aa
LS 2024/2025 - Dějiny hudby 1: do 1600 (KTD/1DEH1)
Cílem předmětu je vybavit studující komplexně pojatým přehledem dějin hudby do roku 1600. Základem je chronologická osa faktografického rázu doplňovaná o přesahy do konkrétních projevů dobového hudebního myšlení (teorie hudby), sociologie, funkčního kontextu, teritoriálního zakotvení, vývoje organologie atd. Součástí výuky jsou i různé pohledy na periodizaci dějin, kritické zhodnocení přínosu konkrétních trendů, osobností a děl. Součástí výuky je i průběžný přehled dějin české hudby ve vymezeném období.
aa
LS 2024/2025 - Dějiny hudby 3: 1900-1945 (KTD/1DEH3)
Cílem předmětu je seznámit studující s vývojem hudebního myšlení v první polovině dvacátého století. Studující jsou vedeni k pochopení různých vývojových tendencí hudby daného období z hlediska syntaktických principů, kompozičních technik, provozovací praxe, charakteristických hudebních druhů, žánrů a forem, stylových proudů, estetických kontextů a souvislostí s ostatními uměleckými obory. Po ukončení předmětu by měli studující vykazovat kritické porozumění klíčovým konceptům (atonalita, expresionismus, dodekafonie, symbolismus, expresionismus, dekadence, neofolklorismus, neoklasicismus atd.) a vlastní znalost stěžejních děl hudebního repertoáru. Součástí výuky je i průběžný přehled dějin české hudby ve vymezeném období.
aa
LS 2024/2025 - Dějiny umělecké kultury 2 (KTD/1DUK2)
Dvousemestrální přednáškový cyklus poskytuje základní přehled o dějinách umění a kultury a posluchače seznamuje se základy oboru dějiny umění v kulturních, společenských, politických souvislostech a s jeho podílem na utváření evropské vzdělanosti ve vztahu k ostatním humanitním disciplínám (filozofie, estetika, psychologie, sociologie, historie ad.). Cílem předmětu je dosáhnout toho, aby všichni studující, kteří do 1. ročníku vstupují z různých typů středních (příp. vysokých) škol, na konci dvousemestrálního předmětu Dějiny umělecké kultury disponovali stejnou minimální základní úrovní znalostí dějin umělecké kultury. K cílům patří i snadná a bezpečná orientace studujících v problematice jednotlivých období. V letním semestru je předmět Dějiny umění a kultury 2 zakončen testem, který bude udělen na základě vyhodnocení znalostí z odpřednášené látky a povinné literatury formou písemného souboru zkušebních otázek, které prověří znalost konkrétních uměleckých děl, jejich autorství, zvládnutí oborové odborné terminologie, orientaci v dataci a slohovém zařazování autorů a jejich děl včetně celkových kulturních, společenských a politických souvislostí.
aa
ZS 2024/2025 - Dějiny hudby 2: 1600-1900 (KTD/1DEH2)
Cílem předmětu je vybavit studující komplexně pojatým přehledem dějin hudby v období 1600-1900 a vytvořit tak základ pro navazující předměty konkretizujícího charakteru a užšího zaměření. Základem je chronologická osa faktografického rázu doplňovaná o exkurzy do konkrétních projevů dobového hudebního myšlení (teorie hudby), sociologie, funkčního kontextu, teritoriálního zakotvení, vývoje organologie atd. Součástí výuky jsou i různé pohledy na periodizaci dějin, kritické zhodnocení přínosu konkrétních trendů, osobností a děl. Součástí výuky je i přehled dějin české hudby ve vymezeném období. Součástí přednášek je audio-vizuální demonstrace vybraných hudebních děl.
aa
ZS 2024/2025 - Dějiny hudby 4: po 1945 (KTD/1DEH4)
Cílem předmětu je seznámit studující s hlavními proudy vývoje hudebního myšlení od poloviny dvacátého století po současnost. Studující jsou vedeni k pochopení různých vývojových tendencí hudby daného období z hlediska syntaktických principů, kompozičních technik, provozovací praxe, charakteristických hudebních druhů, žánrů a forem, stylových proudů, estetických kontextů a souvislostí s ostatními uměleckými obory. Po ukončení předmětu by měli studující vykazovat kritické porozumění klíčovým konceptům (serialismus, aleatorika, minimalismus, postmodernismus atd.) a vlastní znalost stěžejních děl hudebního repertoáru. Součástí výuky je i průběžný přehled dějin české hudby ve vymezeném období.
