aa
Centrum výzkumu odborného jazyka / Zentrum für Fachsprachenforschung

Centrum výzkumu odborného jazyka/Zentrum für Fachsprachenforschung

aa
Databáze odborných termínů

Databáze odborných termínů

aa
Emocionalita

Emocionalita

aa
Fachwort

Dobrý den,
tento kurz slouží jako úložiště textů / odborných článků / knih a dalších zdrojů pro zpracování kapitol do monografie "Fachwort im fachlichen und nichtfachlichen Kontext".

Kontakt na správce kurzu: milan.pisl@osu.cz

aa
KGE ONLINE

KGE ONLINE

aa
LS 2024/2025 - Analýza literárního textu (KGE/7ALTE)
Studenti v průběhu absolvování předmětu naváží na znalosti získané v předmětu Literární seminář 1-2 a na zvolených příkladech literárních děl se seznámí s literární interpretací. Seznámí se s možnými strategiemi analýzy a interpretace textu. Budou rozvíjet schopnost vyjádřit vlastní názor a tento ve skupinové diskuzi na základě studia pramenů obhájit.
aa
LS 2024/2025 - Německá literatura ve Slezsku (KGE/4NLVS)
Cílem semináře je nezbytná orientace v regionální německé literatuře, která byla pro tento kraj v dřívějších dobách velmi významná. Studenti se seznámí s německy píšícími autory ze Slezska od období baroka až přibližně do 1. pol. 20. st. Těžiště probírané problematiky spočívá v představení slezské německy psané literatury a jejích zřetelných specifik v kontextu celkového pohledu na německou literaturu.
aa
LS 2024/2025 - Německá literatura ve Slezsku (KGE/8NLVS)
Cílem semináře je nezbytná orientace v regionální německé literatuře, která byla pro tento kraj v dřívějších dobách velmi významná. Studenti se seznámí s německy píšícími autory ze Slezska od období baroka až přiblžně do 1. pol. 20. st. Těžistě probírané látky spočívá v představení slezské německy psané literatury a jejích zřetelných specifik v kontextu celkového pohledu na německou literaturu.
aa
Odborná stáž - cizí jazyk (KGE/7OSCJ + 8OSCJ)

Cílem předmětu je vytvořit studentům autentické podmínky pro rozvoj jejich kompetencí v cizím jazyce prostřednictvím praktické stáže v místní či nadnárodní firmě nebo instituci s cizím pracovním jazykem. Snahou je, aby studenti získali základní pracovní návyky a seznámili se s každodenním fungováním firem a institucí, a to zejména těch, které mají jako pracovní jazyk němčinu, případně je němčina jedním z převažujících jednacích jazyků firemní či institucionální komunikace. Z tohoto důvodu je možné absolvovat odbornou stáž také v zahraničí.

aa
Překladatelská praxe (KGE/3PRAX)

Cílem Překladatelské praxe je získání pracovních zkušeností a dovedností v oboru překladatelství a souvisejících oblastech.

aa
Zahraniční mobilita (KGE/7ZAMO)

Smyslem zahraničního pobytu je jednak rozšíření či prohloubení odborných znalostí, dovedností a způsobilostí relevantních pro studijní program studenta, jednak rozvoj komunikativních kompetencí v cizím jazyce a také kompetencí interkulturních.

aa
ZS 2024/2025 - Aktuální tendence transl. teorie a praxe (KGE/3ATTP)
Cílem přednášky je představit vybrané překladatelské teorie v evropském rozsahu. Pozornost bude věnována literárnímu, stejně jako neliterárnímu překladu. Přednáška nastíní rovněž vybrané kapitoly z dějin překladu a jejich vliv na aktuální translatologický vývoj.
aa
ZS 2024/2025 - Argumentace v německém jazyce (KGE/3ARGN + 8ARGN)

Cílem semináře je získání teoretických poznatků z oblasti argumentace a jejich praktické využití na úrovni psaného i mluveného textu. Pozornost je věnována nácviku užívání adekvátních rétorických postupů za použití zásad persvazivní komunikace. Studenti jsou vedeni k samostatnému vytváření a prezentování kratších i delších argumentativních textů. Cílem semináře je také seznámení studentů s principy řízené diskuze a nácvik jazykových kompetencí v řízené i neřízené diskuzi.

aa
ZS 2024/2025 - Česko-německé jazykové srovnání ve výuce (KGE/3USGR + 3KSGR + 8KSGR)

V rámci semináře se studenti seznámí se základními pojmy kontrastivní lingvistiky a aplikují teoretické premisy při srovnávání konkrétních jevů jednotlivých jazykových rovin v němčině a češtině. Hlavní důraz je položen na srovnání německého a českého gramatického systému a působení jazykové interference.

