Předmět je součástí souvislého a vzájemně propojeného celku kurzu Praktických cvičení pro 1. až 3. ročník bakalářského studia anglického jazyka, jehož cílem je postupný rozvoj jazykových a komunikačních dovedností studenta (ústního a písemného projevu a porozumění čtenému a poslechu) vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence C1 podle CEFR (SERR - Společného evropského referenčního rámce pro jazyky). Kurz je určen studentům 1. ročníku bakalářského programu Anglická filologie a předpokládá výchozí jazykové dovednosti studentů na úrovni B2 (znalost jazyka běžné komunikace, schopnost vyjádřit názor, identifikovat stěžejní myšlenky, orientovat se v textech týkajících se známého tématu), které na základě praktických cvičení v jazyce rozvíjí. Během zimního semestru bude obzvláště kladen důraz na srovnání odlišné výchozí úrovně studentů, proto bude základním materiálem pro shrnutí gramatiky zelená část učebnice Focus on Advanced English C.A.E (tj. Grammar File mezi lekcemi 9 a 10) a další doporučená literatura (M. Hewings: Advanced Grammar in Use etc.). Základním materiálem pro práci v seminářích je učebnice Gude, K., Duckworth, M., & Rogers, L. (2012). Cambridge English Proficiency Masterclass, 3rd ed., lekce 1 - 3. Studenti jsou systematicky vedeni k tomu, aby se pokroku v jazyce snažili dosáhnout samostatným studiem. The course is aimed at first year students whose entry level is expected to be B2 (according to CEFR).
Předmět je součástí souvislého a vzájemně propojeného celku kurzu Praktických cvičení pro 1. až 3. ročník bakalářského studia anglického jazyka, jehož cílem je postupný rozvoj jazykových a komunikačních dovedností studenta (ústního a písemného projevu a porozumění čtenému a poslechu) vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence C1 (podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky - SERR/CEFR). Kurz je určen studentům 2. ročníku bakalářského programu Anglická filologie a předpokládá výchozí jazykové dovednosti studentů na úrovni B2+ (znalost jazyka běžné komunikace, schopnost vyjádřit názor, identifikovat stěžejní myšlenky, orientovat se v textech týkajících se známého tématu), které na základě praktických cvičení v jazyce rozvíjí. Studenti jsou systematicky vedeni k tomu, aby se pokroku v jazyce snažili dosáhnout samostatným studiem. Základním materiálem pro práci v seminářích je učebnice Gude, K., Duckworth, M., & Rogers, L. (2012). Cambridge English Proficiency Masterclass, 3rd ed., lekce 7 - 9. The course is aimed at second year students whose entry level is expected to be B2+ (according to CEFR).
Předmět je součástí souvislého a vzájemně propojeného celku kurzu Praktických cvičení pro 1. až 3. ročník bakalářského studia anglického jazyka, jehož cílem je postupný rozvoj jazykových a komunikačních dovedností studenta (ústního a písemného projevu a porozumění čtenému a poslechu) vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence C1 (podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky - CEFR). Kurz je určen studentům 3. ročníku bakalářského programu Anglická filologie, kteří se připravují ke státní závěrečné zkoušce, jejíž součástí je test jazykové kompetence na úrovni C1. Kurz předpokládá výchozí jazykové dovednosti studentů na úrovni C1 (znalost jazyka běžné komunikace, schopnost vyjádřit názor, identifikovat stěžejní myšlenky, orientovat se v textech týkajících se známého tématu), které na základě praktických cvičení v jazyce rozvíjí. Základním materiálem je učebnice Side, R., & Wellman, G. ([2002]). Grammar and vocabulary for Cambridge advanced and proficiency: fully updated for the revised CPE. Longman.
