Top
aa
LS 2024/2025 - Seminář z matematiky k SZZ (KMD/5EM1 + 55EMI + 5EOM2 + 55OM2 + UCV/1GED + 8EOM2 + 88OM2)Cílem předmětu je shrnutí všech okruhů matematiky (aritmetika, geometrie), se kterými se student postupně ve studiu seznamoval a jejich vzájemné propojení do jednotné struktury matematiky 1. st. ZŠ. V praktických činnostech budou zdůrazňovány aritmetické obsahy geometrie a naopak geometrické interpretace aritmetiky v souladu s příslušnými výstupy RVP ZV, a to ve všech matematických prostředích 1. st. ZŠ. Didaktické propojení aritmetických a geometrických schémat bude uzavřeno aplikací v komplexní učebnicové řadě matematiky 1. - 5. ročník M. Hejný a kol.
aa
ZS + LS 2024/2025 - Didaktika matematiky s praxí 1 (KMD/5DMX1 + 55DM1 + 8DGEO + 88GEO)Cílem předmětu je vybavit studenty aktuálními teoretickými poznatky didaktiky matematiky 1. st. ZŠ a ukázat praktické využití těchto poznatků v hodinách matematiky. Klíčovými poznatky tohoto semestru jsou pojmy proces - koncept - amalgám v geometrii a etapizace poznávacího procesu od motivace přes izolované modely, generické modely až po abstraktní poznatky. Ve vazbě na teoretická východiska studenti budou zejména: a) vyhledávat, tvořit a hodnotit matematické úlohy na různých obtížnostních úrovních (včetně úrovně pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami), b) pracovat s chybou žáka (odhalit důvody vzniku a navrhovat způsoby nápravy), c) vést komunikaci ve třídě s převahou aktivity žáků (posílení komunikace žák - žák, žák - třída), d) specifikovat různé edukační styly s důrazem na konstruktivistický styl, e) vést vysvětlující komunikaci s rodiči posilující jejich důvěru v konstruktivistickou metodu výuky matematiky, f) analyzovat matematický obsah učiva 1. - 5. ročníku ZŠ s ohledem jak na vývoj jednotlivých témat ve vazbě na konkrétní matematické prostředí, tak na hlavní tahy jednotlivých ročníků 1. st. ZŠ. Studenti budou pracovat zejména v geometrických prostředích. Součástí předmětu je průběžná profesní praxe studentů, kdy studenti budou přítomni na otevřených hodinách matematiky 1. st. ZŠ vedených zkušenými učiteli zdatnými v konstruktivistickém stylu výuky. Tyto hodiny budou s vyučujícím, který hodinu realizoval, i vyučujícím předmětu reflektovat podle zadaných kritérií (klima, komunikace, architektura hodiny, matematický obsah, důležité epizody).
aa
ZS + LS 2024/2025 - Matematika 5 + 6 - geometrie (KMD/5EOM1/2 + 55OM1/2 + 8EOM1/2 + 88OM1/2 + 5EM1 + 55EMI + UCV/1GED)Cílem předmětu je 1) utřídit znalosti a rozvinout dovednosti studentů v oblasti 2D a 3D geometrie (geometrické osobnosti, modely, jevy; geometrické relace) potřebné pro učitele matematiky 1. st. ZŠ (v souladu s příslušnými výstupy RVP ZV), 2) ve vazbě na konkrétní témata rozvinout u studentů znalosti a dovednosti práce v odpovídajících geometrických prostředích 1. st. ZŠ, 3) zejména příkladem výukového stylu učitele vybudovat u studentů dovednost konstruktivistického výukového stylu, 4) posílit matematické sebevědomí studentů prostřednictvím: a) řešení a formulace problémových úloh různých obtížnostních úrovní, b) formulace vlastního řešení, jeho ověření a argumentace, c) práce s chybou vlastní i spolužáka, nacházení důvodů jejího vzniku a možnosti nápravy v hlubším obsahu geometrického schématu.
aa
ZS 2024/2025 - Aritmetika 1 (KMD/88IT1)Posluchači se seznámí a utřídí si pojmy z tématických okruhů:
- práce s výroky a množinami,
- kartézský součin, binární relace v množině,
- ekvivalence, uspořádání a zobrazení.
Obsah přednášek je zaměřen na vysvětlení základních pojmů ve vzájemných souvislostech, které jsou doplněny základními didaktickými vyústěními. Cvičení budou určena k získání nezbytných matematických kompetencí v souvislostech s probíranou látkou, která je východiskem pro studium navazujících povinných předmětů.
aa
ZS 2024/2025 - Aritmetika 3 (KMD/88IT3)V kurzu se studenti seznámí s několika sémantickými i strukturálními aritmetickými prostředími důležitými pro porozumění základních aritmetických pojmů a pro budování schémat aritmetických pojmů s ohledem na potřeby budoucích učitelů při výuce elementární matematiky na primárních školách. Důraz bude kladen na pochopení podstaty a srozumitelnou formulaci zadaných problémů, modelování a experimentování jako základní metody důležité pro rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku.
