The main goal of the discipline is to deepen the knowledge of the basic principles of theories in pedagogy. The intention is to teach students how to formulate the goal of the educational concept, to create a methodology of their own concept of the identity of a person in the space of society and its changes. Regular seminars also include an introduction to the formal and substantive aspects of a changing society. Students will be able to: Explain the educational concepts. Characterize individual stages of human thinking. Describe and characterize aspects of education with respect to the historical events. Conduct a basic analysis of a philosophical problem with an emphasis on its applicaticationon. Evaluate the development of thinking in theories of human cognition. Describe and characterize the basic problems of human existence. Produce the basis for the creation of a subjective thinking concept. Practically apply the principles of ethical aspects of morality.
Katedra sociální pedagogiky
aa
ZS 2024/2025 - Current trends in pedagogic theories (PES/E-UTR)654716
aa
ZS 2024/2025 - Metodologie pedagogického výzkumu (PES/7PVYZ)646860
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými přístupy, ale především s konkrétními nástroji, které má sociální pedagog k dispozici v sociálně pedagogickém výzkumu:
a) osobnosti dítěte,
b) osobnosti dospělého (např. rodiče, učitele, vychovatele apod.),
c) sociálního prostředí (např. rodiny, školní třídy atd.).
Při zkoumání dítěte půjde především o osobnost, příp. aberace či deviace chování. Důraz je také položen na možnosti analýzy konkrétního prostředí a vztahů (např. v rodině, školní třídě a škole, vrstevnických skupinách apod.).
Předmět chce studentovi:
- poskytnout aktuální informace o problematice sociálně pedagogického výzkum;
- pomoci porozumět principům metod a technik výzkumu;
- ukázat souvislost mezi teorií a praxí propojenou výzkumem;
- ukázat možnosti práce s jednotlivými metodami výzkumu v sociální pedagogice;
- naučit funkčně a aplikovaně zacházet s vybranými metodami výzkumu.
aa
ZS 2024/2025 - Metodologie pedagogického výzkumu (PES/77VYZ)652966
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými přístupy, ale především s konkrétními nástroji, které má sociální pedagog k dispozici v sociálně pedagogickém výzkumu:
a) osobnosti dítěte,
b) osobnosti dospělého (např. rodiče, učitele, vychovatele apod.),
c) sociálního prostředí (např. rodiny, školní třídy atd.).
Při zkoumání dítěte půjde především o osobnost, příp. aberace či deviace chování. Důraz je také položen na možnosti analýzy konkrétního prostředí a vztahů (např. v rodině, školní třídě a škole, vrstevnických skupinách apod.).
Předmět chce studentovi:
- poskytnout aktuální informace o problematice sociálně pedagogického výzkum;
- pomoci porozumět principům metod a technik výzkumu;
- ukázat souvislost mezi teorií a praxí propojenou výzkumem;
- ukázat možnosti práce s jednotlivými metodami výzkumu v sociální pedagogice;
- naučit funkčně a aplikovaně zacházet s vybranými metodami výzkumu.
aa
ZS 2024/2025 - Pedagogická diagnostika (PES/6PEDI)646821
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi, metodami a technikami zkoumání pedagogického prostředí a jedince. Předmět nepracuje s psychologickým testováním a diagnostikou, přesto je diagnostice věnována pozornost a to v kontextu sociálně pedagogického ověřování reality. Studenti by se měli naučit nejen aktivně pracovat s konkrétními metodami a technikami zkoumání, ale také je účinně používat v pedagogické praxi jako nástroje pro zlepšení pedagogické reality. Studenti by se měli naučit zjišťovat a posuzovat vnitřní a vnější podmínky průběhu a výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Předmět je koncipován tak, aby studenti získali jasný přehled o tom, co mohou v pedagogické realitě dělat, o co se mohou opřít, na koho se mohou obrátit v případě, že budou muset řešit problémy (zejména výchovného charakteru).
Předmět chce studentovi:
- poskytnout aktuální informace o problematice zkoumání a diagnostiky v oblasti pedagogických,
psychologických a sociálních disciplín;
- pomoci porozumět principům metod a technik zkoumání osobnosti a pedagogické reality;
- ukázat souvislost mezi teorií a praxí propojenou výzkumem;
- ukázat možnosti práce s jednotlivými metodami ve společenských vědách;
- naučit funkčně a aplikovaně zacházet s metodami zkoumání a diagnostiky.
aa
ZS 2024/2025 - Pedagogická diagnostika (PES/66EDI)652944
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi, metodami a technikami zkoumání pedagogického prostředí a jedince. Předmět nepracuje s psychologickým testováním a diagnostikou, přesto je diagnostice věnována pozornost a to v kontextu sociálně pedagogického ověřování reality. Studenti by se měli naučit nejen aktivně pracovat s konkrétními metodami a technikami zkoumání, ale také je účinně používat v pedagogické praxi jako nástroje pro zlepšení pedagogické reality. Studenti by se měli naučit zjišťovat a posuzovat vnitřní a vnější podmínky průběhu a výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Předmět je koncipován tak, aby studenti získali jasný přehled o tom, co mohou v pedagogické realitě dělat, o co se mohou opřít, na koho se mohou obrátit v případě, že budou muset řešit problémy (zejména výchovného charakteru).
Předmět chce studentovi:
- poskytnout aktuální informace o problematice zkoumání a diagnostiky v oblasti pedagogických,
psychologických a sociálních disciplín;
- pomoci porozumět principům metod a technik zkoumání osobnosti a pedagogické reality;
- ukázat souvislost mezi teorií a praxí propojenou výzkumem;
- ukázat možnosti práce s jednotlivými metodami ve společenských vědách;
- naučit funkčně a aplikovaně zacházet s metodami zkoumání a diagnostiky.