Písemný TEST ANGLICKÉ JAZYKOVÉ KOMPETENCE VČETNĚ ESEJE ověřuje profesionální úroveň jazykové kompetence C2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Státní závěrečná zkouška (SZZ) má dvě oddělené části: (i) obhajobu bakalářské práce a (ii) vlastní státní závěrečnou zkoušku, sestávající z písemné a ústní části. (i) SZZ ověří, že student je způsobilý vypracovat a obhájit bakalářskou práci. U obhajoby bakalářské práce se rovněž hodnotí, jak je student schopen navázat a vést odborný dialog. Bakalářská práce je psána v angličtině a má rozsah 40 - 60 normostran vlastního textu bez příloh. Student musí písemným projevem prokázat velmi dobrou jazykovou úroveň C1, která mu umožní provést v daném jazyce komplexní výzkum, znalost odborné terminologie, schopnost jejího praktického použití, rovněž i velmi dobrou celkovou orientaci ve zpracované problematice. Obecný rámec pro vypracování bakalářské práce stanoví Studijní a zkušební řád Ostravské univerzity. Formální úpravu bakalářské práce stanoví Manuál DIPL 2, který je metodikou pro postup v elektronickém informačním prostředí systému OU v celém procesu vysokoškolských kvalifikačních prací. Obhajoba bakalářské práce je vedena v angličtině, stejně jako státní závěrečná zkouška. (ii) SZZ je písemná a ústní a má tyto části: - písemná část: 1. test anglické jazykové kompetence včetně eseje (450-500 slov), který ověřuje pokročilou úroveň jazykové kompetence - zkušený/výše pokročilý uživatel cizího jazyka (úroveň C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky), 2. (i) překlad odborného/profesního anglického textu do češtiny a (ii) překlad obchodního dopisu z češtiny do angličtiny. - ústní část: 3. ANGLIČTINA V ODBORNÉ A PROFESNÍ KOMUNIKACI 4. kulturní, historický a literární přehled 5. komplexní jazyková analýza textu Student získá za každou část jednu známku, celkem tedy 5 známek plus hodnocení za obhajobu bakalářské práce.
Zkouška se skládá z okruhu otázek, které ověří literárně-kulturní znalosti studenta. Obsah a rozsah očekávaných znalostí je vymezen sylaby literárně a kulturně orientovaných předmětů studijního plánu, které stanoví i povinnou a doporučenou literaturu. Součástí zkoušky je rovněž rozhovor nad vybranými primárními a sekundárními zdroji, které jsou provázány s jednotlivými otázkami.
Zkouška se skládá z okruhu otázek, které ověřují kulturně-vědné znalosti studenta. Obsah a rozsah očekávaných znalostí je vymezen sylaby kulturně orientovaných předmětů studijního plánu, které stanoví i povinnou a doporučenou literaturu. Jde o předměty jako Vybrané kapitoly z britských studií a literatury, Vybrané kapitoly z amerických studií a literatury. Součástí zkoušky je rovněž rozhovor nad vybranými primárními a sekundárními zdroji, které jsou provázány s jednotlivými otázkami.
Zkouška se skládá z okruhu otázek, které ověřují literárně historické a literárně kritické znalosti studenta. Obsah a rozsah očekávaných znalostí je vymezen sylaby literárně orientovaných předmětů studijního plánu, které stanoví i povinnou a doporučenou literaturu. Jde o předměty jako Literatura anglického středověku, Vývoj literárně kritických směrů, Vybrané kapitoly z literatury 1-3. Součástí zkoušky je také rozhovor nad vybranými primárními a sekundárními zdroji, které jsou provázány s jednotlivými otázkami.
Státní závěrečná zkouška (SZZ) má dvě oddělené části: (i) obhajobu bakalářské práce (vyjma studijní plán "MINOR") a (ii) vlastní státní závěrečnou zkoušku sestávající z písemné a ústní části. (i) SZZ ověří, že student je způsobilý vypracovat a obhájit bakalářskou práci. U obhajoby bakalářské práce se rovněž hodnotí, jak je student schopen navázat a vést odborný dialog. Bakalářská práce je psána v angličtině a má rozsah 40 - 60 normostran vlastního textu bez příloh. Student musí písemným projevem prokázat velmi dobrou jazykovou úroveň C1, která mu umožní provést v daném jazyce komplexní výzkum, znalost odborné terminologie, schopnost jejího praktického použití, rovněž i velmi dobrou celkovou orientaci ve zpracované problematice. Obecný rámec pro vypracování bakalářské práce stanoví Studijní a zkušební řád Ostravské univerzity. Formální úpravu bakalářské práce stanoví Manuál DIPL 2, který je metodikou pro postup v elektronickém informačním prostředí systému OU v celém procesu vysokoškolských kvalifikačních prací. Obhajoba bakalářské práce je vedena v angličtině, stejně jako státní závěrečná zkouška. (ii) Státní závěrečná zkouška - písemná část: TEST ANGLICKÉ JAZYKOVÉ KOMPETENCE VČETNĚ ESEJE, který ověřuje pokročilou úroveň jazykové kompetence - zkušený/výše pokročilý uživatel cizího jazyka (úroveň C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky).
