aa
ZS 2024/2025 - Člověk a jeho svět s didaktikou 1 (KPA/8CJS1 + 88JS1)

Předmět je zaměřen na celý tematický okruh Rozmanitost přírody a částečně se věnuje i tématům z tematického okruhu Člověk a jeho zdraví. Studenti se rovněž blíže seznámí s průřezovým tématem Environmentální výchova a jeho aplikací do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Pro to, aby student mohl připravit kvalitní vyučovací hodinu s přírodovědným vzdělávacím obsahem, musí mít dobře zvládnuty základy přírodovědných oborů, z nichž učivo o přírodě vychází (např. biologie, fyzika, chemie aj.) Cílem je vést studenty k prohlubování a rozšiřování přírodovědných znalostí a dovedností. Důraz bude položen zejména na oborovou (mezioborovu) didaktiku tak, aby byl student schopen samostatně provádět didaktickou analýzu a dokázal připravit vyučovací hodinu (lekci) na přírodovědné (environmentální) téma pro žáky 1. stupně ZŠ. V teoretickém kontextu didaktických znalostí obsahu se bude obsah předmětu zaměřovat na to, aby student dokázal dětem (žákům) vědecky správně a přitom srozumitelně vysvětlit zajímavé přírodní jevy, se kterými se žák setkává v běžném životě.

aa
ZS 2024/2025 - Člověk a jeho svět s didaktikou 3 (KPA/8CJS3 + 88JS3)

Předmět je zaměřen na celý tematický okruh Místo, kde žijeme a částečně se věnuje i tématům z tematického okruhu Lidé kolem nás. Do předmětu jsou integrována i témata ze tří průřezových témat. Jedná se o průřezové téma Výchova demokratického občana, Myšlení v Evropských a globálních souvislostech a Multikulturní výchova. Cílem předmětu je prohloubit a rozvinout u studentů znalosti a dovednosti související s geografií (zejména ČR, ale i Evropy), vést studenty k porozumění mapě a dovednostem pracovat s mapou ve výuce na 1. stupni ZŠ. Cílem je také vést studenty k utřídění a prohloubení si poznatků z historie českého státu a těchto poznatků umět využít v didaktickém zpracování vyučovacích hodin. Pozornost bude věnována problematice místního regionu (obci) jako syntetizujícímu tématu historické a geografické vědy pro účely edukace v primární škole. V oblasti uvedených tří průřezových témat budou studenti vedeni k dovednostem tato průřezová témata didakticky uchopit, jakož i k získání hlubších znalostí o vybraných tématech z jednotlivých oblastí. Pro to, aby student mohl připravit kvalitní vyučovací hodinu s historickým, geografickým nebo společenskovědním vzdělávacím obsahem, musí mít dobře zvládnuty základy jednotlivých oborů (zde zejména geografie, historie a pak též např. politických věd aj.), z nichž učivo v tematickém okruhu Místo, kde žijeme, vychází. Důraz bude položen zejména na oborovou (mezioborovu) didaktiku tak, aby byl student schopen samostatně provádět didaktickou analýzu a dokázal připravit vyučovací hodinu (lekci) na historické, geografické či společenskovědní téma pro žáky 1. stupně ZŠ. V teoretickém kontextu didaktických znalostí obsahu se bude obsah předmětu zaměřovat na to, aby student dokázal dětem (žákům) vědecky správně a přitom srozumitelně vysvětlit klíčové historické události, souvislosti mezi jevy geografickými, jakož i dalšími nosnými pojmy z výše uvedených tematických oblastí (blíže viz obsah předmětu).

aa
ZS 2024/2025 - Dramatická výchova (KPA/66DV1 + 6BDV1)