aa
ZS 2024/2025 - Dějiny německy mluvících zemí (KGE/8DNMZ)
Předmět se zabývá uvedením do dějin německy mluvících zemí od doby stěhování národů po současnost, jeho součást tvoří uvědomění si historických souvislostí vzhledem k oblasti českých zemí a světovému kontextu a vnímání dané epochy vzhledem ke kulturním dějinám, umění, módě a společenské situaci.
aa
ZS 2024/2025 - Deutsche Konversation 1 (KGE/7DEK1 + 7KON1)

Cílem konverzačních cvičení je zlepšení mluveného projevu studenta. Zvláštní pozornost bude věnována slovním spojením a ustáleným jazykovým obratům potřebným pro plynulou konverzaci na aktuální témata. Dalším těžištěm těchto cvičení bude práce s autentickými materiály (noviny, časopisy, internetové zdroje, audio ukázky, video) a jejich využití při nácviku konverzační praxe. Důraz bude kladen na kultivovaný a formálně správný mluvený projev. Student si osvojí pohotové reakce při konverzaci s vyučujícím i s ostatními studenty ve skupině.

aa
ZS 2024/2025 - Didaktika němčiny 2 (KGE/3DID2)
Cílem předmětu je prohloubit u studentů jejich znalosti didaktiky německého jazyka tak, aby byli schopni podrobně charakterizovat metody a postupy zprostředkování základních jazykových dovedností a doplňkových dovedností (osvojení výslovnosti, osvojení gramatiky, osvojení slovní zásoby, práce s obrazovým materiálem, práce s reáliemi německy mluvících zemí), vyjmenovat typy cvičení a úloh pro nácvik daných jazykových dovedností a popsat typy metod testování a písemného/ústního zkoušení těchto dovedností. Dále budou studenti schopni sestavit systematicky plán vyučovací hodiny, realizovat vyučovací hodinu se všemi odpovídajícími částmi a ohnisky, obhájit volbu svého postupu pro výuku zadaného tématu a při dané úrovni znalostí žáků, sestavit didaktický test pro prozkoušení základních jazykových dovedností tak, aby byl reliabilní, objektivní a validní, zhodnotit učební výstupy jiných účastníků kurzu, uvést doporučení pro případnou optimalizaci a argumentovat své názory. Pozornost bude přitom také věnována využití moderních technologií při zprostředkování doplňkových jazykových kompetencí i při hodnocení a testování žáků (digitální aplikace, online nástroje pro testování). V rámci jednotlivých vyučovacích jednotek budou projednávána i aktuální témata v oblasti didaktiky cizích jazyků v souladu s aktuální podobou kurikula, momentálně diskutovanými otázkami v odborných pedagogických kruzích a nejnovějšími poznatky v rámci metod výuky a učení se cizích jazyků (možnosti kooperace s MŠMT, NPI ČR, nakladatelstvími cizojazyčných učebnic, společnostmi pro podporu výuky německého jazyka, časopisy pro vyučující cizích jazyků, časopisy určenými pro žáky apod.).
aa
ZS 2024/2025 - Elektronische Datenverarbeitung (KGE/4EZDP)
Zum Ziel des Seminars ist es, Studierende mit ausgewählten Aspekten von Verwendung der EDV-Technik bei der übersetzerischen Tätigkeit vertraut zu machen. Das Seminar beginnt mit einer Einführung in elektronische Lexikographie und in weitere moderne translatologische Werkzeuge und Hilfsmittel (maschinelle Übersetzung, Verwaltung von terminologischen Dateien usw.), die heutzutage mit dem übersetzerischen Beruf eng verbunden sind. Die Schwerpunkte des Seminars liegen im praktischen Umgang mit Systemen zur computersgestützten Übersetzung (CAT-tools), wobei vor allem die Software Transit schrittweise vorgestellt und trainiert wird. Des Weiteren werden für einzelne Übersetzungen Referenzmaterial, Übersetzungsspeicher und terminologische Glossare erstellt und eingesetzt. Studierende sollen sich in der aktuellen Problematik einer modernen und digitalen Arbeit an Übersetzungen auskennen und die Methoden und Funktionsweise von CAT-Werkzeugen sinnvoll beherrschen. Diese Kompetenzen werden im Rahmen der abschließenden Prüfung getestet - während einer Diskussion über übersetzte Texte, und praktischer Vorführung eines sicheren Umgangs mit CAT-Software Transit. Zu dieser Lehrveranstaltung gibt es einen Moodle-Kurz, wo alle Unterlagen, Aufgaben und Texte zugänglich sind.
aa
ZS 2024/2025 - Fonetika a fonologie (KGE/1FOFN)