Státní závěrečná zkouška (SZZ) má dvě oddělené části: (i) obhajobu bakalářské práce (vyjma studijní plán "MINOR") a (ii) vlastní státní závěrečnou zkoušku sestávající z písemné a ústní části. (i) SZZ ověří, že student je způsobilý vypracovat a obhájit bakalářskou práci. U obhajoby bakalářské práce se rovněž hodnotí, jak je student schopen navázat a vést odborný dialog. Bakalářská práce je psána v angličtině a má rozsah 40 - 60 normostran vlastního textu bez příloh. Student musí písemným projevem prokázat velmi dobrou jazykovou úroveň C1, která mu umožní provést v daném jazyce komplexní výzkum, znalost odborné terminologie, schopnost jejího praktického použití, rovněž i velmi dobrou celkovou orientaci ve zpracované problematice. Obecný rámec pro vypracování bakalářské práce stanoví Studijní a zkušební řád Ostravské univerzity. Formální úpravu bakalářské práce stanoví Manuál DIPL 2, který je metodikou pro postup v elektronickém informačním prostředí systému OU v celém procesu vysokoškolských kvalifikačních prací. Obhajoba bakalářské práce je vedena v angličtině, stejně jako státní závěrečná zkouška. (ii) SZZ - ústní část: KOMPLEXNÍ LINGVISTICKÁ ANALÝZA TEXTU
Státní závěrečná zkouška (SZZ) má dvě oddělené části: (i) obhajobu bakalářské práce (vyjma studijní plán "MINOR") a (ii) vlastní státní závěrečnou zkoušku sestávající z písemné a ústní části. (i) SZZ ověří, že student je způsobilý vypracovat a obhájit bakalářskou práci. U obhajoby bakalářské práce se rovněž hodnotí, jak je student schopen navázat a vést odborný dialog. Bakalářská práce je psána v angličtině a má rozsah 40 - 60 normostran vlastního textu bez příloh. Student musí písemným projevem prokázat velmi dobrou jazykovou úroveň C1, která mu umožní provést v daném jazyce komplexní výzkum, znalost odborné terminologie, schopnost jejího praktického použití, rovněž i velmi dobrou celkovou orientaci ve zpracované problematice. Obecný rámec pro vypracování bakalářské práce stanoví Studijní a zkušební řád Ostravské univerzity. Formální úpravu bakalářské práce stanoví Manuál DIPL 2, který je metodikou pro postup v elektronickém informačním prostředí systému OU v celém procesu vysokoškolských kvalifikačních prací. Obhajoba bakalářské práce je vedena v angličtině, stejně jako státní závěrečná zkouška. (ii) SZZ - ústní část: KULTURNĚ-HISTORICKÝ A LITERÁRNÍ PŘEHLED
Zkouška se skládá z okruhu otázek, které ověřují jazykovědné znalosti studenta. Obsah a rozsah očekávaných znalostí je vymezen sylaby lingvistických předmětů studijního plánu, které stanoví i povinnou a doporučenou literaturu. Jde o předměty jako Pragmalingvistika, Sociolingvistika, Textová lingvistika, Jazyková typologie a Historická mluvnice anglického jazyka 1, 2. Součástí zkoušky je i rozhovor nad vybranými sekundárními zdroji, které jsou provázány s jednotlivými lingvistickými otázkami.