Dramatická výchova je zde prezentována jako systém osobnostního, sociálního i uměleckého rozvíjení dětí v mateřské škole. Studenti se prakticky i teoreticky seznámí s její základní strukturou, principy a postupy, cíli, obsahy, metodami a technikami i rozmanitými způsoby zpětné vazby. Budou mít příležitosti k získání a prokázání základních odborných znalostí a dovedností s činnostním učením, hrou v roli, dramatickou hru, dramatizaci a improvizaci, aby poznali jejich význam a možnosti pro vzdělávání dětí, mimo jiné například i přes schopnosti být ve hře, aktivně se jí účastnit, přijímat partnera jako spoluhráče a umět si hrát ve fiktivní situaci s vědomým rozlišováním reality a fikce. Porozumění specifickému obsahu učení, založeném na principech a postupech divadla a dramatického umění, by mělo vést také k pochopení interdisciplinárních souvislostí. Osobnost studentů jako budoucích učitelů by tím měla být obohacena o profesní zkušenosti s uplatněním dramatické výchovy v preprimárním vzdělávání.

aa
ZS 2024/2025 - Dramatická výchova ve vyučování 1 (KPA/88VV1 + 8DVV1)

Hlavním záměrem předmětu je seznámení s možnostmi, které nabízí využití dramatické výchovy v primárním vzdělávání pro rozvíjení žáků v rámci integrace s jinými předměty či průřezovými tématy, při vytváření projektů napříč různými vzdělávacími oblastmi nebo uplatňování metod a prvků v jiných předmětech. Obsahem jsou cíle, výstupy a učivo RVP ZV, ŠVP, metody a techniky dramatické výchovy, prvky a postupy dramatu a divadla jako součást umění a kultury a jejich plánování a reflexe ve výuce nebo v projektech pro žáky 1. st. ZŠ.

aa
ZS 2024/2025 - Filozofie výchovy (KPA/6BFIV)

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky filosofie výchovy, poskytnout jim porozumění fenoménu výchovy a vzdělávání na základě antropologických a axiologických východisek a rozvíjet jejich schopnost teoretické reflexe pedagogických problémů.

aa
ZS 2024/2025 - Hra s předmětem a loutkou (KPA/66PMA + 6BPMA)

Výuka bude vedena formou semináře a částečně prakticky jako tvořivá dílna. Studenti se seznámí s předmětným divadlem a hrou s předmětem a materiálem při výchově a vzdělávání dětí v mateřských školách. Seminární část nabídne vymezení pojmu materiál, předmět, rekvizita, zástupná rekvizita, metafora, a předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí. V praktické části předmětu budou studenti postupně získávat základní loutkářské řemeslné dovednosti pro hru s materiálem a předmětem. Seznámí se prakticky s možností využití různých předmětů a materiálů při tvořivé hře. Budou se učit komunikaci předmětu s dítětem (divákem). V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, imaginace, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama.

aa
ZS 2024/2025 - Metodologie pedagogiky (KPA/8MEPG + 88EPG)

Cílem předmětu je seznámit studenty s povahou a principy vědeckého poznání v pedagogice a tím napomáhat k rozvoji diagnostických dovedností a metodologického myšlení odborníků v oblasti primárního vzdělávání. Cílem je aplikovat východiska a principy pedagogické metodologie na procesy spojené s přípravou a realizací akčního výzkumu, evaluaci a autoevaluaci vzdělávacího programu, žáka a učitele základní školy. Záměrem je rovněž teoretická a aplikačně praktická příprava na zpracování magisterské diplomové práce.

aa
ZS 2024/2025 - Pedagogická metodologie (KPA/6BMET + 66MET)

Cílem předmětu je seznámit studenty s povahou a principy vědeckého poznání v pedagogice a tím napomáhat k porozumění procesům učení, výchovy a vzdělávání žáků předškolního věku a širokému kontextu podmínek preprimárního vzdělávání. Záměrem je rozvíjet diagnostické dovednosti studenta učitelství pro mateřské školy, které tvoří základní pilíř profesních kompetencí a zprostředkovat možnosti aplikovat východiska a principy pedagogické metodologie na proces přípravy a realizace akčního výzkumu a evaluace v prostředí předškolního vzdělávání. Záměrem je také teoretická a aplikačně praktická příprava na zpracování bakalářské / magisterské diplomové práce.

aa
ZS 2024/2025 - Pedagogika - Evaluace pedag. projektu (KPA/66EPK + 6BEPK)