Cílem semináře je zkoumání fonetiky a fonologie spolu se základními pojmy a jevy těchto disciplín. Student se seznámí s asimilačními jevy a německým hláskovým systémem, pozornost bude věnována také praktickému nácviku normativní výslovnosti, fonetické transkripci a technice "phonematic shadowing".

aa
ZS 2024/2025 - Fonetika a fonologie (KGE/8FOFN)

Cílem semináře je zkoumání fonetiky a fonologie spolu se základními pojmy a jevy těchto disciplín. Student se seznámí s asimilačními jevy a německým hláskovým systémem, pozornost bude věnována také praktickému nácviku normativní výslovnosti, fonetické transkripci a technice "phonematic shadowing".

aa
ZS 2024/2025 - Gramatika NJ - morfologie 2 (KGE/1MOR2)
Cílem druhého bloku přednášek a seminářů z morfologie je doplnění znalostí o slovních druzích v němčině, podání přehledu německé deklinace a komparace a užití neohebných slovních druhů se zvláštním důrazem na ty oblasti, které činí českým studentům větší potíže. Semináře navazují na přednášky a doplňují je. Pozornost je zde věnována také praktickému zvládnutí probíraných gramatických jevů a správnému zvládnutí a užívání tvarů flektivních slovních druhů i neflektivních.
aa
ZS 2024/2025 - Gramatika NJ - morfologie 2 (KGE/8MOR2 + 8MCV2)

Cílem druhého bloku přednášek a seminářů z morfologie je doplnění znalostí o slovních druzích v němčině, podání přehledu německé deklinace a komparace a užití neohebných slovních druhů se zvláštním důrazem na ty oblasti, které činí českým studentům větší potíže. Semináře navazují na přednášky a doplňují je. Pozornost je zde věnována také praktickému zvládnutí probíraných gramatických jevů a správnému zvládnutí a užívání tvarů flektivních slovních druhů i neflektivních.

aa
ZS 2024/2025 - Hospodářská němčina 1 (KGE/1HNE1 + 7HNE1 + 8HNE1)

Cílem předmětu je nácvik mluvené i psané odborné komunikace v hospodářské němčině (četba, poslech s porozuměním, ústní a písemný projev) se zaměřením na správné komunikační struktury v této odborné oblasti, na prohloubení schopnosti zaujetí vlastního stanoviska a jeho obhajoby v diskuzi. Student bude prakticky trénovat adekvátní formulace a přiměřené argumentace k hospodářské problematice. Součástí předmětu je osvojení základní terminologie akcentující hospodářskou sféru s přihlédnutím k aktuální ekonomické situaci v německy mluvících oblastech a další rozšiřování a prohlubování odborné lexiky. Cílem semináře je po teoretickém ukotvení makroekonomických (nezaměstnanost, inflace, HDP) a mikroekonomických veličin (právní formy podnikání, styly vedení, analýza trhu) v němčině seznámit studenty se základními principy a motivy při zakládání obchodně-podnikatelských subjektů a institucí a také s procesy, které založení takovýchto subjektů předchází. Pozornost je věnována různým způsobům podnikové prezentace i prezentace produktů a také analýze konkrétních českých, německých i rakouských firem. Kompletní výukové materiály jsou umístěny v platformě Moodle, kde jsou také nastaveny systémy zpětných vazeb.

aa
ZS 2024/2025 - Hospodářská němčina 3 (KGE/1HNE3 + 8HNE3)

Cílem semináře je další rozvíjení kompetencí v mluvené i psané odborné komunikaci v hospodářské němčině. Pozornost je věnována nácviku komunikativních dovedností (četba, poslech s porozuměním, ústní a písemný projev), rozšiřování znalostí hospodářské terminologie v němčině a prohlubování odborných poznatků na základě analýzy aktuální hospodářské situace v německy mluvících oblastech a v České republice a práce s autentickými mluvenými i psanými texty. Cílem semináře je na základě analýzy konkrétních příkladů marketingových strategií seznámit studenty se základy marketingu, s jednotlivými komponenty marketingového mixu a s metodami využívanými při marketingovém průzkumu trhu. Získané poznatky student prakticky aplikuje při tvorbě a prezentaci vlastního marketingového mixu k vybranému produktu či službě. Pozornost v semináři bude také věnována problematice reklamy, komunikaci se zákazníkem a analýzám konkrétních reklamních výstupů.