aa
ZS 2024/2025 - Didaktika aritmetiky (KMD/88ARI)Cílem předmětu je pokračovat v přípravě studentů na jejich učitelskou praxi. Studenti se seznamují s využitím sémantických modelů přirozeného čísla, záporného čísla, a zlomků ve výuce matematiky a jejich desémantizace a s využitím didaktických her a kalkulátorů ve výuce matematiky na 1. st. ZŠ. Část je věnována učebním stylům ve výuce matematiky.
aa
ZS 2024/2025 - Didaktika geometrie (KMD/8DGEO)Student
- prokáže znalost teorie geometrických osobností aplikací na konkrétní pojem
- uvede a komentuje diagnostické úlohy pro posouzení úrovně porozumění pojmu v mysli žáka
- uvádí modely i nemodely geometrických pojmů a jejich využití ve výuce
- orientuje se ve výstupech RVP ZV, vzdělávací oblast Matematika a její aplikace, Geometrie v rovině a prostoru
- prokáže znalost teorie generických modelů a ilustruje na konkrétním pojmu, vztahu, procesu
- v geometrických úlohách 1. st. ZŠ rozliší konceptuální a procesuální zadání, řešení a dokáže transformovat jedno na druhé
- vysvětlí a ilustruje v úlohách 1. st. ZŠ jednotlivé fáze poznávacího procesu geometrických objektů (pojmů, procesů a vztahů)
- vyhledává v úlohách 1. st. ZŠ gradační parametry, k zadané úloze vytváří úlohy lehčí i obtížnější vzhledem ke zvolenému gradačnímu parametru
- uvede a komentuje diagnostické nástroje pro odhalení formálnosti poznatku v mysli žáka
- navrhne reedukační zásahy vzhledem k odhalenému formálnímu geometrickému poznatku
- ve vazbě na přítomnost formálních poznatků specifikuje edukační styly
- vysvětlí zavedení a vývoj geometrických didaktických prostředí na 1. st. ZŠ, používá pravidla pro práci v těchto prostředích
- vysvětlí zavedení a vývoj jednotlivých jazyků používaných v geometrii
- orientuje se v geometrických tématech učebnic 1. st. ZŠ
- predikuje a analyzuje žákovské strategie řešení úloh
- hodnotí, klasifikuje žákovská řešení geometrických úloh a využívá jejich diagnostického potenciálu
aa
ZS 2024/2025 - Didaktika geometrie (KMD/88GEO)Student
- prokáže znalost teorie geometrických osobností aplikací na konkrétní pojem
- uvede a komentuje diagnostické úlohy pro posouzení úrovně porozumění pojmu v mysli žáka
- uvádí modely i nemodely geometrických pojmů a jejich využití ve výuce
- orientuje se ve výstupech RVP ZV, vzdělávací oblast Matematika a její aplikace, Geometrie v rovině a prostoru
- prokáže znalost teorie generických modelů a ilustruje na konkrétním pojmu, vztahu, procesu
- v geometrických úlohách 1. st. ZŠ rozliší konceptuální a procesuální zadání, řešení a dokáže transformovat jedno na druhé
- vysvětlí a ilustruje v úlohách 1. st. ZŠ jednotlivé fáze poznávacího procesu geometrických objektů (pojmů, procesů a vztahů)
- vyhledává v úlohách 1. st. ZŠ gradační parametry, k zadané úloze vytváří úlohy lehčí i obtížnější vzhledem ke zvolenému gradačnímu parametru
- uvede a komentuje diagnostické nástroje pro odhalení formálnosti poznatku v mysli žáka
- navrhne reedukační zásahy vzhledem k odhalenému formálnímu geometrickému poznatku
- ve vazbě na přítomnost formálních poznatků specifikuje edukační styly
- vysvětlí zavedení a vývoj geometrických didaktických prostředí na 1. st. ZŠ, používá pravidla pro práci v těchto prostředích
- vysvětlí zavedení a vývoj jednotlivých jazyků používaných v geometrii
- orientuje se v geometrických tématech učebnic 1. st. ZŠ
- predikuje a analyzuje žákovské strategie řešení úloh
- hodnotí, klasifikuje žákovská řešení geometrických úloh a využívá jejich diagnostického potenciálu
aa
ZS 2024/2025 - Typografická úprava matematického textu (KMD/7TUMT)Cílem předmětu je utříbení pravidel o podobě a struktuře dokumentu s informacemi na bázi matematických definic pojmů, zákonitostí nebo zadání matematických problémů. Studenti budou nejprve obeznámeni s tvorbou materiálů pro svou praktickou výuku v kancelářských programech (MS Office, LibreOffice, Google Docs/Sheets). Prezentované možnosti software budou využity v souvislosti s pravidly citační normy ČSN ISO 690-2, a to včetně vytváření titulků rovnic/tabulek/schémat a jejich obsahů i ve prospěch tvorby závěrečných prací. Editory rovnic budou vhodně nastaveny tak, aby reflektovaly sazbu symbolů dle zvyklostí v matematické literatuře. Následnou náplní výkladu budou základní aspekty tvorby matematických textů s využitím pravidel TeX. Pro prezentované softwarové programové podpory budou diskutovány možnosti jejich využití na různých hardwarových platformách a operačních systémech.