Státní závěrečná zkouška (SZZ) má dvě oddělené části: (i) obhajobu bakalářské práce a (ii) vlastní státní závěrečnou zkoušku, sestávající z písemné a ústní části. (i) SZZ ověří, že student je způsobilý vypracovat a obhájit bakalářskou práci. U obhajoby bakalářské práce se rovněž hodnotí, jak je student schopen navázat a vést odborný dialog. Bakalářská práce je psána v angličtině a má rozsah 40 - 60 normostran vlastního textu bez příloh. Student musí písemným projevem prokázat velmi dobrou jazykovou úroveň C1, která mu umožní provést v daném jazyce komplexní výzkum, znalost odborné terminologie, schopnost jejího praktického použití, rovněž i velmi dobrou celkovou orientaci ve zpracované problematice. Obecný rámec pro vypracování bakalářské práce stanoví Studijní a zkušební řád Ostravské univerzity. Formální úpravu bakalářské práce stanoví Manuál DIPL 2, který je metodikou pro postup v elektronickém informačním prostředí systému OU v celém procesu vysokoškolských kvalifikačních prací. Obhajoba bakalářské práce je vedena v angličtině, stejně jako státní závěrečná zkouška. (ii) SZZ je písemná a ústní a má tyto části: - písemná část: 1. test anglické jazykové kompetence včetně eseje (350-400 slov), který ověřuje pokročilou úroveň jazykové kompetence - zkušený/výše pokročilý uživatel cizího jazyka (úroveň C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky), 2. (i) PŘEKLAD ODBORNÉHO/PROFESNÍHO ANGLICKÉHO TEXTU DO ČEŠTINY (slovenština není tolerována), a (ii) PŘEKLAD OBCHODNÍHO DOPISU Z ČEŠTINY DO ANGLIČTINY - ústní část: 3. angličtina v odborné a profesní komunikaci, 4. kulturní, historický a literární přehled, 5. komplexní lingvistická analýza textu, tvořená komplexním jazykovým rozborem textu, při kterém student prokáže praktickou znalost lingvistických disciplín, absolvovaných během tříletého studia. Student získá za každou část jednu známku, celkem tedy 5 známek plus hodnocení za obhajobu bakalářské práce.
Zkouška se skládá z okruhu otázek, která ověřují translatologické znalosti studenta. Obsah a rozsah očekávaných znalostí je vymezen sylaby překladatelsky orientovaných předmětů studijního plánu, které stanoví i povinnou a doporučenou literaturu. Jde o předměty jako Teorie překladu, Jazyková interference, Terminologie v kontextu a Kontrastivní analýza.
Studium je zakončeno státní závěrečnou zkouškou (vždy) a obhajobou diplomové práce (vyjma studentů, kteří píší diplomovou práci v rámci druhé specializace). Státní závěrečná zkouška má dvě oddělené části: (i) obhajobu diplomové práce a (ii) vlastní státní závěrečnou zkoušku sestávající z písemné a ústní části. Písemná část zkoušky (vždy) se skládá z testu anglické jazykové kompetence včetně eseje. Ústní zkoušky (vždy) má tři části: 1. lingvistickou, 2. literárně-kulturní, 3. oborově didaktickou Součástí zkoušky z didaktiky je odborná diskuse nad portfoliem plánů výuky, které si student vedl na souvislé pedagogické praxi a z něhož metodik před přípravou na zkoušku vybere jeden plán, který bude předmětem rozboru. Plány výuky student odevzdává metodikovi v elektronické podobě společně s hodnocením cvičného učitele pro získání zápočtu ze souvislé pedagogické praxe. K ústní zkoušce student připraví výukové plány v materiálové podobě jako kompletní portfolio. Ad. Obhajoba diplomové práce: obhajoba diplomové práce (o rozsahu 60-70 stran textové části, v anglickém jazyce) je vedena v angličtině; při prezentaci cílů, metod a závěrů své práce prokáže diplomand odpovídající odbornou i jazykovou kompetenci, schopnost samostatné odborné a tvůrčí práce v oboru i schopnost vést odbornou diskusi k danému tématu. Ad. Písemná zkouška: zkouška má podobu gramaticko-lexikálního testu a eseje, který ověřuje profesionální úroveň jazykové kompetence C2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Ad. Ústní zkouška: požadavky k ústní zkoušce vycházejí z obsahu a rozsahu lingvistických, didaktických, literárních a kulturních disciplín navazujícího magisterského studia. Ústní zkouška je rovněž vedena v anglickém jazyce. Student za tuto část zkoušky získá jednu známku plus hodnocení za obhajobu diplomové práce (v případě, že napsal a obhájil diplomovou práci v tomto studijním programu).
