Top
aa
ZS 2024/2025 - Edukace a nutriční softwary (UFY/0IENK)Předmět je koncipován jako praktický, zaměřen na procvičení a upevnění systematické práce nutričního terapeuta v oblasti edukace pacientů a klientů a v oblasti sledování, hodnocení a nastavení optimálního příjmu makronutrientů a mikronutrientů formou přirozené stravy nebo formou sippingu nutričních doplňků a enterální výživy.
Cíle: vybavit studující dovednostmi, které mu umožní zvládnout plynulou a srozumitelnou edukaci pacientů a klientů o výživě a léčebné výživě; procvičit nutriční propočty; procvičit hodnocení nutričních propočtů a úpravy jídelníčků s ohledem na dostatečný doporučený denní příjem energie a sledovaných živin včetně mikronutrientů
aa
ZS 2024/2025 - Edukace a nutriční softwary (UFY/0IENS)Předmět je koncipován jako praktický, zaměřen na procvičení a upevnění systematické práce nutričního terapeuta v oblasti edukace pacientů a klientů a v oblasti sledování, hodnocení a nastavení optimálního příjmu makronutrientů a mikronutrientů formou přirozené stravy nebo formou sippingu nutričních doplňků a enterální výživy.
Cíle: vybavit studující dovednostmi, které mu umožní zvládnout plynulou a srozumitelnou edukaci pacientů a klientů o výživě a léčebné výživě; procvičit nutriční propočty; procvičit hodnocení nutričních propočtů a úpravy jídelníčků s ohledem na dostatečný doporučený denní příjem energie a sledovaných živin včetně mikronutrientů
aa
ZS 2024/2025 - Fundamentals of nut. in prev. and diet. (UFY/ENPD)Nutrition is not only important for healthy but also for patients. Dietary treatment is not a modern process, it is a recommendation and practice that is constantly evolving, changing in line with the new findings of the disease clinic, etc. Nutrition also plays a role in every stage of prevention.
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the knowledge of nutrition and its impact on human health, as well as the role of nutrition in the treatment of diseases. It deals with indications and characteristics of diets, dietary system and form of clinical nutrition in patient care. The aim of the seminars is to show the process of clinical and therapeutic nutrition in practice.
aa
ZS 2024/2025 - Fyziologie I. (UFY/9FY1F)Charakteristika: Fyziologie I. je preklinický experimentální předmět, který klade důraz na samostatnou práci studentů. Jeho cílem je, aby si studenti medicíny osvojili nejen faktické znalosti, ale také logické myšlení a manuální, rétorické a senzorické dovednosti v problematice funkce tělních tekutin a krevních buněk, kardiovaskulární, respirační a exkreční soustavy. Fyziologie I. navazuje a rozvíjí morfologické a biochemické obory a připravuje studenty na klinické obory. Cíle: seznámit studenty s komplexními ději v organismu a vést je k pochopení komplexního propojení regulace orgánů a orgánových systémů.
aa
ZS 2024/2025 - Nauka o potravinách 2 (UFY/0INP2 + 0INK2)Předmět v druhé části navazuje na část první - potraviny rostlinného původu. Předmět je zaměřen na složení a technologickou výrobu potravin živočišného původu. Opírá se o nejnovější poznatky o potravinách, jejich výrobě a dalším zpracování. Cíle: předat studentům základní teoretické poznatky o jednotlivých typech potravin živočišného původu, možnostech jejich zpracování a využití, vybavit studenty znalostmi o nutričním složení potravin a seznámit je se základním dietetickým hodnocením potravin živočišného původu, naučit studenty vyhledávat nové poznatky z oblasti technologie potravin a prezentovat vědecky podložené informace z této oblasti
aa
ZS 2024/2025 - Pathological Physiology (UFY/EPPH)The content of the course is basic knowledge in organism's activity as a whole, control of particular functional systems, their interplay - integrity and human's relationships to the environment. It is connected with knowledge of physiology. The students will also become familiar with failures of cell functions, tissues, organ systems, with disorders of internal metabolism, with immunity disorders and disorders of the organism as a unit.
The goal of the course is to provide the students basic knowledge to understand some pathological processes as a fundamental for study of other courses.
aa
ZS 2024/2025 - Patologická fyziologie (UFY/0IPFO)Obsahem předmětu jsou základní poznatky o činnosti organismu jako celku, řízení jednotlivých funkčních soustav, jejich souhry - integrity a vztahy člověka k prostředí. Navazuje se na poznatky z fyziologie. Posluchači se seznámí také s poruchami funkce buněk, tkání, orgánových systémů, s poruchami vnitřního metabolismu, s poruchami imunity a organismu jako celku. Cílem předmětu je předat posluchačům základní poznatky pro pochopení některých patologických dějů jako základ pro studium dalších předmětů.
