem je naučit studenty základním ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních interních v rámci lůžkové péče. Dále se seznámí se strukturou poskytování ambulantní a lůžkové zdravotní péče. Naučí se zhodnotit potřeby dětí a dospívajících, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
aa
ZS 2024/2025 - Odborná praxe 1 (UOM/0IE18)
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět. Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Cílem je naučit studenty základním ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních interních v rámci lůžkové péče. Dále se seznámí se strukturou poskytování lůžkové zdravotní péče a s odbornými odděleními. Naučí se zhodnotit potřeby dětí a dospívajících, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
aa
ZS 2024/2025 - Odborná praxe 1 (UOM/0IP1S + 0IP14)

Anotace předmětu: V rámci ošetřovatelské praxe si studenti upevní a transformují vědomosti a dovednosti potřebné k realizaci ošetřovatelských činností v kontextu holistického přístupu ke klientům s duševní poruchou s důslednou akceptací práv klientů. Důraz je kladen na proces systematického hodnocení duševně nemocného a jeho podpůrných systémů. Plánování ošetřovatelské péče, její realizace a vyhodnocování je vedeno s důrazem na kontinuitu péče. Základním cílem je zajistit a udržet maximálně možnou autonomii klienta a vést ho společně s jeho rodinou k soběstačnosti a nezávislosti. Cíle: Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností připravit studenty k aplikaci a organizaci a řízení a/nebo k poskytování ošetřovatelské péče klientům s duševní poruchou včetně validní ošetřovatelské diagnostiky a v souladu ošetřovatelské praxe založené na důkazech.

aa
ZS 2024/2025 - Odborná praxe 3 (UOM/0I3P6)
Anotace: Předepsaná praktická příprava je zaměřena na zdokonalování nových činností v rámci poskytování specializované péče v komunitní péči o těhotnou ženu, rodičku a šestinedělku. Praxe probíhá podle plánu klinické výuky pod vedením proškoleného kvalifikovaného mentora akreditovaného pracoviště, který sdílí odpovědnost za studenty. Klinická pracoviště pro výuku jsou vybrána na základě akreditace pracoviště dle specializované odbornosti. Jejich platnost a dodržování je smluvně zajištěno. Rozsah a obsah odborné praxe je vymezen studijním plánem a charakterem a zaměřením klinické praxe. Cíle: Směřují k výsledkům, které vedou k naplnění role a funkce komunitní porodní asistentky. Studenti si prohloubí vědomosti a dovednosti zejména v péči o těhotnou ženu, ženu v období šestinedělí v komunitní péči. Připravit porodní asistentku pro oblast komunitní péče v porodní asistenci.
aa
ZS 2024/2025 - Odborná praxe 3 (UOM/0I3PA)
Anotace: Předepsaná praktická příprava je zaměřena na zdokonalování nových činností v rámci poskytování specializované péče v komunitní péči o těhotnou ženu, rodičku a šestinedělku. Praxe probíhá podle plánu klinické výuky pod vedením proškoleného kvalifikovaného mentora akreditovaného pracoviště, který sdílí odpovědnost za studenty. Klinická pracoviště pro výuku jsou vybrána na základě akreditace pracoviště dle specializované odbornosti. Jejich platnost a dodržování je smluvně zajištěno. Rozsah a obsah odborné praxe je vymezen studijním plánem a charakterem a zaměřením klinické praxe. Cíle: Směřují k výsledkům, které vedou k naplnění role a funkce komunitní porodní asistentky. Studenti si prohloubí vědomosti a dovednosti zejména v péči o těhotnou ženu, ženu v období šestinedělí v komunitní péči. Připravit porodní asistentku pro oblast komunitní péče v porodní asistenci.