Testy SZZ - English Language Competence (T_KAA/1SZ1 + 11SZ1)
Testy SZZ - Anglická jazyková kompetence (T_KAA/3SZ1)
TEST ANGLICKÉ JAZYKOVÉ KOMPETENCE včetně eseje, který ověřuje profesionální úroveň jazykové kompetence (úroveň C2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky).
Test má 3 části (celkem 2 hodiny 30 minut): (1) čtení s porozuměním a (2) užití angličtiny (obě části celkem 60 minut), (3) esej v rozsahu 450-500 slov (1 hodina 30 minut).
The course offers a general survey of early American literature from the colonial period when Puritan imagination was dominant to the early 20th century. It concentrates on the main literary movements and schools and focuses on their representative writers. The course explores how these writers shaped American emerging nation and how the new nation influenced them. Students are expected to read all assigned texts and to respond to them in class discussion and in writing a journal - a written form of their comments on weekly readings.
This course examines some of the most important books written by Jewish-American writers. The selected texts follow the history of Jewish immigration to America and relevant aspects of Jewish life in the New World.
Cílem předmětu je poskytnout studentům takové poznatky a vybavit je takovými dovednostmi, které jim umožní profesionálně pracovat s texty různých žánrů, ať už v rámci jejich pracovní náplně ve firmách, nebo při překladatelské praxi a dalším studiu jazyka, resp. překladatelství. Kurz prezentuje charakteristiky žánrů relevantních pro profil absolventa daného studijního programu, otevírá studentům různé metodologie analýzy textu a rozvíjí jejich schopnost kritického čtení.
Anglická gramatika v diskurzu 2 dále rozvíjí a prohlubuje znalosti a dovednosti anglické gramatiky v oblasti syntaxe. Předmět navazuje na 1GRA1 a předpokládá, že studenti již ovládají základní syntaktické pojmy, jednotky a jejich funkce (fráze, klauze). Výklad syntaxe navazuje na systémově funkční přístup k jazyku a diskurzu a cílem je ukázat na autentickém mluveném i psaném materiálu, jak syntaktické tvary přispívají k vyjadřování významových vztahů. V přednáškách se studenti seznámí s pokročilou terminologií syntaxe současné angličtiny na pozadí systémově funkčního a normativně-gramatického přístupu a s teoretickými východisky pro funkční syntaktickou analýzu. V seminářích bude pozornost zaměřena na procvičení těchto aspektů v praxi na různých diskurzních typech textů a žánrů. Studenti si osvojí znalosti na úrovni souvětí. Pozornost je věnována větným vzorcům s ohledem na syntaktické procesy, které se podílí na vzniku věty jako součásti textu, a studenti se naučí vhodně je používat v písemném i ústním projevu. Předmět uplatňuje také hledisko konfrontační (porovnání angličtiny s češtinou). The course is taught in English and students must demonstrate a minimum B2 skill level.
Anglická gramatika v diskurzu 2 dále rozvíjí a prohlubuje znalosti a dovednosti anglické gramatiky v oblasti syntaxe. Předmět navazuje na 8GRA1 a předpokládá, že studenti již ovládají základní syntaktické pojmy, jednotky a jejich funkce (fráze, klauze). Studium syntaxe navazuje na systémově funkční přístup k jazyku a diskurzu a cílem je ukázat na autentickém mluveném i psaném materiálu, jak syntaktické tvary přispívají k vyjadřování významových vztahů. Studenti se seznámí s pokročilou terminologií syntaxe současné angličtiny na pozadí systémově funkčního a normativně-gramatického přístupu a s teoretickými východisky pro funkční syntaktickou analýzu. Tyto aspekty budou procvičovány v korespondenčních úkolech na různých diskurzních typech textů a žánrů. Studenti si osvojí znalosti na úrovni souvětí. Pozornost je věnována větným vzorcům s ohledem na syntaktické procesy, které se podílí na vzniku věty jako součásti textu, a studenti se naučí vhodně je používat v písemném i ústním projevu. Předmět uplatňuje také hledisko konfrontační (porovnání angličtiny s češtinou). The course is taught in English and students must demonstrate a minimum B2 skill level (according to the CEFR).