aa
ZS 2024/2025 - Patologická fyziologie I. (UFY/9PF1L)Patologická fyziologie je preklinický předmět, který navazuje na znalosti z teoreticky zaměřených předmětů a připravuje studenta pro výuku předmětů klinických. Cílem předmětu je naučit studenty chápat příčiny a systémové, celulární a subcelulární mechanismy vzniku nemocí a jejich symptomů a syndromů, interpretovat anamnestické, laboratorní a další klinické údaje při hodnocení patogeneze nemocí a rozumět základům prevence a terapie. Studenti se v předmětu učí chápat etiologické základy a souvislosti vývoje hlavních populačně nejrozšířenějších a nejzávažnějších patologických stavů, symptomů, syndromů a nemocí a rozvratů vnitřního prostředí. Osvojují si systémové, buněčné a molekulární mechanismy vývoje poruch zdraví. Posláním předmětu je rozvoj schopností rozumět patofyziologickým procesům, integrovat a správně interpretovat anamnestické, laboratorní a ostatní klinické údaje s cílem posoudit vývoj nemocí a vytyčit jejich správnou diagnózu, terapii anebo prevenci. Součástí předmětu je porozumění principům experimentálního, laboratorního a klinického výzkumu a hodnocení dat. Studenti během výuky zvládají základní odbornou terminologii a základní praktické chirurgické dovednosti.
aa
ZS 2024/2025 - Physiology I. (UFY/AFY1L)Physiology I. is a preclinical experimental course that emphasizes student to work independently. For medical students the goal is not only to acquire factual knowledge but also logical thinking and manual, rhetorical and sensory skills in the function of body fluids and blood cells, cardiovascular, respiratory and excretory systems. Physiology 1 follows and develops morphological and biochemical fields and prepares students for clinical disciplines.
aa
ZS 2024/2025 - Vybrané kapitoly z patolog. fyziologie (UFY/0IFIK)Předmět klade důraz na komplexní úlohu vnitřních a vnějších faktorů při vzniku polygenně podmíněných nemocí. Aplikuje znalosti na příklady nemocí, reakci lidského organismu na zátěž. Soustřeďuje se zejména na rizikové faktory závažných klinických stavů. Popisuje poruchy funkce lidského organismu a jeho jednotlivých orgánů. Dobrá znalost patologické fyziologie je zásadní pro pochopení stavů organismu během nemoci.
Cíle předmětu:
Získat potřebné teoretické i praktické znalosti o funkci lidského organismu jako celku i jeho jednotlivých orgánů v průběhu nemoci. Předmět poskytuje studentům komplexní obraz nemoci, posiluje vědomí vztahů mezi genetickým základem, působením vnějších vlivů a chováním jedince při rozvoji nemoci.
Získat potřebné vědomosti o regulačních mechanismech a adaptačních schopnostech lidského organismu na různé formy zátěže.
Dát studentům teoretické i praktické znalosti z patologické fyziologie, potřebné pro ošetřování nemocných v intenzivní péči, vštípit představy o dynamičnosti změn provázejících terapeutické zásahy.
aa
ZS 2024/2025 - Výživa člověka (UFY/0IVY1)Předmět zahrnuje přednášky a praktická cvičení. Výživa je důležitým faktorem ovlivňujícím správný růst, vývoj a zdravotní stav organismu. Má význam v prevenci civilizačních onemocnění. Nesprávná nebo nedostatečná výživa může usnadnit vznik některých onemocnění. Předmět seznamuje se základními pojmy z oblasti vědy o výživě s důrazem na energetickou potřebu organizmu, na význam základních složek výživy včetně vitamínů, minerálních látek a stopových prvků. Objasňuje problematiku výživových doporučení pro obyvatelstvo ČR, EU s ohledem na zařazování, kvalitu a bezpečnost potravin.
Cíle: vybavit studenty znalostmi o významu, složení, jednotlivých složkách stravy a dovednostmi plánovat vyvážené jídelníčky s ohledem na nutriční požadavky populačních skupin.
aa
ZS 2024/2025 - Výživa v ochraně a podpoře veř. zdraví (UFY/0IVOK + 0IVOZ)Předmět zahrnuje přednášky a praktická cvičení. Předmět je zaměřen na problematiku hodnocení stavu výživy, problematiku výživy populace a populačních skupin zdravých jedinců s ohledem na prevenci a ochranu jejich zdraví. Předmět zahrnuje výživu vztahující se k činnostem podporující zdraví a výživu alternativní. Součástí ochrany a prevence před vznikem nemocí je také problematika pitného režimu, doplňků stravy, problematika zdravotních tvrzení, ochrana spotřebitele a výživová politika státu. Cíle: vybavit studenty znalostmi a dovednosti o možnostech a postupech hodnocení stavu výživy, stanovení nutriční potřeby jedince, orientovat se ve výběru potravin, technologickém zpracování a kvalitě potravin s ohledem na prevenci vzniku nemocí, naučit studenty propočty nutričních hodnot pokrmů, seznámit je s databází nutričních hodnot, s nutričními softwary, vybavit studenty dovedností hodnotit jídelníčky s ohledem na výživová doporučení a prevenci nemocí