aa
ZS 2024/2025 - Dějiny umělecké kultury 1 (KTD/1DUK1)
Dvousemestrální přednáškový cyklus poskytuje základní přehled o dějinách umění a kultury a posluchače seznamuje se základy oboru dějiny umění v kulturních, společenských, politických souvislostech a s jeho podílem na utváření evropské vzdělanosti ve vztahu k ostatním humanitním disciplínám (filozofie, estetika, psychologie, sociologie, historie ad.). Cílem předmětu je dosáhnout toho, aby všichni studující, kteří do 1. ročníku vstupují z různých typů středních (příp. vysokých) škol, na konci dvousemestrálního předmětu Dějiny umělecké kultury disponovali stejnou minimální základní úrovní znalostí dějin umělecké kultury. Díky tomu budou studující schopni moci chápat dějiny hudby v širším kontextu dějin umění, společnosti, obecných dějin apod. K cílům patří i snadná a bezpečná orientace studujících v problematice jednotlivých období. V zimním semestru je předmět Dějiny umění a kultury 1 zakončen zápočtem, který bude udělen na základě vyhodnocení znalostí a způsobilostí z odpřednášené látky a povinné literatury formou písemného zjišťovacího souboru otázek, které prověří znalost konkrétních uměleckých děl, jejich autorství, zvládnutí oborové odborné terminologie, orientaci v dataci a slohovém zařazování autorů a jejich děl včetně celkových kulturních, společenských a politických souvislostí. V rámci úvodní semestrální přednášky bude studujícím předložen a představen modelový příklad různých typů písemného zjišťovacího souboru otázek, na jehož základě se studující budou moci průběžně připravovat na splnění podmínek pro získání zápočtu z předmětu ve zkouškovém období.
aa
ZS 2024/2025 - Hudební analýza 1 (KTD/1HUA1)
Cílem předmětu je upevnit a rozvinout znalosti studujících o tónových systémech, stavbě a funkci akordů, melodických tónech, kadenčních postupech, modulacích a dalších harmonických a kontrapunktických jevech. Bezpečné zvládnutí této látky je základem pro výuku navazujících předmětů zaměřených na hudební formu a frázovou strukturu.
aa
ZS 2024/2025 - Music, Arts and Culture in the Early 20C (KTD/2MACE)
The broad concept of modernism encompasses a complex of aesthetic, intellectual, cultural, socio-political tendencies that shaped European arts and music in the late nineteenth and early twentieth century. After modernist innovations challenged conventional aesthetic norms and long-established laws of technique and syntax, the avant-garde movements which emerged around the time of the First World War called for a radical reconsideration of the very concept of art and its role in the rapidly changing cultural and political reality of the time. The objectives of this course are: to explain the key aesthetic concepts (such as Symbolism, Expressionism, Primitivism etc.); to provide insight into the cultural/social/political context in which such ideas were embedded (with particular focus on the particular climate of capitals such as Vienna, Paris, Prague, and Budapest); and to demonstrate how this conceptual and contextual background helps to understand specific artistic products of the modernist era. Although music will be at the centre of attention, references to visual arts and literature will be made continuously throughout the course. The conviction that music is inextricably linked with other art forms rooted in a common cultural background is fundamental to the design of this course.
aa
ZS 2024/2025 - Studium provozovací praxe (KTD/1SPP1)
Předmět je zaměřen na zvládnutí problematiky diminučních technik zdobení a hudební ornamentiky. Výuka uplatňuje přístupy tzv. poučené interpretace, probíraná látka vychází ze studia pramenů v období od 16. do 18. století. Mimo přístupy poučené interpretace jsou studující obeznámeni s principy tzv. Schenkeriánské analýzy, redukce diminuční vrstvy hudební kompozice s cílem pochopení základní kompoziční struktury, jež je v diminučním zpracování ornamentačně obohacována. Tyto přístupy umožňují tvůrčím a zároveň erudovaným způsobem pojmout hudební interpretaci děl období renesance, baroka a klasicismu.
aa
ZS 2024/2025 - Studium provozovací praxe (KTD/2SPPA)
Předmět je zaměřen na zvládnutí pokročilých problematik provozovací praxe 16. až 18. století. Výuka uplatňuje přístupy tzv. poučené interpretace, probíraná látka vychází ze studia pramenů a jejich kritické reflexe. Mimo přístupy poučené interpretace jsou studenti obeznámeni s estetickými aspekty provozovací praxe v rovinách uplatnění afektové teorie a hudební rétoriky v kompoziční a interpretační praxi a souvislostmi různých systémů ladění. Cílem předmětu je teoretická příprava na Seminář studia provozovací praxe.