Návazně na pedagogickou praxi ve vybrané mateřské škole konzultovat výsledky realizace vlastního pedagogického projektu v pedagogické činnosti s dětmi preprimárního věku. V seminářích, individuálně, za přítomnosti ostatních posoudit, evaluovat vlastní dříve připravený a realizovaný pedagogický projekt, zhodnotit reálnost vybraného způsobu řešení formulovaného pedagogického problému, realizované pedagogické činnosti, vyvozovat závěry k dalšímu teoretickému studiu i pro svou pedagogickou praxi z hlediska vytvoření příležitosti k prožitkům dětí, k jejich učení se, z hlediska možností vytváření kompetencí dětí, naplňování cílů RVP PV, uplatnění metod, forem, prostředků a z hlediska vlastních využitých možností v roli učitele(ky) MŠ. Ve vzájemné součinnosti mohou i ostatní navrhovat řešení studujícím předkládaných otázek. Studující jsou tak v přímé komunikaci jak mezi sebou, tak s vyučujícím při průběžném hodnocení vlastní práce i práce ostatních vedeni k rozvoji svého kritického pedagogického myšlení. Zpracovat výsledky hodnocení a pedagogický projekt dopracovat ke státní závěrečné bakalářské zkoušce za poskytnuté možnosti dalších individuálních konzultací s vyučujícím. V průběhu evaluace se opírá o relevantní teoretické zdroje a vhodně je uplatní, využije.

aa
ZS 2024/2025 - Pedagogika preprimárního vzdělávání 1 (KPA/66PG1 + 6BPG1)

Seznámit s pedagogikou a její základní terminologií - proces dialogicky odvíjet od odkrytí vnitřních prožitků a vyjádření vlastních pocitů z výchovy v dětství, od osobní, uvědomělé, pojmenované a vyjádřené vlastní zkušenosti s výchovou jak v roli dítěte v preprimárním věku v rodině i v mateřské škole, tak případně v roli učitelky mateřské školy či rodiče dítěte. Přemostit studující od dosavadní individuální zkušenosti k postupnému osvojování si odborných pedagogických pojmů jako základu pedagogických disciplín a následně je transformovat do užívání pojmů v popisu situace, v diskusi na dané téma. Proces by měl vést k vytvoření základů pedagogického myšlení.

aa
ZS 2024/2025 - Projekt divadlo a škola 1 (KPA/88DS1 + 8PDS1)

Studenti se seznámí se základními možnostmi, které nabízí divadlo nebo jeho prostředky a postupy pro tvořivé aktivity v projektu s žáky během běžných školních povinností. Jde o praktické poznávání učiva dramatického umění pro primární vzdělávání a požadovaných kompetencí v oblastech: základní předpoklady dramatického jednání, proces dramatické a inscenační tvorby, recepce a reflexe dramatického umění. Příklady projektů s divadlem jim umožní, vyzkoušet si naplňování obsahu RVP ZV, ŠVP a vytváření vhodných podmínek k rozvoji osobnostních, sociálních i uměleckých kompetencí žáků.

aa
ZS 2024/2025 - Základy pedagogické komunikace (KPA/66ZPK + 6BZPK)

Předmět je zaměřen na osobnostní a sociální rozvoj studenta s hlavním zaměřením na pedagogickou komunikaci učitele mateřské školy. Studenti formou aktivního tréninku mohou zdokonalovat své schopnosti vnímat skutečnost, navázat kontakt a komunikovat verbálně i neverbálně, zdravě se prosadit, sdělovat myšlenky vlastní názory, naslouchat očima, ušima i srdcem a podpořit své schopnosti sebereflexe jako základu pro vytváření dalších pedagogických kompetencí. Výuka probíhá s využitím praktických metod osobnostní a sociální výchovy, principů činnostního učení a odborných diskusí, dialogů na zadaná témata. Je zcela záměrně doplněna samostatným studiem odborné literatury, aby docházelo k propojování kontextuálních znalostí s postoji i praktickými dovednostmi a vytvářely se tím potřebné kompetence nejenom pro výchovu a vzdělávání dětí v mateřské škole.