aa
ZS 2024/2025 - Česká literatura ve výukové praxi 2 (6CLP2 + 66LP2 + 7VCL1 + 77CL1 + UCV/KVCL1 + KVCL2)

Cílem předmětu je vybavit studenty potřebnými teoretickými znalostmi a dovednostmi, které utvoří základ pro jejich další profesní profilaci, pro pedagogické aktivity zaměřené na literární výchovu na ZŠ, poskytnout jim základní informace o žánrové, tematické a narativní proměně české literatury od 90. let 19. století do roku 1945 na pozadí významných historických mezníků, proměn společnosti a dalších oblastí umění, sledovat významné autorské osobnosti vymezeného období a analyzovat nejvýznamnější díla. Přednášky se zabývají situací v české literatuře a kultuře první poloviny 20. století, pozornost je soustředěna na proměnu estetiky a poetiky v literární tvorbě v letech 1890 - 1945. Zvolené tematické okruhy se přednášejí problémově, reflektují se v nich projevy literárního života a dobové odborné přijetí významných literárních děl. Témata přednášek poskytují studentům historické a kritické východisko k paralelním interpretačním seminářům. Semináře se soustředí na genezi poetiky nejvýznamnějších tvůrčích osobností 1. pol. 20. století, jsou sondou do dílčích autorských poetik. Při interpretaci konkrétních textů je systematicky využívána metodologie literární teorie, historie a kritiky. Posluchači si ověřují schopnost výběru, třídění a hodnocení nejdůležitějších informací a jejich perspektivní uplatnění ve výukovém procesu.

aa
ZS 2024/2025 - Česká literatura ve výukové praxi 3 (6CLP3 + 66LP3 + 7VCL1 + 77CL1 + UCV/KVCL1 + KVCL2)

Cílem předmětu je vybavit studenty potřebnými teoretickými znalostmi a dovednostmi, které utvoří základ pro jejich další profesní profilaci, pro pedagogické aktivity zaměřené na literární výchovu na ZŠ, poskytnout jim základní informace o žánrové, tematické a narativní proměně české literatury od roku 1945 až do současnosti na pozadí významných historických mezníků, proměn společnosti a dalších oblastí umění, sledovat významné autorské osobnosti vymezeného období a analyzovat nejvýznamnější díla. Přednášky se zabývají situací v české literatuře a kultuře od roku 1945 až do současnosti, pozornost je soustředěna na proměnu estetiky a poetiky v literární tvorbě. Zvolené tematické okruhy se přednášejí problémově, reflektují se v nich projevy literárního života a dobové odborné přijetí významných literárních děl. Témata přednášek poskytují studentům historické a kritické východisko k paralelním interpretačním seminářům. Semináře se soustředí na genezi poetiky nejvýznamnějších tvůrčích osobností, jsou sondou do dílčích autorských poetik. Při interpretaci konkrétních textů je systematicky využívána metodologie literární teorie, historie a kritiky. Posluchači si ověřují schopnost výběru, třídění a hodnocení nejdůležitějších informací a jejich perspektivní uplatnění ve výukovém procesu.

aa
ZS 2024/2025 - Základy literární teorie pro škol. praxi (KCD/6ZLIT + 66LIT + USCL1 + USCL2 + UCV/USCL1 + USCL2)

Cílem předmětu je vybavit studenty potřebnými teoretickými znalostmi a dovednostmi, které utvoří základ pro úspěšné absolvování literárních disciplín studovaného oboru a pro další profesní profilaci, pro pedagogické aktivity zaměřené na literární výchovu. Přednášky literární teorie si kladou za cíl připravit posluchače na interpretaci básnických i prozaických textů v literárněhistorických seminářích. Jejich náplní je osvojení základního poetologického názvosloví, teoretické i praktické zvládnutí všech výrazových prostředků, kterými je budován básnický text, stejně tak i osvojení poznatků o výstavbě prozaického textu. Po absolvování přednášek a seminářů je posluchač schopen samostatné práce s básnickým i prozaickým textem, zvládá popis, analýzu a výklad textu, v základní rovině proniká do interpretačních problémů, které vyvstávají před čtenářem uměleckého textu.