Předmět je koncipován jako teoretický celek. Učí základní orientaci v ekonomické problematice zdravotnických zařízení, právním normám, které vymezují hospodaření zdravotnické organizace. Seznamuje studenty se systémem zdravotního pojištění, se seznamem výkonů a platnou legislativou pro úhrady poskytované péče. Dále informuje o podnikatelské činnosti ve zdravotnictví a ekonomických aspektech tohoto podnikání, o způsobu úhrady zdravotní péče.
Předmět seznamuje studenty se základy obecného managementu tak, aby se dokázali orientovat v základních pojmech a uměli tyto informace využít ve své praxi. Současně je pozornost věnována problematice řízení lidských zdrojů a řízení organizace v podmínkách krize.
Ošetřovatelská péče v psychiatrii
Anotace předmětu: Cílem předmětu je naučit studenty implementovat a integrovat vědomosti a dovednosti získané v ostatních předmětech studia při řešení konkrétních situací v praxi. Na základě validní ošetřovatelské diagnostiky aplikovat důsledně individuální ošetřovatelský proces v praxi. Komplexně zhodnotit zdravotní a funkční stav nemocného v interních oborech jako východisko k intervencím pro posílení autonomie klienta. Cíle: Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností připravit studenty k organizaci a řízení a/nebo k poskytování ošetřovatelské péče nemocným v interních oborech, včetně validní ošetřovatelské diagnostiky a v souladu ošetřovatelské praxe založené na důkazech.
Anotace: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty se specifiky klinických stavů a onemocnění v jednotlivých chirurgických oborech a souvisejícími ošetřovatelskými intervencemi. Cíle: Studenti se naučí základům hodnocení (posuzování) aktuálního klinického stavu pacientů v chirurgii, seznámí se se standardními diagnostickými procedurami a testy, se standardní léčbou a ordinacemi lékaře u jednotlivých klinických stavů (rolí sestry při nich). Naučí se stanovit standardní ošetřovatelské diagnózy a intervence, naplánovat individuální ošetřovatelskou péči u pacientů s jednotlivými klinickými stavy. Naučí se cílené edukaci pacienta/rodiny a přípravě na plánované propuštění. Osvojí si práci s hodnotícími nástroji používanými v chirurgickém ošetřovatelství.
Předmět poskytne posluchačům základní přehled o klasifikaci duševních poruch a o procesu diagnostiky duševních poruch. Dále seznámí s farmakologickými i nefarmakologickými terapeutickými postupy používanými v léčbě duševních poruch a s problematikou adherence a významu edukace. Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností bude student schopen popsat proces klasifikace duševních poruch, charakterizovat farmakologické i nefarmakologické terapeutické postupy používané v léčbě duševních poruch a aplikovat vhodné postupy ke zlepšení adherence nemocného duševní poruchou.
Předmět poskytne posluchačům základní přehled o jednotlivých kategoriích duševních poruch a přístupech k těmto skupinám pacientů.U jednotlivých okruhů podá informace o jejich symptomatice, etiologii, epidemiologii, diagnostice, průběhu, léčbě a prognóze. Na základě teoretických vědomostí bude student schopen identifikovat konkrétní příznaky a charakterizovat jednotlivé duševní poruchy. Zároveň bude schopen zvolit vhodný psychoterapeutický přístup podle daného typu poruchy.
Předmět seznamuje se základy managementu kvality ve zdravotnictví a aplikaci programů zlepšování kvality ve zdravotnických zařízeních na jednotlivých stupních řízení včetně ošetřovatelské péče se zaměřením na bezpečnost poskytované péče. Cíle: Definovat hlavní cíle a rysy systému kvality poskytované zdravotní péče, definovat předpoklady kvality zdravotní péče a parametry jejich prvků, vysvětlit možnosti měření kvality poskytované péče a pojmy standardů kvality a indikátorů kvality, rozpoznávat determinanty implementace systému kvality zdravotní péče, nahlížet na zlepšování kvality jako řízení procesů, vysvětlit zásady soustavného zlepšování a kontroly kvality, objasnit úlohy vrcholového, středního a liniového managementu při implementaci a řízení kvality, diagnostikovat kvalitu a nekvalitu činností a funkcí zdravotnických zařízení, chápat zásady implementace managementu zlepšování kvality zdravotní péče, seznámit se s nástroji kontroly, měření a zlepšování kvality ve zdravotnictví, seznámit se s metodami a principy auditu, akreditacemi zdravotnických zařízení, zvyšováním kvality ošetřovatelské péče. Specifikovat krizové řízení ve zdravotnických zařízeních, definovat hlavní oblasti krizového řízení.
Anotace předmětu: V rámci ošetřovatelské praxe si studenti upevní a transformují vědomosti a dovednosti potřebné k realizaci ošetřovatelských činností v kontextu holistického přístupu ke klientům s duševní poruchou s důslednou akceptací práv klientů. Důraz je kladen na proces systematického hodnocení duševně nemocného a jeho podpůrných systémů. Plánování ošetřovatelské péče, její realizace a vyhodnocování je vedeno s důrazem na kontinuitu péče. Základním cílem je zajistit a udržet maximálně možnou autonomii klienta a vést ho společně s jeho rodinou k soběstačnosti a nezávislosti. Cíle: Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností připravit studenty k aplikaci a organizaci a řízení a/nebo k poskytování ošetřovatelské péče klientům s duševní poruchou včetně validní ošetřovatelské diagnostiky a v souladu ošetřovatelské praxe založené na důkazech.