aa
ZS 2024/2025 - Interkulturní komunikace (KGE/2INKK)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní vhled do problematiky interkulturní komunikace jako vědecké disciplíny. Po absolvování předmětu studenti dokáží definovat základní pojmy dané disciplíny, popsat průběh komunikace na základě modelu komunikace, rozdělit komunikaci na její formy a uvést v daných oblastech interkulturní rozdíly, definovat pojem lidských práv, uvést konkrétní příklady a jmenovat významné zastánce lidských práv, objasnit vznik stereotypů a předsudků vůči vybraným národnostem, sociálním a etnickým skupinám. Dále se předmět zaměřuje na cíl rozvinout u studentů schopnost samostatného uvažování nad celospolečenskými a interkulturními problémy, schopnost zaujmout kritické stanovisko ke zpracovávaným zdrojům informací a schopnost formulace vlastního názoru. Po absolvování předmětu studenti budou umět pracovat s aktuálními německy mluvenými a psanými médii, parafrázovat získané informace a formulovat vlastní názory a postoje k vybrané problematice, popř. je obhájit ve vzájemné diskuzi s dalšími účastníky kurzu.
aa
ZS 2024/2025 - Interkulturní komunikace (KGE/8INKK)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní vhled do problematiky interkulturní komunikace jako vědecké disciplíny. Po absolvování předmětu studenti dokáží definovat základní pojmy dané disciplíny, popsat průběh komunikace na základě modelu komunikace, rozdělit komunikaci na její formy a uvést v daných oblastech interkulturní rozdíly, definovat pojem lidských práv, uvést konkrétní příklady a jmenovat významné zastánce lidských práv, objasnit vznik stereotypů a předsudků vůči vybraným národnostem, sociálním a etnickým skupinám. Dále se předmět zaměřuje na cíl rozvinout u studentů schopnost samostatného uvažování nad celospolečenskými a interkulturními problémy, schopnost zaujmout kritické stanovisko ke zpracovávaným zdrojům informací a schopnost formulace vlastního názoru. Po absolvování předmětu studenti budou umět pracovat s aktuálními německy mluvenými a psanými médii, parafrázovat získané informace a formulovat vlastní názory a postoje k vybrané problematice, popř. je obhájit ve vzájemné diskuzi s dalšími účastníky kurzu.
aa
ZS 2024/2025 - Kulturní management (KGE/7KUMA)

Cíle předmětu se orientují na kulturní management v česky a německy hovořících regionech. Studenti/ky se po nezbytném teoretickém ukotvení tématu věnují praktické práci na vybraném kulturním projektu. Seznámí se s celým procesem realizace kulturní akce (cílová skupina, metody řízení, příprava a marketingová podpora, feedback atd.) a zaměří se na její marketingovou propagaci na sociálních sítích. Předmět je prakticky zaměřený - studenti/ky se budou podílet na dílčích aktivitách spojených s realizací multižánrového festivalu Česko-německé kulturní dny v Ostravě. V rámci toho si osvojí odbornou česko-německou slovní zásobu v oblasti projektového managementu, hospodářské komunikace a marketingu. Dále se seznámí se specifickými aspekty pořádání eventů, které mají oslovit zájemce o německojazyčnou kulturu v českém jazykovém prostředí.

aa
ZS 2024/2025 - Lexikologie a stylistika (KGE/1LEST)
Předmět sleduje dva základní cíle: I) zprostředkovat studentům základní vhled do problematiky lexikologie jako vědecké disciplíny. Po absolvování předmětu studenti dokáží definovat základní pojmy dané disciplíny, vyjmenovat typy slovníků a aplikovat je při překladech a práci s textem, popsat model slova jako jazykového znaku a další modely, rozdělit typy jazykového významu podle různých kritérií a jmenovat základní skupiny slov na základě významových vztahů, vyjmenovat prostředky slovotvorby v německém jazyce a určit v textu u vybraných slov prostředek slovotvorby, charakterizovat německou slovní zásobu včetně jejího členění z perspektivy internacionální, časové, regionální a sociální. II) zprostředkovat studentům základní vhled do problematiky stylistiky jako vědecké disciplíny. Po absolvování předmětu studenti dokáží definovat základní pojmy dané disciplíny, charakterizovat mikrostylistiku a makrostylistiku a jejich kategorie, vyjmenovat hlavní postupy a metody textové analýzy a popsat základní komunikační oblasti (funkční styly) včetně příslušných textových druhů. Studenti budou dále schopni analyzovat texty z jednotlivých komunikačních oblastí, odvodit intenci autora a požadavky na recipienty textu, interpretovat funkci a význam jednotlivých stylistických prostředků, napsat koherentní text odpovídající zadanému tématu a stylu.